Ny Netflix-serie handler om vaginaæg og skededampere: 'Hamrende uetisk'

Skuespilleren Gwyneth Paltrow har længe fået kritik for sit livsstilsunivers. Nu får hun sin egen serie på Netflix.

For to år siden måtte Gwyneth Paltrows firma Goop punge ud med 145.000 dollar i et forlig, efter de blev sagsøgt for at markedsføre vaginaæg med uvidenskabelige påstande. 24. januar har dokumentarserien 'The Goop Lab' premiere på Netflix. (Foto: Adam Rose © Netflix)

Det kan både regulere din menstruationscyklus og øge din seksuelle energi, hvis du indsætter en æggeformet jadesten i din skede.

Og det giver dig ekstra energi og balancerer dine hormoner, hvis du bruger en såkaldt vagina steamer eller – på godt dansk – en skededamper.

Det påstår i hvert fald livsstilsfirmaet Goop, der ejes af den Oscar-vindende skuespiller Gwyneth Paltrow og anslås at være 250 millioner dollar værd.

Firmaet sælger alt fra førnævnte jadeæg og skededampere til duftlys, der skulle dufte af Paltrows eget underliv (og ja, lysene er allerede udsolgt).

Nu bliver det alternative livsstilsunivers så udvidet med sin egen Netflix-serie, der får titlen 'The Goop Lab'. Her vil Paltrow og hendes team blandt andet se nærmere på energi-healing, brugen af psykedeliske stoffer og eksorcisme (uddrivelse af onde ånder, red.).

Dansk læge: Ikke-videnskabeligt og enormt kommercielt

'The Goop Lab' har allerede affødt voldsom kritik på nettet, selv om dokumentarserien, der er produceret af blandt andre Paltrow selv, først har premiere 24. januar.

Gwyneth Paltrows firma har nemlig i flere år været under hård kritik fra en lang række af læger, forskere og sundhedspersoner i USA, der langer ud efter den manglende videnskab bag produkterne.

Goop-universet og den nye serie møder også stærk kritik af den danske læge Ida Donkin. Hun er forfatter til bogen 'Sygt eller sundt - sådan overlever du det næste sundhedsråd' samt vært på podcastserien 'Sundhedsjunglen'.

- Det er ganske tydeligt, at Goop-universet er bygget op omkring et ikke-videnskabeligt grundlag, og så er det enormt kommercielt præget. Paltrow er også selv helt åben om, at Goop er en god mulighed for hende at tjene penge, siger Donkin til dr.dk.

- Det er selvfølgelig ganske legitimt at gå ind i en branche med et ønske om at tjene penge. Men det bliver et problem, når mange af hendes produkter simpelthen kan være decideret farlige. Det får brugerne ikke at vide.

Donkin henviser til, at der på Goops hjemmeside tit bliver linket til forskningsartikler, der er "dybt utroværdige". Hun mener, at mange af produkterne ligefrem er "potentielt skadelige".

- Et eksempel er skededamperne, der er dampbade til skeden, som de påstår skal fremme nogle særlige hormoner i kroppen. Men de kan give brandskader og kan derudover skabe ubalance i skeden og rykke ved kroppens naturlige pH-værdi. Skededamperne er bare en decideret dårlig idé, mener Ida Donkin.

- Hun (Paltrow, red.) er desuden med til at holde fast i en forestilling om, at vi kvinder ikke er rene, og at vi bør detoxe os selv. Dér synes jeg i virkeligheden, hun er med til at fastholde os i en patriarkalsk verdensopfattelse om, at den kvindelige krop og seksualitet er uren og skal renses.

Ida Donkin nævner jadeæggene som et andet eksempel på "et potentielt skadeligt produkt".

- De er ikke godkendt som medicinsk udstyr. Du kan derimod få nogle rigtig alvorlige infektioner af at have ting indsat i skeden, som ikke skal være der, advarer Ida Donkin.

Skuespillerinden blev testet positiv for coronavirus sidste år og har siden skrevet flere blogindlæg, hvor hun anbefaler alt fra urter til faste for at komme sig over senfølger. (Foto: VALERIE MACON © AFP or licensors)

"Tomme løfter og virkningsløse mirakelkure"

Er Goops succes ikke et tegn på, at der er et behov for alternative sundhedsløsninger?

