Slet ikke så hjernedødt! Netflix overrasker med tidens vigtigste tv-eksperiment

Realityprogrammet 'The Circle' giver stof til eftertanke.

- Faktisk kan man argumentere for, at 'The Circle' viser, at vi alle sammen er realitystjerner på vores egne sociale medier, skriver Frederik Dirks Gottlieb. (Foto: Mitch Jenkins © Netflix)

Det lyder egentlig ret forfærdeligt.

Et realityprogram med otte deltagere som udelukkende skal lære hinanden at kende, konkurrere og sende hinanden hjem i bedste 'Robinson'-stil gennem et socialt medie.

Men Netflix' 'The Circle', som er et remake af et britisk koncept af samme navn, er ikke sat i verden udelukkende for at lave hjernedødt tv.

De otte deltagere, som alle sidder isoleret på hotelværelser uden adgang til omverdenen, kan kun kommunikere med de andre deltagere via en stemmestyret skærm, som de kalder 'The Circle'.

De skal alle vælge en avatar (et profilbillede), og som programmet udvikler sig, kan de tilføje flere billeder samtidig med, at de chatter med de andre, og på den måde lærer de efterhånden hinanden at kende.

Men hvad adskiller så 'The Circle' fra andre realityprogrammer med kameraglade deltagere?

Personligt fik programmet mig til at tænke over, hvordan sociale medier er ved at ændre verden og den måde, vi kommunikerer på.

Her er de tre mest afgørende punkter, der gør 'The Circle' til tidens vigtigste tv-eksperiment.

1

Hvem catfisher?

Italiensk-amerikanske Joey Sasso fra New York flirter sig vej gennem 'The Circle'. (© Courtesy of Netflix)

Har du nogle Instagram-følgere eller Facebook-venner, som du aldrig har mødt i virkeligheden?

Har du nogensinde overvejet, om de overhovedet er dem, de udgiver sig for? Eller at de er dem, de udgiver sig for, men er blevet ekstremt forskønnet ved hjælp af billedredigeringsprogrammer, filtre og andre hjælpemidler?

Og har du venner, som tager sig anderledes ud på de sociale medier, end de gør i virkeligheden? Er du selv en af dem, uden at du tænker over det?

'The Circle' holder spejlet op foran de otte deltagere, som bliver tvunget til at vurdere, hvilke signaler de sender med hvert eneste billede og tekstbesked, de deler med de andre deltagere.

Ofte stemmer deres egne vurderinger ikke overens med det, de andre ser. Som når den trænede Joey tror, at han flirter raffineret, men i virkeligheden bare virker som en liderbuks med taktiske intentioner.

Men Joey er faktisk overraskende skarp og selvironisk og slet ikke så bøvet og selvhøjtidelig, som hans muskelvisende profilbillede ellers foreslår.

Der kommer vi som seere ind bag facaden og bliver en del af den tankeproces, der ligger bag online-flirteri eller valg af profilbillede.

Et af de afgørende elementer i programmet er, at der er flere "falske" profiler - såkaldte 'catfish' - med i konkurrencen. Bag den smukke Rebekka gemmer sig i virkeligheden Rebekkas kæreste, og baben Sean har valgt et smukkere billede, fordi hun ikke er glad for sin krop.

I starten er der tre catfish med, men efterhånden som folk bliver stemt hjem, kommer der nye til.

Men ingen (ud over os seere) ved, om de er dem, de udgiver sig for at være.

2

De hjemsendte spillere må møde én anden deltager

Ed Eason, som har en helt særlig, hemmelig gæst med, møder en anden deltager, Sammie Cimarelli. (© Courtesy of Netflix)

Der er flere af de ægte deltagere, som bliver forvekslet med catfish, men sandheden kommer altid frem til sidst, når folk bliver sendt hjem.

De hjemsendte deltagere får nemlig lov til at besøge et af de andre hotelværelser, hvor en spændt deltager venter.

Nogle vælger at besøge dem, der har elimineret dem, og andre besøger en, de havde en dybfølt relation til.

Da to deltagere rent faktisk kysser hinanden efter kun at have chattet sammen i et par dage, står det klart, hvor store følelser man på få dage kan opbygge via tekst.

Et hot profilbillede skader naturligvis heller ikke.

Især ikke hvis du rent faktisk ligner dit billede, med småfejl og det hele.

Gennem quizzer, hvor deltagernes paratviden og passioner bliver afsløret, lærer de en del om hinanden.

Et rigtigt svar i en quiz, der viser overlegent intellekt, giver tydeligvis respekt fra de andre og skaber nye stjerner i eksperimentet.

Flere må dog opleve, at den deltager, de havde den stærkeste relation til – hvad enten den er fysisk eller følelsesmæssig, ikke er den, han eller hun udgav sig for at være.

Men generelt forsvinder den følelsesmæssige forbindelse ikke af den grund, for deltagerne har jo chattet rigtigt med hinanden i ugevis.

3

Spændende persongalleri

Sean Taylor starter ud med at bruge en vens billede, men undervejs afslører hun, hvordan hun rigtigt ser ud for de andre deltagere. (© Courtesy of Netflix)

I udgangspunktet er deltagerne i 'The Circle' enormt normale.

De er alle sammen en anelse lækrere på deres billeder og rummer langt mere humor, end hvad et selvfedt bikini- eller træningsbillede viser.

Faktisk kan man argumentere for, at 'The Circle' viser, at vi alle sammen er realitystjerner på vores egne sociale medier.

Og at der måske ikke er så stor forskel på en flamboyant Instagram-profil og at deltage i Paradise Hotel.

Vi søger alle opmærksomhed, og det er lettere end nogensinde at få den.

Men den ægte opmærksomhed ligger ikke i et flot profilbillede, men i det faktum at sociale medier gør, at vi kan komme i kontakt med mennesker, der er komplet forskellige fra os selv.

I 'The Circle' bliver den nørdede Shubham og den 'Jersey Shore'-agtige Joey hurtigt gode venner, og hierarkiet går hurtigt fra "hvem er hottest?" til "hvem er mest ægte?".

Vi har alle så travlt med at "spille sociale medier" i hverdagen, og det gør, at mange bliver mere og mere usikre på sig selv og kommer længere væk fra kernen af, hvem de egentlig er, fordi de er bange for, at det ikke er godt nok.

Sean, som har valgt et billede, hvor hun er en hel del tyndere, end hun er i virkeligheden, vælger i løbet af programmet i en gruppechat med sine yndlingsdeltagere at afsløre, hvordan hun rigtigt ser ud.

Det er et rørende øjeblik og dejligt at se hendes ansigt, når hun opdager, at de andre ikke på nogen måde tænker dårligere om hende.

Om noget er hun blot mere relaterbar, som hun står der charmerende, småtyk og uden makeup.

Hun har måske oplevet online-mobberi i fortiden, men det er også tydeligt, at det er en illusion at tro, at man ved noget om folk, man kun ser via sociale medier.

'The Circle' er et slow burn i starten, men så snart man har lært deltagerne at kende, er det enormt hyggeligt selskab, der samtidig gør os en anelse klogere på os selv og vores opførsel online.

Første sæson af 'The Circle' kan ses nu på Netflix.