Oscar-vindende mesterinstruktør er tilbage med hele fem 'film': 'Det er umådeligt overbevisende'

'12 Years a Slave'-instruktøren sætter igen fokus på livet som sort mindretalsborger - denne gang i 1960-80'ernes England.

'Small Axe' er en serie af fem film, som hver især skildrer livet som sort englænder i årene 1968 til 1984. Alle fem film kan ses på DRTV fra den 29. januar. (© BBC Studios / DRTV)

"Hvis du er det høje træ, er vi den lille økse", sang Bob Marley i 1973 på nummeret 'Small Axe'.

Teksten var muligvis en beskrivelse af en ulige magtfordeling i den jamaicanske pladebranche i begyndelsen af 1970’erne, men revolutionsmetaforen om at fælde træet, der skygger for alle andre, kan lynhurtigt oversættes til andre forhold. Den britiske filminstruktør Steve McQueen har for eksempel snuppet den til en højt hyldet serie, som muligvis kan sætte nye standarder, ikke mindst for den rolle, serier og film spiller i et samfund.

Steve McQueens opvækst med den ene fod i caribisk og den anden i britisk kultur er udgangspunktet for serien 'Small Axe', der bruger fem virkelige begivenheder til at beskrive livet som sort englænder i London i årene fra 1968 til 1984. Det kan muligvis lyde som et underligt lille historisk hjørne at beskæftige sig med, men dels er serien McQueens eget personlige vidnesbyrd, dels er de år præget af klart definerede og kendte begivenheder.

Fem separate film

Den første og længste af de fem historier i 'Small Axe' beretter for eksempel om 'The Mangrove Nine', ni mennesker af caribisk herkomst, der blev anklaget for at stå bag voldelige optøjer i det siden så berømte nordlondonske bohemekvarter Notting Hill.

Baggrunden for balladen var restauranten The Mangrove, der var samlingspunkt for Notting Hills sorte intelligentsia – og hvide støtter som skuespilleren Vanessa Redgrave. Det lokale politi havde i forvejen et ondt øje til ejeren Frank Crichlow, og lige fra åbningen i 1968 måtte Crichlow finde sig i chikane og razziaer.

Instruktøren bag 'Small Axe' udkom i 2013 med filmen '12 Years a Slave', som er baseret på en tidligere, sort slaves, Solomon Northups, selvbiografi fra 1853. Filmen vandt prisen for 'Bedste film' ved Oscar-uddelingen i 2014. (Foto: Will Robson-Scott © BBC Studios / DRTV)

Lokale medlemmer af borgerrettighedsbevægelsen Black Panthers så politiets hetz mod The Mangrove som et kerneeksempel på undertrykkelse af sorte i England og fik arrangeret en demonstration – som politiet slog hårdt ned på.

Den efterfølgende retssag, der udgør omtrent halvdelen af McQueens 'Mangrove', understregede netop, at sorte hverken kunne forvente retfærdighed hos politiet eller retssystemet. Hudfarve gjorde ganske enkelt en forskel.

Den konstatering siver gennem de fem historier, Steve McQueen fortæller i 'Small Axe'.

'Education', der er baseret på McQueens egne oplevelser i skolen, beretter om et system, hvor sorte blev sorteret til side for at indtage pladser i bunden af det britiske samfund.

'Red, White and Blue' fortæller om en sort mand, der er træt af politiets chikane og derfor går ind i politistyrken for at ændre den indefra.

'Alex Wheatle' beskriver forfatteren Wheatles baggrund i bydelen Brixton, der var præget af voldsomme optøjer omkring 1980. Og den mest blide og poetiske af filmene, 'Lover’s Rock', beskriver den frihedsfornemmelse, reggaemusikken gav de unge sorte englændere.

De fem 'Small Axe'-film har hvert deres omdrejningspunkt, fortælling og karakterer. Her er det et billede fra episoden 'Small Axe: Education'. (Foto: Will Robson-Scott © BBC Studios / DRTV)

Umådeligt overbevisende

Ingen af filmene vælter filmhistorien på egen hånd. Sammenlignet med de film, der har gjort McQueen til en af tidens mest beundrede instruktører, som 'Hunger', 'Shame' og '12 Years a Slave', står de knap så skarpt og originalt. Men set i sammenhæng, som en samlet beskrivelse af sort identitet i England, kan de noget helt usædvanligt. De udgør ikke en serie med en fremadskridende handling à la 'Matador', men er fem selvstændige film, der supplerer hinanden. Det giver andre muligheder. I stedet for en handling, der mere eller mindre konstrueret forsøger at få alle mennesketyper med, koncentrerer 'Small Axe' sig om at ramme ultrapræcist på fem nedslagspunkter – og derved beskrive en fælles identitet.

Det fungerer umådeligt overbevisende, ikke mindst fordi alle fem film oser af stemning. Man kan næsten dufte den caribiske mad, parfumen hos de festklare unge kvinder og læderet på de coole sorte jakker, der var på mode blandt unge mænd i 1970’erne. Men filmene står især så stærkt, fordi McQueen er en mester til at trænge ind i sjælelivet hos sine hovedpersoner, hvilket han før har understreget med for eksempel slaven Solomon Northrop i '12 Years a Slave' og sexnarkomanen Brandon Sullivan i 'Shame'. Man kan simpelthen mærke frustrationen over uretfærdighederne boble som en ukontrollabel trykkoger i Frank Crichlow i 'Mangrove' og den berusende glæde ved at danse og forelske sig i Martha i 'Lover's Rock'.

'Small Axe' havde premiere i England og USA i november 2020, og alle fem film har siden fået ros fra både anmeldere og det øvrige publikum. (© BBC Studios / DRTV)

Det er også en del af 'Small Axe's kraftfulde udtryk, at McQueens timing har været perfekt. Historierne beskriver muligvis en halvfjern fortid, men de landede på BBC i november 2020, lige efter Black Lives Matter-demonstrationer verden over. Og de rammer lige ind i en global revolutionsånd, der kræver nye vinkler, nye historier i stedet for den typiske hvide middel- og overklasses problemstillinger.

De små økser vælter nok ikke store træer lige med det samme, men 'Small Axe' kan sagtens være begyndelsen på en ny forståelse for vigtigheden af diversitet, af nuancer i de historier, vi fortæller om vores fællesskaber. Og det ville da være fantastisk, og konstruktivt for en fælles forståelse, hvis indvandrere eller grønlændere i Danmark fik deres egne fem film at boltre sig i på en eller anden public service-kanal.

(© BBC Studios via DR)

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter