Tetris, Angry Birds og WOW: Computerspil indtager filmens verden

En lang række af verdens største og mest kendte computerspil er på vej til at blive filmatiseret. Men ifølge ekspert bliver det en svær udfordring.

Computerspil som 'World of Warcfraft' og også spil som 'Angry Birds' og 'Tetris' skal filmatiseres og vises på det store lærred. (Foto: Screendump)

‘World of Warcraft’, ’Assasin’s Creed’, ’Angry Birds’ og ’Tetris’ er alle nogle af de helt store spillere inden for verdenen af computerspil. Men nu skal de over på det store lærred og laves til film.

Omkring 25 filmadaptioner af computerspil er i støbeskeen lige nu. Det skriver The Independent.

Tidligere er der allerede lavet filmversioner af ’Hitman’ og ’Resident Evil’, og også kendte spil som ’Tomb Raider’ og ’Need for Speed’ er blevet filmatiseret.

Men filmversionerne har ikke været af samme standard som spillene og har ikke fået specielt god kritik i filmbranchen.

Og det kan være svært at lave spillene om til film, mener ekspert.

Udfordringer ved filmatisering

Kendte superheltefigurer fra tegneserier er blevet til populære filmkarakterer de seneste år i film som ’Batman’, ’Superman’ og ’Avengers’-filmene.

Men hvor tegneserierne allerede bygger på en fortælling, så drejer mange af computerspillene sig mere om at løse et problem, og fortællestrukturen er meget løs.

Ifølge Frederik Vandrup, der er medlem af Danske Filmkritikere, medejer af CinemaZone.dk og også tidligere anmelder af computerspil, er det problematisk, når spillene skal filmatiseres.

- Det, der bliver udfordringen, er at få lagt en historie ind, så det også fungerer som en film. Hvis man umiddelbart tænker på Angry Birds, så er det svært at forestille sig, hvad handlingen i den skal være, siger han til DR Kultur.

Forsøg med bedre filmfolk

Frederik Vandrup forklarer, at der til de nye filmatiseringer bliver brugt bedre instruktører, der skal forsøge at løfte niveauet for spillefilmene.

Duncan Jones, der debuterede med science fiction-filmen ’Moon’ skal for eksempel stå bag den kommende ’World of Warcraft’-film, ’Warcraft’.

- Det er spændende, for der har du en instruktør, som allerede har vist, at han har noget på hjerte ud over bare at lave en actionfilm. Så det bliver interessant at se, om han kan tilføje det univers noget ekstra. Eller om han bliver slugt af det brand, han skal ind og arbejde med, siger han.

Frederik Vandrup håber på det bedste, men hvis han skal være ærlig, er han ikke så optimistisk i forhold til de kommende filmatiseringer på trods af en oprustning af folkene bag.

- Det mest sandsynlige er, at han bliver låst af det system, han kommer ind i. Men der er jo også muligheden for, at han kan overraske, det kan man jo håbe på, fortæller Frederik Vandrup om Duncan Jones.

Kommercielle kræfter

De mange nye filmatiseringer af computerspil kommer i kølvandet på mindre succesfulde adaptioner som for eksempel ’Super Mario Bros’. Men ifølge Frederik Vandrup er det noget, der skal prøves af på grund computerspillenes store publikum.

- Kan du få det samme antal mennesker ind at se en ’World of Warcraft’-film, som spiller spillet online, så har du pludselig fordoblet din indtjening på produktet, forklarer han og fortsætter:

- Computerspil er blevet en rigtig, rigtig stærk branche og et stærkt medie med enormt meget salg i. Der er flere computerspil, hvor omsætningen er væsentlig større, end den er på filmudgivelser. Og det er man jo opmærksom på, fortæller Frederik Vandrup.

Ifølge Frederik Vandrup bygger det på et tydeligt kommercielt ræsonnement, at man ikke filmatiserer ukendte computerspil, men kun de helt store og kendte brands, der allerede har godt salg i forvejen.

Derfor er det også en tendens, der ifølge Frederik Vandrup nok vil fortsætte indtil videre.

- Vi vil nok se det fortsætte, men det er klart, at hvis nogle af de store anlagte filmatiseringer, der er på vej nu, flopper, så vil man trække følehornene til sig igen, siger han.

Facebook
Twitter