Størstedelen af anmelderne er enige: ’Whiplash’ er et suverænt jazzdrama

’Whiplash’ er en actionfyldt jazz-thriller, der får langt de fleste filmanmeldere til at hive de store rosende gloser frem og kaste mange stjerner efter den Oscarnominerede film.

'Whiplash' har premiere i de danske biografer i dag, og ifølge langt de fleste anmeldere er det bestemt værd at tage et smut i biografen og opleve det dramatiske jazzdrama. (Foto: Screendump fra Youtube © Sony Pictures)

Den unge jazztrommeslager Andrew vil være den bedste til sit fag, og han presses til det yderste af den frygtede orkesterleder Fletcher, der kræver intet mindre end perfektion og masser af blod, sved og tårer af sine elever.

’Whiplash’ er nomineret til fem Oscars ved dette års Oscarshow, heriblandt ’Bedste Film’ og ’Bedste Mandlige Birolle’ med J. K. Simmons som Fletcher. Fuldt fortjent ifølge størstedelen af filmanmelderne, der er imponerede over den dramatiske jazzfilm.

En overvældende filmoplevelse

Hos Berlingske er filmanmelder Louise Kidde Sauntved helt oppe og ringe og giver seks ud af seks mulige stjerner til ’Whiplash’, som ifølge hende er en fuldstændig sublim og velfortalt historie.

- Årets bedste udenlandske film har muligvis premiere i de danske biografer torsdag, skriver hun og fortsætter:

- Damien Chazelles »Whiplash«, der fuldt fortjent er nomineret til fem Oscars, er en helt og aldeles overvældende filmoplevelse, der sætter sig i kroppen, som få film formår, skriver hun.

Louise Kidde Sauntved kalder Whiplash for nerveprirrende og røstende, og hun er særlig imponeret over skuespilleren J. K. Simmons, der spiller rollen som den djævelske orkesterleder.

- J.K. Simmons har vundet stort set alle vinterens store filmpriser, og mon ikke han kan tilføje en Oscar på lørdag for sin kraftpræstation som diktatorisk orkesterleder, der får en brøkdel af et taktslag til at føles som et spørgsmål om liv eller død.

Vanvittigt fascinerende

Jyllands-Postens filmanmelder Nanna Frank Ramussen er også begejstret for det actionfyldte jazzdrama, og hun bider også særligt mærke i J. K. Simmons præstation.

- J. K. Simmons, der er nomineret til en Oscar for sin disciplinerede præstation, er et djævelsk fascinerende bekendtskab. Han fremmaner en karakter, som ikke er til at få hold om. Er han en rendyrket sadist, eller er der faktisk en mere ophøjet mening med hans galskab?

Berlingskes anmelder fremhæver også samarbejdet mellem klipningen og musikken, der ifølge Nanna Frank Rasmussen i høj grad er lykkedes med at danne rammerne for filmens dramatiske udtryk.

- Hver indstilling har sit eget intense pulsslag, og man glemmer flere gange rent at trække vejret, så stærkt er filmens eget åndedræt. Så besættende er "Whiplash", slutter hun af og kvitterer med fem ud af seks stjerner.

Både Politiken og BT har også givet fem ud af seks stjerner til 'Whiplash'.

Latterlig og absurd

I modsætning til de fleste andre anmeldere, så er filmanmelder og vært på DR’s radioprogram Per Juul Carlsen dog ikke imponeret, og ifølge ham er 'Whiplash' næsten latterlig.

- ’Whiplash’ har bestemt et effektivt drive, lige så effektivt som de klassiske sportsfilm hvor et talent kæmper med sig selv for at blive en vinder, skriver han og fortsætter:

- Men ’Whiplash’ er også fuld af kejtede krumspring for at få historien til at gå op, og dens figurer er så forsimplede, at de får de to hovedpersoner i 'Fifty Shades of Grey' til at ligne rigtige mennesker.

De øvrige anmeldere har været meget imponerede over J. K. Simmons præstation som orkesterlederen Fletcher og fremhæver den gang på gang, men Per Juul Carlsen er ikke begejstret.

- Fletcher er så helvedes langt ude, at han er en parodi, ikke en karikatur, på en pædagog, og den fælde, han undervejs sætter op for Andrew, er ganske enkelt absurd.

Fik lyst til at smadre biografen

Uden at afsløre for meget, påpeger Per juul Carlsen, at han især er utilfreds med filmens slutning, som han kalder for en ”kortslutning”.

- Jeg vil ikke afsløre slutningen, som på en gang gav mig lyst til at blive trommeslager i ekstase og smadre biografen i vrede. Men det eneste filmen ender med at brøle til publikum er: "ja, det er værd at kæmpe for den storhed, det er værd at ofre alt andet for at blive til noget".

FacebookTwitter