Skuffet anmelder: Hvad blev der af Niels Arden Oplevs solide snusfornuft?

Genindspilningen af ’Flatliners’ er noget hø, mener DR's filmanmelder.

Nu prøver jeg at tiltvinge mig vej her op over Niels Arden Oplevs brede nordjyske smil, gennem hans næsebor, forbi de stride hår - og op til hjernen.

Sådan, så er vi her.

Puha. Nå, hvor er den henne? Hvor gemmer den sig …?

Det, jeg leder efter, er Oplevs almindelige solide jyske snusfornuft.

Og i den, formoder jeg, vil vi også kunne finde det grunddanske socialt bevidste samfundssyn, Oplev er vokset op med.

Den snusfornuft må nemlig, på en eller anden måde, være blevet sat ud af spillet, mens Niels futtede rundt i Hollywood og instruerede ’Flatliners’.

Der er noget her … Nej, det var hans samvittighed.

Den så også slidt ud, det var nok derfor, jeg tog fejl.

Og det her? Nej, det er bare ørevoks.

Måske smed Niels Arden Oplev helt sin solide jyske snusfornuft ud, da han gik i gang med at genindspille ’Flatliners’?

Genindspilningen af 1990'er-filmen har Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton og Kiersey Clemons på rollelisten. (© © 2016 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. and CTMG. All rights reserved.**ALL IMAGES ARE PROPERTY OF SONY PICTURES ENTERTAINMENT INC. FOR PROMOTIONAL USE ONLY. SALE)

Han vil nok selv hævde, at ’Flatliners’ handler om præcis de samme basale menneskelige problemstillinger, som han tog fat i med sine danske film, ’To verdener’, ’Drømmen’ og ’Kapgang’.

Spørgsmål om de valg, vi tager gennem livet, og som i sidste ende gør os til dem, vi er. Men vejen hen til de problemstillinger og de spørgsmål er godt nok en helt anden i ’Flatliners’ end i Oplevs danske film.

En ungdomsfortælling om nærdødsoplevelser

Grundlæggende er ’Flatliners’ en af den type amerikanske ungdomsfortællinger, der åbner helt bredt.

Som det store, vilde eventyr, der er langt større end noget, livet på Jorden kan tilbyde, og som så til sidst bliver snøret sammen af en morale, der hører hjemme på en gajolpakke eller i en lykkekage.

De fem medicinstuderende forsøger at booste deres fremtidige karrierer med et dristig eksperiment: De dør, for derefter at blive genoplivet få minutter efter. (© © 2016 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. and CTMG. All rights reserved.**ALL IMAGES ARE PROPERTY OF SONY PICTURES ENTERTAINMENT INC. FOR PROMOTIONAL USE ONLY. SALE)

Det er ikke svært at se, hvorfor en filmmager som Niels Arden Oplev, eller enhver anden instruktør, vil have fingre i den.

Det er en vild historie, en sindssyg historie, som åbner døren ind til nogle af de største spørgsmål, vi mennesker kan jonglere med.

Hvad er det for et lys og en varm, inviterende fornemmelse, folk med nærdødsoplevelser fortæller om? Hvad sker der efter døden? Og hvorfor? Eller … hvorfor ikke?

Set i bakspejlet ligner Joel Schumachers oprindelige udgave fra 1990 en kynisk fremvisning af en håndfuld af tidens varmeste unge skuespillere.

Kevin Bacon, Julia Roberts, Kiefer Sutherland, William Baldwin og Oliver Platt havde alle fuld gang i karrieren i 1990, og de er alle sat op med lækkert hår, filmet i labert reklamelys og i roller med rigeligt med plads til at både at overspille og vise store følelser.

En mere realistisk genindspilning

Oplevs 27 år yngre genoplivning af ’Flatliners’ – eller ’Leg med døden’, som den første film hed på dansk – går mere realistisk frem. Skuespillerne Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, Kiersey Clemons og James Norton er stadig smukke, bevares, men præsenteret så de kunne være hvem-som-helst.

Julia Roberts og Kiefer Sutherland var begge på rollelisten i den oprindelige udgave af 'Flatliners' fra 1990. (Foto: Jim Smeal © Getty Images)

Til gengæld er der intet realistisk ved filmens idé.

Jo, det er en helt fantastisk tanke, at fem medicinstuderende forsøger at booste deres karrierer med et dristig, og bestemt dumdristigt, eksperiment: At lade sig selv slå ihjel i nogle minutter for dermed at kunne rejse mod døden og udforske dens hemmeligheder – inden de bliver livet op igen.

Det er en vild idé til en film - sikke en rejse ind i det ukendte!

Men øhh, her er årsagen til, at jeg går og leder efter Oplevs almindelige solide jyske snusfornuft.

Det, de 5 unge ambitiøse medicinstuderende henter med sig hjem til livet, har absolut intet at gøre med nærdødsberetninger om et lys og en imødekommende varme.

- Det er fandeme ikke elegant

Det vil være uforskammet at afsløre, hvad de henter.

Og det vil især være upassende at afsløre, hvilken horribelt lattervækkende morale, filmen serverer med en grundighed som en tjener på en fin restaurant, hvor enhver finesse i maden og vinen skal udpensles.

Men det er fandeme ikke elegant. Eller logisk. Eller interessant.

Og det er helt uden den grundige sammenhæng mellem plot og tankegods, som Oplev har vist i ’To verdener’, ’Drømmen’ og ’Kapgang’. Og hvorfor gøre den historie til en platfodet gyser med jump scares og alle de andre klichéer?

Hvor blev den af, den snusfornuft …?

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk