Streaming-gigant skruer op for indsatsen i Danmark: 'Det vil betyde endnu mere indhold'

Amazon Prime Video klar med mere indhold "skræddersyet til de nordiske lande".

En af de serier, som Martin Backlund fremhæver som nogle af Amazon Prime Videos bedste, er 'The Boys', hvor Elisabeth Shue medvirker.. (Foto: Jan Thijs © Amazon Prime)

Netflix. HBO Nordic. Disney+, TV2 Play. Viaplay. Apple TV+. Eller hvad med Discovery+?

Der er nok at vælge imellem, når du lægger fødderne op på sofaen, tænder dit tv og forsøger at vaske hjernen ren for hverdagens trummerum.

For streamingkrigen om at vinde din gunst buldrer løs, og nu vil endnu en stor spiller have sin del af kagen.

Amazon Prime Video, der er en del af den gigantiske Amazon-koncern, vil nemlig være endnu større i de nordiske lande. Derfor skruer de nu op for investeringerne, så der kommer mere indhold til blandt andet de danske abonnenter.

- Vi er nu nået til et sted, hvor vi er klar til at lave store investeringer i de nordiske lande, og det vil betyde endnu mere indhold, der er skræddersyet til de nordiske lande, siger Martin Backlund, der er indholdsdirektør for Amazon Prime Video i blandt andet de nordiske lande.

Amazon har længe levet et stille liv

Streamingtjenesten Amazon Prime gik i luften globalt i 2016, og siden har Amazon gjort sin streamingtjeneste lokal ved at lave danske menuer og undertekster.

Til trods for det er Amazon Prime Video stadig en lilleput på det danske streamingmarked – blandt andet fordi streamingtjenesten ikke har gjort så meget for at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse.

Svenskeren Martin Backlund er chef for britisk og nordisk indhold for Amazon Prime Video. (© Amazon)

Ifølge DR's seneste medierapport om danskernes medievaner bruger kun to procent af danskerne Amazon Prime Video mindst en gang om ugen. Det tal skal ifølge Martin Backlund op, og det skal ske ved hjælp af mere engelsksproget indhold, men på sigt også lokalproduceret nordisk indhold.

- Vi vil levere flere højbudgetfilm, prisvindende og amerikanske blockbusterfilm. Og så investerer vi i indhold fra Storbritannien, og vi ved også, at lokalt indhold er vigtigt, siger Martin Backlund, der fortæller, at man har indgået aftale med blandt andet filmselskabet STX.

Han vil ikke på nuværende tidspunkt fortælle, hvor meget nordisk indhold man fremover vil kunne se på tjenesten – heller ikke hvornår det i givet fald sker.

Men han siger, at lokalt indhold er en bestanddel af det indhold, der på sigt skal være på Amazon Prime Video, og at man er begyndt med at tale med producenter.

Han ønsker heller ikke at komme med tal på, hvor mange penge eller hvor meget indhold der fremover skal proppes ind i streamingtjenesten. Men han lover, at det drejer sig om en betydelig størrelse.

Disney+: Der er ikke penge i det for alle

Markedet for streamingtjenester i Norden er allerede så proppet, at Disney+'s nordiske indholdschef, Hans van Rijn, tidligere har sagt, at ikke alle tjenester ville kunne tjene penge i Norden.

Alligevel tror selv nye spillere på markedet som Paramount+, der åbner i løbet af foråret, at de bliver en af de fem største om bare fem år, skriver MediaWatch.

Den samme optimisme har Martin Backlund om Amazon Prime Video.

- Du har ret i, at markedet er proppet, men det ser vi som en mulighed. Det viser, at interessen er stor for at streame, og vi har allerede et rigtig stort udvalg af godt indhold som 'The Boys', 'The Marvelous Mrs. Maisel' og 'The Grand Tour' (med Jeremy Clarkson, red.), og der kommer mange flere til fremover, siger han og nævner blandt andet tv-serien 'The Wheel of Time', som er baseret på bestseller-fantasybogen af forfatteren Robert Jordan.

Hvis I allerede har så meget godt indhold, hvorfor er I så ikke blevet større?

- Fordi det har taget tid for os at gøre tjenesten lokal med undertekster og menuer på de forskellige sprog. Men nu er vi klar til det store ryk, siger Martin Backlund.

Vil konkurrere på prisen

En af Amazon Prime Videos styrker er ifølge Martin Backlund prisen.

Lige nu koster det månedlige abonnement 45 kroner, mens den laveste pris for Netflix er 79 kroner. Og den pris er der foreløbig ingen planer om at ændre, siger han.

Serien 'Fleabag' er også blandt de serier, der ligger på Amazon Prime Video. (© Amazon)

- Vi har set fra andre lande, at vi kan blive en af de største tjenester, fordi vi har en meget lav pris. Og den lave pris er en fundamental del af Amazon. Jeff Bezos (stifteren af Amazon, red.) har et rammende citat om, at forbrugeren skal have den opfattelse, at det er uansvarligt ikke at være medlem af Amazon Prime Video, siger Martin Backlund.

Selvom Amazon har en målsætning om "en meget høj vækst", vil han ikke ud med, hvor stor Amazon Prime Video skal blive over de næste to til tre år. Han vil heller ikke udtale sig om, hvorvidt der er plads til alle tjenesterne, som i forvejen er der, og som er på vej.

Men du lyder ret optimistisk på Amazons vegne her i Danmark. Har du grund til det?

- Ja, jeg er optimistisk, og jeg er virkelig spændt. For konkurrencen er høj, samtidig med at barren også er høj, fordi de nordiske lande ved, hvad de vil have. Og jeg har en stor forventning om, at vi kan udbygge det stærke fundament, vi i forvejen har.

FacebookTwitter