Snart kan du se populære biograffilm på HBO Max. Men biograferne frygter ikke streaminggiganten

Filmhittet 'Dune' kan fra næste uge ses på HBO Max, der i dag lander i Danmark.

Den 16. september fik filmhittet 'Dune' biografpremiere herhjemme, men allerede fra på næste mandag kan du se sci-fi-filmen hjemme i stuen. (Foto: (© SF Studios Danmark))

Siden sci-fi-filmen 'Dune' for en måneds tid siden fik premiere i de danske biografer, har den begejstret både anmeldere og biografgængere.

Men allerede fra 1. november – det vil sige på mandag – er det muligt at se filmen derhjemme i sofaen, hvis man altså abonnerer på HBO Max.

Streamingtjenesten, der i dag bliver lanceret i Danmark, erstatter HBO Nordic og har en række esser i ærmet.

For HBO Max har nemlig lavet en aftale med filmstudiet Warner Bros., som betyder, at film fra den globale mediekoncern bliver tilgængelige på streamingtjenesten blot 45 dage efter, at filmene har haft biografpremiere.

Med andre ord kan du altså spare de 120 til 150 kroner, som en biografbillet til helaftenensfilmen 'Dune' koster, og i stedet nøjes med at betale de 79 kroner for et månedligt abonnement, som HBO Max koster.

I den kommende tid kan HBO Max' kunder desuden se frem til hypede biograffilm som den nye 'The Matrix Resurrections', 'Batman' med Robert Pattinson og 'Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore' med Mads Mikkelsen blot 45 dage efter biografpremiererne lander på streamingtjenesten.

Men får de tørre tal og fakta Lars Werge, som er direktør i foreningen Danske Biografer, til at ryste i bukserne?

Umiddelbart nej.

- Vi har stor tiltro til biograferne. Der er ingen grund til at tro, at deres betydning og placering i folks bevidsthed ikke er til stede, siger han og nævner filmtitler som 'Ternet Ninja 2' og Bond-filmen 'No Time to Die', der dette efterår har lokket hundredtusindvis af danskere ind i biografsalenes mørke landet over.

- Men det er op til de enkelte biografer og kæder at tilgodese, at de har ændrede kommercielle vilkår, tilføjer Lars Werge imidlertid.

Ny forretningsmodel for biograferne

I forhold til det konkrete eksempel med 'Dune' nævner Lars Werge, at filmen er blevet vist i landets biografer, selvom man fra start af har vidst, at den blev tilgængelig på streaming blot 45 dage efter biografpremieren.

'Dune' vil også fortsat kunne ses i biograferne, selv efter streamingpremieren på HBO Max den 1. november.

Lars Werge medgiver dog, at der er diverse udfordringer ved HBO Max' aftale med Warner Brothers' filmtitler.

- Det vil skærpe opmærksomheden på, at man skal huske at se filmene i biografen. I den periode, filmene går i biograferne, skal distributørerne derfor slå på, at de skal opleves i biografen, siger han og tilføjer:

- Biograferne er ikke interesseret i at blive spændt for en markedsføringsvogn, som sigter alene på streaming.

Anders Matthesen ved gallapremieren på 'Ternet Ninja 2'. Med hele 246.648 solgte billetter i åbningsweekenden kan filmen bryste sig af at have den største åbningsweekend for en dansk film nogensinde. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Men kan HBO Max-modellen blive et problem for de lidt mere smalle film, der ikke har et lige så stort publikum som 'James Bond', 'Ternet Ninja' og 'Dune'?

- Mange smallere film, der måske sælger 20-50.000 billetter, går faktisk sjældent mere end 45 dage i biografen. Biograferne er bundet kontraktmæssigt til at vise en bestemt film i x antal dage, men hvis der ikke er salg i en film, bliver den taget af, siger Lars Werge.

Flere streamingtjenester truer biograferne

Det er ikke kun HBO Max, men også streamingtjenesten Disney +, der på det seneste har lavet særaftaler, som har haft stor betydning for en række storfilm.

Det har i år betydet, at eksempelvis Oscar-vinderen 'Nomadland' kun fik en meget begrænset biografpremiere i Danmark, fordi den samtidig kunne ses på Disney +.

Også superheltefilmen 'Black Widow' landede synkront i biograferne og på Disney +, hvilket fik hovedrolleindehaveren Scarlett Johansson til at sagsøge Disney, da hun mente, at modellen havde kostet hende millioner i tabt indtjening fra biografsalget.

Og konflikterne mellem streaminggiganterne og biograferne er da også til at tage og føle på, medgiver Lars Werge:

- Biografernes synspunkt er, at det forandrer den forretningsmodel, man kender. Men vi håber da, at det finder et leje.

FacebookTwitter