Skuffet anmelder: Film om en ung pige i en drengs krop serverer alle stereotyperne

Filmen 'Girl' handler om transkønnede Lara, som kæmper for at blive balletdanserinde.

- Der sker meget lidt i 'Girl'. Til gengæld fyrer Lukas Dhont og medforfatter Angelo Tjissens helt op for dramaknappen, når der endelig sker noget, som i en scene, hvor Laras skoleveninder, som ellers ser ud til helt at have accepteret Lara, pludselig insisterer på at se tissemanden ved fest, skriver Per Juul Carlsen. (© Filmbazar)

Du har sikkert opdaget det.

Filmhistorien vrimler med onde kapitalister og andre, der skal lære, at rigdom ikke fører lykke med sig.

Til gengæld er det svært at opdrive film, der beskriver en fattig arbejderkvinde som en skiderik.

Sagt på en anden måde: Filmbranchen hælder til venstre. Den er altid klar med en følsom, humanistisk opsang.

Det er især meget tydeligt i de her år, hvor politikere får medvind for at tale imod blandt andre indvandrere og homoseksuelle, og hvor selv politikere på den bløde venstrefløj i Danmark taler om at stække FN's menneskerettigheder.

Filmverdenen dyrker i stigende grad humanismen og næstekærligheden, sådan som vi for nylig kunne se det i libanesiske 'Kapernaum' om to fortabte børn i Beiruts slum.

Den uofficielle bannerfører for humanismen i filmverdenen har været festivalen i Berlin, der nærmest har gjort det til vane at uddele priser for politisk bevidsthed i stedet for filmisk originalitet.

Det er smukke og søde tanker i en kynisk og kold tid.

17-årige Victor Polster er et fund til rollen Lara, mener Per Juul Carlsen. (© Filmbazar)

Men der er en bagside.

I den medmenneskelige konsensus bliver det regnet for rigeligt at bringe fokus på et marginaliseret menneske, så vi kan sidde i biografen og vise empati i fællesskab.

Den store taber i den sammenhæng er den gode historie.

Det var ikke et superskarpt plot, men empatien der gjorde førnævnte 'Kapernaum' til en stor oplevelse.

En mand, der spiller transkønnet

Og her kommer så belgiske 'Girl' om en ung pige, der er født i en drengs krop og tilmed drømmer om at blive ballerina.

Det er en vild og dramatisk situation som menneske, men den debuterende belgiske filmmager Lukas Dhont har tilsyneladende fokuseret mere på at skabe en troværdig hovedperson end i at fortælle en historie.

Og 17-årige Victor Polster ER et fund til rollen Lara.

Det har skabt en del kritik, at hovedrolleindehaveren er en mand, der spiller transkønnet, og ikke en transperson, som rollen naturligt lægger op til.

Men Polster har en fantastisk udstråling som den transkønnede teenager, der drømmer om at være ballerina.

Sandsynligvis derfor har Dhont valgt at placere Polster i centrum af hver scene hele filmen igennem.

- Polster er så filmisk rigtig, smuk og karismatisk, at en filmskaber ikke kan bede om mere. Men Lara er alt for svagt beskrevet til at bære så meget. Som publikum ved vi naturligvis, at hun ikke bare kæmper med at være en kvinde i en mands krop, men også vil være en dygtig danser, skriver Per Juul Carlsen. (© Filmbazar)

Forståeligt nok, for Polster er så filmisk rigtig, smuk og karismatisk, at en filmskaber ikke kan bede om mere.

Men Lara er alt for svagt beskrevet til at bære så meget. Som publikum ved vi naturligvis, at hun ikke bare kæmper med at være en kvinde i en mands krop, men også vil være en dygtig danser.

Og vi kan se, at hun har et fint forhold til sin lillebror og sin far. Men derudover ved vi ingenting.

Alt det, der sker omkring Lara, peger hen mod hendes personlige kønskamp.

Hun går til psykolog, hun går til forberedelse til kønskifteoperationen, hun taler med sin far om kønsskiftet, hun taper sine kønsdele ind for at virke så feminin som muligt, og hun danser.

Og danser og danser.

En søvngængeragtig tomgang

Der sker kort sagt meget lidt i 'Girl', som du ikke selv kan fantasere dig frem til.

Til gengæld fyrer Lukas Dhont og medforfatter Angelo Tjissens helt op for dramaknappen, når der endelig sker noget, som i en scene, hvor Laras skoleveninder, som ellers ser ud til helt at have accepteret Lara, pludselig insisterer på at se tissemanden ved en fest.

Det er en vanvittig mangel på empati og respekt. Og det virker pænt sagt utroværdigt.

Sådan har 'Girl' sine pludselige spring mellem noget, der ligner søvngængeragtig tomgang og helt ublu effektjagende påfund.

Slutningen giver måske nok mening i forhold til det scenarie, filmen har sat op, men den virker bestemt også som en manuskriptforfatters desperate forsøg på at få et drama ud af historien.

Hvis nogen i transkønnede kredse synes, at 'Girl' serverer alle stereotyperne, er det bestemt forståeligt.

Men det havde været endnu mere oplagt at klage over, at Lukas Dhont aldrig får fortalt en historie.

(© Filmbazar)
Facebook
Twitter