Popsanger blev tilbudt at skrive sange til musical: Jeg tænkte: Er det nu en god idé?

Lørdag springer Sys Bjerre ud som musical-sangskriver, når forestillingen ’Efter Brylluppet’ har premiere. Først var hun dog skeptisk omkring, at man ville gøre Susanne Biers succesfilm til en musical.

Sys Bjerre har skrevet musik til rollen 'Anna' som spilles af sangeren Barbara Moleko. (© Universal)

Hun brød igennem i 2008 med den ultimative hævn-over-ekskæreste sang, 'Malene', der lærte os, at det er helt ok at brænde vores tidligere kærligheds lejlighed 'lidt' ned og sælge hans Fiat til skrot.

De seneste år har hun dog især fokuseret på at skrive sange til og med andre kunstnere end sig selv.

Lørdag springer Sys Bjerre så ud i en ny 'rolle', nemlig som musical-sangskriver, når forestillingen 'Efter Brylluppet' har premiere i Musikhuset i Aarhus med Erann Drori, Cecilie Stenspil og Kasper Leisner i de bærende roller.

Da hun hørte, det var 'Efter Brylluppet', man ville lave til musical, var hun dog noget skeptisk.

- Først tænkte jeg: ’Oh my god, hvordan skal det nogensinde blive til en musical?’. Det virkede virkelig underligt, hvis ikke nærmest som en dårlig idé. Musical er en speciel genre, og den film er så alvorlig og nærmest lidt dyster. Det er ikke det første, man tænker: ’Nå ja, det skal være en musical’.

- Men musical er jo mange ting, og da jeg så læste Peters manuskript (instruktør Peter Langdal, red.), kunne jeg se det for mig. Peter er virkelig dygtig og havde også visioner for musikken, fortæller hun.

Skulle ikke være 'musical-agtigt'

Sys Bjerre har skrevet numre til datteren i stykket, karakteren ’Anna’, som spilles af sangerinden – og veninden - Barbara Moleko.

Tekst og musikken til stykket er, ud over Sys Bjerre, skrevet af Mads Langer, Tim Christensen, Peter Sommer, Peter A.G., Erann DD og Anne Linnet.

- Det har været sjovt at skulle sætte sig ind i hovedet på en fiktiv person. Jeg skriver jo meget for andre, men jeg plejer at skrive sammen med kunstneren, som skal synge sangen, så det er noget andet at skulle skrive til en fiktiv person, fortæller hun.

Hun har dog ikke tænkt, at sangene skulle være en anden stil, end hun plejer at skrive.

- Vibeke Windeløv (direktør for Betty Nansen teatret og producent på stykket, red.) sagde: Du skal ikke prøve at lave noget super musical-agtigt, du skal bare skrive nogle gode sange. Så jeg har koncentreret mig om at lave en god melodi og en god tekst, fortæller hun.

Med i forestillingen er blandt andre Barbara Moleko (forrest), Kasper Leisner, Cecilie Stenspil og Erann Drori. (Foto: Natascha Rydvald © Natascha Rydvald)

Håber 'bedste' kan lide det

Men selvom det er en alvorlig film, der er lavet til musical, så er det ikke kun alvorlige sange, hun har skrevet.

- Hvis man udelukkende laver noget, der er alvorligt og sørgeligt, så vil man jo til sidst ikke kunne mærke det. Du bliver nødt til at have begge dele, hvis du vil holde folk til ilden.

Og hun er glad for, at det netop er karakteren Anna, hun har fået lov til at give liv gennem sine sange.

- Jeg synes, det er den mest spændende karakter i stykket. Hun gennemgår en virkelig stor forvandling. Hun starter med at være det ultimative offer, og hun bliver revet rundt i manegen. Men hun ’finder sine nosser’ mere og mere i løbet af stykket, og musikken følger de forskellige stadier, fortæller hun.

Selvom Sys har skrevet tekst og melodi til sangene, har hun endnu ikke hørt numrene i den endelige, arrangerede version. Det eneste, hun ved, er, at det ene nummer er blevet et reggae-nummer.

Det endelige resultat finder hun derfor selv først ud af, når hun sidder blandt publikum til premieren i morgen aften. Og det bliver med nogle hårde anmeldere på sidelinien.

- Det er så spændende. Jeg har fået lov at tage mine bedsteforældre med som date, og de skal nok sige, hvis det er lort. Men hvis de siger, det er godt, så ved man, de mener det.

Facebook
Twitter