Ny film med stjerneskuespilleren Matt Damon tør at tænke anderledes

'Stillwater' er et solidt og vellavet drama med Matt Damon i spidsen.

Matt Damon som Bill Baker på sit livs dannelse i Frankrig, hvor han vil rense sin datter for mordanklager. (© © 2021 Focus Features)

Så er det den tid på året. Igen. Og nej, det er hverken jul, nytår eller påske, men den tid, hvor biograferne er nedlukket takket være en lillebitte skiderik af en virus ved navn SARS-CoV-2, populært kaldet corona.

Den tid, hvor filmfreaks må støvsuge streaming- og video on demand-tjenester for at finde det nye filmguf – i stedet for at gå i biffen.

Og hvis du støvsuger lidt, støder du ind i 'Stillwater'.

I normale tider ville den være en biograffilm i mellemklassen – en solid amerikansk film med et godt renommé, verdenspremiere på Cannes-festivalen, med Matt Damon i hovedrollen og med Tom McCarthy, der høstede en bunke Oscars og nomineringer for 'Spotlight' for syv år siden, som instruktør.

Men det er ikke normale tider, og nu er 'Stillwater' i stedet listet ud på en god håndfuld danske streamingtjenester.

Ingen milepæl i filmhistorien

Det er ikke nogen skandale. 'Stillwater' er ingen milepæl i filmhistorien, men den er en vellavet fortælling med Matt Damon i en bemærkelsesværdig rolle som den klassiske bundamerikanske mand, der opdager, at verden er meget større, end han havde forestillet sig.

I Marseille møder Bill fra Oklahoma charmerende franske Virginie, der spiller teater - og en ny verden åbner sig for ham (© © 2021 Focus Features)

Grundidéen er planket fra den virkelige historie om amerikanske Amanda Knox, der blev fundet skyldig i mord i Italien, men blev frikendt efter en større skandale i det italienske retssystem.

Med en modelsmuk hovedperson, sataniske ritualer, et seksualiseret mord og en flok uduelige italienske politifolk var den affære så kulørt som en gennemsnitlig lufthavnskrimi.

Forbavsende nok har instruktør Tom McCarthy skrællet det meste af kuløren af Knox-affæren og flyttet fokus over på faderen til en ung kvinde, der sidder fængslet for et mord helt ovre i Europa. Det havde været oplagt at se historien fra den mordtiltaltes side.

Men McCarthy er netop ikke gået efter det oplagte. Han vil have os til at se noget andet.

Mistillid til alt, der er fancy og fimset

Baker er en arbejdsløs borebisse, en klassisk hårdtarbejdende amerikaner, der har bygget sit land, men ikke har fået en skid til gengæld. Han droppede ud af college, fordi han kedede sig, og endte som lønslave med dyb mistillid til alt, der er fancy og fimset.

Da han hører, at en kvinde er "skuespiller", forestiller han sig straks, at det er på tv, og bestemt ikke teater. For hvorfor skulle teater dog være noget, der indgik i hans verdensbillede?

For at finde en slags mening i tilværelsen rejser Bill til Marseille, hvor datteren Allison sidder fængslet. Han vil egentlig bare være tæt på det eneste, der minder om en normal og velfungerende tilværelse – og det er ikke meget, eftersom datteren sidder fængslet for mord i Europa, og hun i øvrigt er noget så akavet for en Oklahoma-gut som lesbisk.

Borebissen Bill og lille søde Maya bliver perlevenner i Marseille. (© © 2021 Focus Features)

Potentiel Trump-vælger

Opholdet er kun et par dage gammelt, da Bill ser en mulighed for at finde den rigtige morder. Bill får langsomt lirket mysteriet op, men det er ikke det vigtige i 'Stillwater'. Filmens fokus er, at en mand, der har gjort en dyd ud af ikke at vide en skid om verden, tager på sit livs vigtigste rejse.

Bill er potentiel Trump-vælger – bortset fra at han ikke kan stemme, fordi han er tidligere straffet. Men i Marseille lærer han en kulturelt dannet fransk kvinde og hendes lille datter at kende.

Han finder en familie og et verdenssyn, han aldrig havde forestillet sig.

Han opfører sig ganske vist som verdens største landsbytosse, da han tager ud i et af Marseilles slumbetonkvarterer, som bestemt ikke er for børn og naive sjæle, for at finde den mulige morder.

Det er absurd og tåbeligt, men det ligger tydeligt mellem scenerne, at Matt Damon og Tom McCarthy har et stort ønske om at ruske op i den lille amerikaner, at få ham til at vågne op. Det kan man formentlig ikke med en semi-intellektuel film, der næsten kun foregår i fimsede Frankrig.

Vi andre, os der ikke er fra Oklahoma, kan til gengæld glæde os over en amerikansk film, der tør tænke anderledes og have ambitioner på sit publikums vegne.