- Det er et tegn på, at vores etablerede sundhedsvæsen måske ikke leverer det, folk vil have. Paltrow fortæller derimod meget af det, folk gerne vil høre. Hun giver nogle hurtige og letbenede løsninger på nogle meget komplekse problematikker. Men det er tomme løfter og virkningsløse mirakelkure, hun sælger, siger Ida Donkin og uddyber:

- Vi skal nok have skruet lidt på vores forventninger til det at være sund og rask. Der er simpelthen mange af vores sundhedsproblematikker, der ikke bare sådan lader sig løse. Og så kan det hurtigt virke ligetil, hvis der så står nogen med en hurtig og let løsning.

Goop har tidligere måttet betale 145.000 dollar i et forlig, efter at firmaet blev sagsøgt for at markedsføre jadeæggene med uvidenskabelige påstande. Jadeæggene sælges stadig – nu lover Goop blot ikke længere øget seksuel energi.

Gwyneth Paltrow har udtalt til CNBC, at selskabet har lært af sine fejl.

- I starten, da vi bare var en lille startup, og vi ikke vidste noget om lovgivningsmæssige spørgsmål, begik vi et par fejl, men i over et år har vi haft et utroligt robust og strålende videnskabshold i huset. Vi er meget fokuserede på at have videnskaben i orden, når det er nødvendigt.

I en mail til CNN udtaler en talsmand fra Goop:

- Det er en skam, at mange af de ting, som Goop diskuterer, bliver betragtet som kontroversielle. Ting som seksuel sundhed for kvinder. For målet er at skubbe kulturen fremad. Mange af eksperterne i 'Goop Lab' er læger og forskere fra ledende lægevidenskabelige institutioner, hvilket folk vil indse, når de ser showet.

Og det er ikke bare Goop, som møder kritik. Også Netflix får med riven, da de ifølge kritikerne er med til at sprede misinformation om sundhed via samarbejdet.

Også Ida Donkin kritiserer Netflix for overhovedet at bringe serien om Gwyneth Paltrows livsstilsimperium.

- Netflix er med til at skævvride sundhedsområdet fuldstændigt, idet de med selve serien er med til at blåstemple Goops uvidenskabelige informationer. Det er hamrende uetisk.

Sjov, smuk, sexet og uventet. Sådan beskrives duftlyset, der altså skulle dufte ligesom Gwyneth Paltrows underliv. Lyset er for længst udsolgt. (© Skærmbillede fra Goops hjemmeside)

Advokat: Danske regler gælder ikke for Netflix

Før man giver sig til at kritisere Netflix, bør man dog huske på, at streaminggiganten slet ikke er underlagt de samme regler om faktatjek og etiske overvejelser, som eksempelvis DR og TV 2.

Det forklarer Vibeke Borberg, der er advokat med speciale i medieret og presseetik:

- Netflix er ikke et medie i klassisk forstand, og de er derfor ikke underlagt medieansvarsloven, som det er tilfældet for danske nyhedsmedier. I Danmark er medier, der leverer nyheder og aktualitetsstof til offentligheden, automatisk omfattet af loven og skal dermed også overholde god presseetik, siger Vibeke Borberg og uddyber:

- Det skal Netflix derimod ikke. Netflix er en kommerciel, amerikansk platform, hvor man mod betaling kan se det indhold, der bliver stillet tilgængeligt. Du kan tænke på det som en slags digital markedsplads, hvor du selv vælger, hvad du vil se.

- Det vil med andre ord sige, at de danske regler for medier simpelthen ikke gælder for Netflix.

Hun understreger, at der desuden er "vide grænser" inden for dokumentargenren:

- Der er nogle dokumentarer, der lægger sig i et felt mellem klassisk dokumentar og noget, der minder om markedsføring - men der er vide grænser for, hvad man kan tillade sig indenfor genren.

Vi har uden held forsøgt at indhente en kommentar fra Netflix til denne historie.

FacebookTwitter