Snyder den - eller er den genial? Slutningen på Susanne Biers Hollywood-serie splitter seere og anmeldere

Sidste afsnit af 'The Undoing' blev lagt op i går, og ikke alle er lige glade.

Nicole Kidman og Hugh Grant spiller over for hinanden som hovedpersoner i serien. (© (HBO Nordic))

Hvem er morderen så?

Med det på hjerte var der nok mange, der i går satte sig til rette foran fjernsynet eller computerskærmen og satte det sidste afsnit af Susanne Biers stjernespækkede 'The Undoing' på.

Den danske Hollywood-instruktørs dyre og hypede thriller-serie på HBO med så store navne som Hugh Grant og Nicole Kidman i hovedrollerne har igennem seks afsnit udsat seerne for en større gætteleg.

Selv Kardashian-familien har lystigt delt, at de spændt så med.

'The Undoing', der baseret på bogen 'Det burde du have vidst' af den amerikanske forfatter Jean Hanff Korelitz, handler kort fortalt om det rige newyorker-par Grace og Jonathan.

På overfladen har de det perfekte og polerede liv sammen med sønnen Henry, men da en ung og smuk kvinde i deres omgangskreds bliver brutalt myrdet, krakelerer overfladen, og den charmerende Jonathan mistænkes af politiet.

Men hvem var morderen så? Og levede det op til forventninger? På Twitter kunne man se, at flere brugere undervejs havde lavet små gættekonkrrencer internt i familier og hjem.

SPOILER ALERT: Herfra er der risiko for at finde ud af ting, du ikke vil vide, hvis du endnu ikke har set 'The Undoing'.

Susanne Bier har vundet både priser ved Golden Globe og Emmy Awards for sine internationale film og serier som 'Natportiereren' og 'Bird Box', og hun har instrueret Hollywood-sværvægtere som Sandra Bullock, Bradley Cooper og Jennifer Lawrence. (Foto: Niko Tavernise © HBO Nordic)

Alle de kreative og mere eller mindre outrerede bud faldt dog til jorden.

Der kom ikke noget stort, dramatisk plot-twist, der vendte hele fortællingen på hovedet.

Næh, ham, flest mente, var den oplagte morder, viste sig ganske rigtigt at være morderen. Selveste Hugh Grant, kvindebedåreren fra et hav af nuttede kærlighedsfilm.

Og netop det er faldet flere anmeldere og Twitter-brugere for brystet. Folk er skuffede, og nogle anmeldere har givet to til tre stjerner og spørger, hvor overraskelsen blev af.

- Plot-twistet er, at der ikke er noget plot-twist, som én skriver:

Blandt andet kan man hos Independent læse om, hvordan seerne dele deres frustrationer på de sociale medier.

- Jeg synes virkelig, at det var den værste HBO-serie. Hvis du bytter alle all star-skuespillerne ud med upcoming skuespillere, så ville den have været betragtet som affald, skriver en bruger på Twitter.

Hos Yahoo skriver man, at Hugh Grant-fans er chokkerede efter finalen, Time Magazine skriver, at serien har udvist mangel på respekt over for seerne, og US Magazine har noteret sig, at flere kendte er delte på Twitter.

Samtidig er der også mange roser til det sidste og kontroversielle afsnit.

Susanne Bier om finale: Vi havde det sjovt med at forføre publikum

Undervejs i serien bliver man som seer ført på vildspor af små flashbacks, og flere gange undervejs kan man blive i tvivl om, hvem morderen egenlig er. Og det har været en sjov opgave at forvirre seeerne, siger Susanne Bier til Collider efter finaleafsnittet.

- Vi havde det rigtig sjovt med at prøve at forføre publikum, så de ville bruge deres fantasi og tro noget helt andet. Men ligesom Grace (morderens hustru spillet af Nicole Kidman, red.) bliver publikum på en måde snydt af Jonathan, af hans charme, at han er sympatisk og af en hel masse ting. Og ingen af os har lyst til at tro, at det virkelig var ham.

Før seriens premiere sagde Susanne Bier til dr.dk, at historiens styrke netop er idéen om, at ens nærmeste ikke altid er, som man tror.

- Det, at man tror, man kender et andet menneske så godt, og så viser det sig, at man slet ikke gør det alligevel, er så skræmmende genkendeligt for mange, tror jeg. I serien er det som en snebold, der ruller og bliver større for til sidst at blive en lavine. Men jeg tror, at mange kender det, at man har et billede af en person, men det pludselig går op for en, at virkeligheden er en helt anden, sagde hun.

Anmelder: Det handler ikke om morderen, men om dig og mig

Men sæsonafslutningen var bestemt ingen skuffelse, hvis man spørger Lise Ulrich, der er film- og serieanmelder for Soundvenue.

- Den understregede virkelig, at det ikke var en klassisk whodunnit-krimiserie. Vi skulle ikke gætte løs på, hvem morderen var. Serien vendte genren lidt på hovedet og præsenterede os i stedet for en mand, som er fuldkommen åbenlyst skyldig. Men han er så charmerende, at det strider mod normal dømmekraft at pege på ham som bestialsk morder.

Og det er her, at Hugh Grant kommer ind i billedet.

- For at sælge hele præmissen var man nødt til at vælge en skuespiller, som publikum associerer med noget hyggeligt og anti-voldeligt. Og Hugh Grant, den her famlende englænder, kender man højest som et lidt dumt svin over for Bridget Jones.

Hugh Grant er ikke ligefrem kendt for ofte at spille bestialsk morder. Han er et langt mere kendt ansigt i hyggelige og romantiske komedier som sæsonaktuelle Love Actually. (Foto: stephen hird © Scanpix)

Pointen med serien, lyder Lise Ulrichs analyse, er nemlig slet ikke at skulle gætte og regne mordere ud. Næh, pointen handler langt mere om dig og mig.

- I det øjeblik man ser ham, er det åbenlyst, at han er morderen. Men alligevel tvivler man på, om det nu er ham. Det handler om, hvordan de her pæne, hvide mænd for lov til at slippe af sted med mord, fordi verden er skruet sådan sammen, at vi stoler på dem, hvis bare de er overbevisende og charmerende nok.

'Tænk, at du tvivlede på ham'

Ifølge Lise Ulrich var det ret åbenlyst fra begyndelsen, at Hugh Grant var morderen.

- Jeg synes faktisk, at serien er ret genial på den måde, den legede med hele idéen om morderen. Nogle vil måske føle, de blev snydt for en kæmpe afsløring, men jeg synes, det ville have forrådt hele seriens ærinde. Serien peger i stedet pilen mod os: Tænk, at du tvivlede på, at det var ham!

Er vi som seere blevet for vant til at få smidt smarte twist og konspirationsteorier i hovedet?

- Jeg tror, vi er blevet for vant til at skulle underholdes hele tiden. Det skal hele tiden være vildere. Hele tiden chokeres. Der er vi knap så vant til, at serier vil interagere med os - og hvor det er os, der bliver snydt.

Sidder man tilbage med blod på tanden for flere serier, der på den måde leger med vores egen moralske kompas, anbefaler hun 'The Night Of' - også på HBO, der handler om en ung mand med mellemøstlige rødder, der bliver tiltalt for et mord.

- Det fremgår tydeligt, at han ikke har begået drabet. Men hans moral smuldrer og bliver forrået i fængslet, og så begynder vi selv at tvivle. Overså vi noget? Der er en pointe med at vise, hvordan folk med mellemøstlig baggrund behandles i retssystemet. Men de fleste vil nok ikke sidde og blive indigneret på samme måde som med Hugh Grant, siger Lise Ulrich.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk