Tarok skal lokke turister til Skive

Skive gør sig klar til at lokke turister til egnen, når den nye travhest-film 'Tarok' får premiere torsdag. Projektleder mener, at mange andre byer kan bruge film til at lokke flere turister til.

Historien om danskernes yndlingshest 'Tarok', der i slutningen af 1970'erne imponerede på de danske travbaner, bliver fra i morgen vist i landets biografer. I Skive, hvor den storvindende hest oprindeligt stammer fra, tror man ligesom filmholdet på, at travhesten kan tiltrække et større publikum.

Derfor har det lokale turisme- og erhvervscenter sammen med lodsejere, museum og den lokale travbane gået sammen for at tiltrække turister i kølvandet på filmen.

- Optagelserne er langt hen ad vejen lavet i vores område. Derfor har vi snakket om, hvordan vi kan lade publikum komme tættere på de steder, hvor vi nu ved, at filmholdet har været på optagelser, og hvordan de kan få en oplevelse ud af det, siger Alice Bank Danielsen, turistchef for Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter til P1 Morgen.

Flere turister og flere job

- Vores mål er at generere turistomsætning og fastholde arbejdspladser i området, og det håber vi på, at denne satsning med 'Tarok' kan bidrage til.

Hun fortæller, at man har sat de såkaldte QR-koder op på flere af de steder, filmholdet har optaget. Dermed kan man ved hjælp af en mobiltelefon se de klip, der er optaget på det sted, man selv står - blandt andet der, hvor Tarok er begravet.

- Man kan opleve en flig af, hvad der skete i filmen og en fornemmelse af at være på stedet, så man får koblingen af stemningen i filmen til den virkelige verden, siger Alice Bank Danielsen.

Stor effekt på Samsø

Flere andre steder i landet har man allerede tiltrukket turister på baggrund af film. Første gang filmturismen blev dokumenteret, var efter TV2-serien 'Strisser på Samsø' i 1997, hvor antallet af turister de steg med ti procent de efterfølgende tre år.

I København mærker man interessen for 'Forbrydelsen' og 'Borgen', mens Randers og Skagen har fået flere turister, efter filmene 'Hvidstengruppen' og 'Marie Krøyer' kom i biograferne, siger Mette Elmgaard, projektleder i Filmbyen i Aarhus, som har udgivet en håndbog om filmturisme.

- Der er kommet stort fokus på at bruge film- og tv-optagelser til at tiltrække turister de senere år, og det er en særlig fordel for de egne, som normalt ikke tiltrækker sig stor opmærksomhed, siger hun og kalder det et stort uudnyttet potentiale.

- Jeg tror meget på, at film og medieturisme kan være vækstdriver i regional udvikling. 'Tarok' tager udgangspunkt i en lokal, jysk fortælling, som nu bliver formidlet på det store lærred. Det er et område, hvor Danmark ikke er særlig godt med lige nu, og jeg mener, at film og tv kan betyde meget mere på kulturturismeområdet, siger Mette Elmgaard.

Se Tarok, der blev kørt af Jørn Laursen, vinde Dansk Trav Derby 1976, i videoen i toppen af artiklen.