Ny krigsfilm viser soldaters 'helvede' på en helt ny måde: Det er imponerende vellykket

'1917' er én af mange film om de to verdenskrige - men den lykkes med at fortælle noget nyt, mener anmelder.

- Jeg er lige så bekymret for pludselige farer, som I er, selvom det naturligvis er jer og ikke mig, der sætter livet på spil, skriver Per Juul Carlsen til de to hovedkarakterer i '1917'. (Foto: Francois Duhamel © Nordisk Film)

Bare fortsæt, Blake og Schofield, I skal ikke tage jer af mig. Jeg sniger mig bare med. Jeg skal se, om det lykkes, det her projekt.

Det er en vild idé at følge med to fodsoldater, der får til opgave at gå omtrent ti kilometer gennem en fjendtlig zone i Frankrig under Første Verdenskrig og overdrage en ordre til et regiment helt ude ved fronten.

Der er efterhånden blevet skabt så mange film om de to verdenskrige, at det virker umuligt at fortælle noget nyt. Men det er jo instruktør Sam Mendes' idé med '1917'; at finde en ny vinkel til en soldats oplevelser - og dermed vores oplevelser af en krig.

Føj for den lede for en opgave, I pludselig har fået stukket i hånden af ham dér generalen - som i øvrigt bliver spillet med stor autoritet af Colin Firth.

Tænk at gå to mand gennem et område som måske, måske ikke, er tomt for tyskere.

Hvis I ikke får afleveret brevet fra generalen til oberst MacKenzie, der tror, han er ved at overfalde en lille gruppe flygtende tyskere, vil MacKenzie løbe lige ind i en stærkt udrustet tysk division, der har gemt sig uden for synsvidde.

MacKenzies tropper vil blive slagtet. Inklusive Blakes bror. Og hvis efterretningerne tager fejl, når de hævder, at tyskerne har trukket sig tilbage fra det område, I skal gå igennem, bliver I slagtet. Jeg kan godt forstå, I er perplekse nu.

De to britiske soldater Blake og Schofield bliver sendt dybt ind på fjendens territorium for at advare deres egne mænd om et bagholdsangreb i '1917'. (Foto: Francois Duhamel © © 2019 Universal Pictures and Storyteller Distribution Co.)

Mere end en smart gimmick

Den slags små hyggeopgaver er mange fodsoldater blevet udsat for i alle krige gennem tiderne. Hvis man sammenligner det med for eksempel landgangen i Normandiet på D-dag eller slaget ved Midway under Anden Verdenskrig, er det jo kun en lille, forskræmt prut i den store krig.

Men det gør det jo ikke til en mindre oplevelse, kan jeg se. Puha, at vade tværs gennem et månelandskab af døde heste, bombekratere og halvt opløste lig af jeres tidligere soldaterkammerater.

Jeg kan forestille mig, at du virkelig har lyst til at få vasket den hånd, du satte ned i liget af den stakkels mand derhenne, da du snublede, Schofield. Adr…

Jeg må indrømme, at jeg altid bliver lidt bekymret, når film sælger sig selv på at være optaget i ét langt skud, sådan som tyske 'Victoria' eller norske 'Utøya 22. juli'.

Det kommer nemt til at ligne en smart gimmick, som folk falder på røven over. Det virker så spektakulært. Men er der nogen grund til at optage i ét skud, andet end at filmfolkene har givet sig selv en svær opgave? Føjer det noget ekstra til filmen?

Ikke altid, men i '1917' bliver pointen hurtigt tydelig. Jeg følges jo simpelthen med jer, I to helt almindelige fyre, overkonstablerne Schofield og Blake, hen over det berømte mudderlandskab ved fronten i Frankrig, gennem en forladt tysk skyttegrav, hvor rotterne kæmper om madposer og gennem en sønderbombet landsby.

'1917' har blandt andet den Oscar-nominerede Benedict Cumberbatch og Oscar-vinderen Colin Firth på rollelisten. (Foto: Francois Duhamel © © Universal Studios)

Potentielle farer lurer overalt

Det er en roadmovie. Og jeg og de andre tilskuere er på tur med jer. Potentielle farer og personer, der kan skubbe historien i nye retninger, kommer og går. Store stjerner som Colin Firth, Mark Strong og Benedict Cumberbatch har små, forbipasserende roller som befalingsmænd, mens vi som publikum oplever det hele gennem jer og jeres alter egoer, de mindre kendte skuespillere, George MacKay og Dean-Charles Chapman.

Jeg er lige så bekymret for pludselige farer, som I er, selvom det naturligvis er jer og ikke mig, der sætter livet på spil.

Hvad gemmer sig nede i det rædselsvækkende hul i jorden, man kalder en skyttegrav, og som tyskerne har konstrueret med al krigssnilde og effektivitet, inklusiv en sovesal, og derefter forladt? Ligger der en enlig snigskytte et sted? Eller en bunke lig, der skal forceres for at komme videre til fronten?

Hvor må det være et helvede at være soldat... Det er jo det, der står tilbage i jeres fortælling, Schofield og Blake. I er to unge mænd, der bliver ved med at fantasere og ævle om jeres mors mad derhjemme, om festerne og pigerne - inden jeres usle små liv bliver til en af den store krigs forskræmte små prutter, og alt er forandret i løbet af et lille døgns rejse.

Sådan bliver krig malet op med et helt nyt greb i '1917'. Det projekt lykkes i imponerende grad.

(© Nordisk Film)