Serieverdenens sjoveste mand er tilbage med religiøs vanvidsserie

Serieekspert udpeger komedieskuespilleren Danny McBrides fire bedste præstationer.

Danny McBride (i midten) er ikke bare hylende morsom på en barnlig, machoagtig måde. Han er også en formidabel skuespiller. (© HBO Nordic)

Danny McBride, en 42-årig småtyk, hvid mand med fjollet hår og ironisk lokumsbræt-skæg, ser ved første øjekast ikke ud af meget.

Alligevel behøver man ikke at dvæle længe ved hans skeptiske udtryk for at opdage, at der er noget magnetisk ved hans personlighed.

Selv har jeg været fan af Danny McBride, siden jeg så den bizarre lavbudget-komediefilm 'The Foot Fist Way', hvori han spiller en uduelig taekwondo-instruktør med uforståeligt meget selvtillid.

Jeg var derfor ved at vælte ned af stolen, da jeg i 2012 læste, at han havde købt rettighederne til Frank Hvam og Casper Christensens 'Klovn The Movie'.

Syv år senere må jeg nok erkende, at hans amerikanske version af den danske 'Klovn'-film nok aldrig bliver til noget.

Men jeg har intet at brokke mig over.

I stedet har han nemlig brugt tiden på at lave den ene hylemorsomme komedieserie efter den anden, og nu er han igen aktuel med tidens sjoveste – og mørkeste – komedieserie.

McBride voksede op i Georgia med religiøse forældre og tilbragte mange dage i familiens kirke.

Måske netop derfor tager hans nyeste serie 'The Righteous Gemstones', som han selv har skrevet, instrueret, produceret og spiller hovedrollen i, udgangspunkt i det kristne miljø, hvor de såkaldte 'tele-evangelister' bringer det kristne budskab videre via besynderlige tv-udsendelser.

McBride spiller i vanlig stil en usympatisk, selvoptaget machomand, der udover at være søn af den legendariske Eli Gemstone også oplever at blive afpresset for penge på grund af en løssluppen videooptagelse, hvori han sniffer lange baner af coke.

Ikke godt for det kristne image, hvis man er lokalt kendt som intet mindre end en helgen.

Rollen som brysk, egodrevet alfahan er en rolle, vi har set McBride spille før, men ikke mange kan gøre ham kunsten efter.

Danny McBride er nemlig ikke bare hylende morsom på en barnlig, machoagtig måde, han er også en formidabel skuespiller, som altid formår at fremdyrke sympati i de afstumpede mandslinger, han portrætterer på tv og i film.

Enorm selvtillid og mikroskopisk selvværd er formlen, som McBride arbejder efter, og han har gang på gang vist, at ingen kan spille elskværdige røvhuller som ham.

Som en hyldest til en af de mere fremtrædende komedieskuespillere i dette årti peger jeg herunder på Danny McBrides fire bedste præstationer.

1

Kenny Powers i 'Eastbound & Down' (2009-2013)

I 'Eastbound & Down' følger vi Kenny Powers (Danny McBride), tidligere Major League-pitcher, der vender tilbage til sin hjemby for at blive idrætslærer på sin gamle folkeskole. (© HBO Nordic)

Eastbound & Down er en af mine favorit-komedieserier gennem tiderne. McBride spiller baseball-spilleren Kenny Powers, som efter at have indstillet den professionelle karriere skal prøve at bygge en mere ydmyg og normal tilværelse op som idrætslærer på sin gamle skole.

Med fuld fart over den pompøse 80’er-mullet og et kækt blik i øjet spillede McBride sig med rollen som Kenny Powers ind i de amerikanske seriehjerter. Serien, som han skabte sammen med instruktør Jody Hill, var hans store gennembrud og lagde stilen for kommende McBride-projekter: fantastisk flot filmede komedieserier med geniale soundtracks og med McBride selv i midten, som umoderne mand med urealistisk store tanker om sig selv.

2

Fred Simmons i 'The Foot Fist Way'(2006)

Danny McBride poserer til Sundance Film Festival i 2006, hvor 'The Foot Fist Way' havde premiere. (© Mark Mainz/Getty Images)

Det første større projekt, som Danny McBride i samarbejde med vennen Jody Hill kastede sig over, har på mange måder defineret McBrides karriere lige siden.

'The Foot Fist Way' er en sort komedie om den selvoptagede taekwondo-instruktør Fred Simmons, der på uhyggeligt upædagogisk vis underviser både børn og ældre i den ellers så noble kampsport.

Simmons er bedrevidende, ondskabsfuld og kun middelmådig til kampsport. Alligevel har han høje tanker om sig selv og kæmper en indædt kamp mod ærkerivalen Chuck 'The Truck' Wallace.

I alle McBride-projekter er der altid en spejling af ham selv - en ligeså stålsat og latterlig narcissist, som McBride kan spille bold op af, og det bliver ikke bedre end her, hvor en fysisk duel er uundgåelig.

Filmen er lavet for et mikroskopisk budget, og der er af naturlige årsager noget nybegynderagtigt over den visuelle stil, men det passer kun godt med Simmons' forskruede virkelighedsbillede og generelle amatøregenskaber som 80'er-fikseret kampsportsentusiast.

3

Neal Gamby i 'Vice Principals' (2016-2017)

I 'Vice Principals' spiller Danny McBride den fraskilte viceinspektør på North Jackson High. (© HBO Nordic)

Efter de to første projekter, som begge omhandlede fallerede sportsmænd, kastede McBride sig over rollen som Neal Gamby, en über-ambitiøs vicerektor, der ingen midler skyr for at nå til tops som enehersker over North Jackson High School.

Igen er vi ligesom i 'Estbound & Down' tilbage i skolemiljøet, hvori McBride bruger det klaustrofobiske mikrokosmos og snæversynede magthierarki, som det perfekte setup til komik.

At sætte noget så opnåeligt som et rektorjob op på en piedestal og se en flok livstrætte tabere kradse øjnene ud af hovedet på hinanden for at besætte jobbet er i sig selv så dumt, at kun Danny McBride kan forvandle det stor komik-kunst.

Walter Goggins spiller Gambys ven og rival, den sleske Lee Russell, og deres dynamik er både bizar og fortræffelig.

4

Jesse Gemstone i 'The Righteous Gemstones' (2019 - )

Danny McBride som Jesse Gemstone (th.) med Kelvin (tv.), der spilles af Adam DeVine i serien 'The Righteous Gemstones'. (© HBO Nordic)

Danny McBrides tåkrummende portrætter af usikre, stædige mænd som mest af alt begærer magt og status, har aldrig været mere rammende og passende til den tid, vi lever i, end i 'The Righteous Gemstones'.

I den første serie, som McBride har skabt helt og aldeles alene, og hvor han også springer ud som konceptuerende instruktør, følger vi sønnen og arvingen af det kristne Gemstone-dynasti, Jesse Gemstone, der er styret med hård hånd af faderen Eli Gemstone (John Goodman).

Familien tjener millioner af dollars som tele-evangelister – en slags moderne budbringere af det kristne budskab via besynderlige, kristne tv-kanaler.

Bag kulissen bliver Jesse Gemstone afpresset og frygter, at verden skal få hans sande, cokesniffende væsen at se.

Men hvem afpresser ham? Er det en af de rivaliserende kristne familier?

McBride portrætterer de kristne familie-dynastier, som var de gangstere i en Scorsese-film med territoriale tanker om, hvor de kan sælge deres kristne buskaber.

Miljøbeskrivelsen af det amerikanske kirkemiljø, som mest af alt minder om en blanding af Jerry Springer og et Tony Robbins-seminar, er en genial ramme for endnu en Danny McBride-fortælling om store egoer.

Igen er McBride ikke bange for at skifte stil, og selvom komikken er gakket, går han ikke af vejen for blodige opgør og gør også plads til ægte følelser og selvindsigt.

Trumps USA får en over nakken, og McBrides portræt af den moderne stenaldermand synes både mere tragisk – men også mere komisk – end nogensinde før.