Tre forrygende kvarters mix af Danmarkshistorie og westernmyte

Kristian Levrings Cannes-aktuelle western åbner helt særligt ... så tager klicheerne over

Det er en skidehamrende oplagt idé. Bedemændene og revisorerne i filmbranchen har ganske vist erklæret flere filmgenrer håbløst døde, deriblandt den engang så hæderkronede western. Men historien har gang på gang vist at det rette greb på en slumrende genre kan vælte biografsale verden over.

Overdådig succes

Clint Eastwood genoplivede fx den døde western med 'De nådesløse' i 1992 og skabte tilmed en ny klassiker indenfor genren. Ole Christian Madsen skabte en succes ud af 2. verdenskrig med 'Flammen & Citronen' - trods alle advarsler om at ingen interesserede sig for en gammel krig. Og Michel Hazanavicius vækkede den aldeles afdøde stumfilm med sin 'The Artist' for tre år siden. Med overdådig succes.

En krog i nutiden

Det kan lade sig gøre, og Kristian Levrings udgangspunkt for en dansk western er så indlysende, at man kan undre sig over at ingen har gjort det før. Han sender en veteran fra krigen mod preusserne i 1864 til USA for at prøve lykken, hvilket var nogenlunde ligeså almindeligt som at se flygtninge fra Mellemøsten strømme til Vesteuropa nu om dage.

Levring tager kort sagt fat i et stykke danmarkshistorie, der ikke er blevet omsat til film før - og det har tilmed en krog i nutiden.

Muskler og professionalisme

'The Salvation' er meget, meget, meget langt fra den danske westernfjollekomedie 'Præriens skrappe drenge', der blev optaget i en grusgrav i Nordsjælland i 1970. Og med de muskler og den professionalisme, der er blevet opbygget i dansk film i de seneste 15-20 år, er der ingen grund til at være angst for at afprøve klassiske filmgenrer.

En pistol op under næsen på én

Det understreger 'The Salvation' helt fra begyndelsen af. Inden for de første 10 minutter når den at sende hilsner til bl.a. Sergio Leones 'Once Upon a Time In the West', John Fords 'The Searchers' og samme Fords 'Diligencen' - men den gør det med sin egen tone, sine egne konstrastrige og farvemættede billeder.

Fotografen Jens Schlosser får skabt nogle stemninger, der på én gang smager af de store vide western-landskaber og rækker ind i en voldsom verden, vi ikke har set før. Det vilde Vesten er forbandet mørkt om natten i 'The Salvation', regnen falder tungt som på selve Dommedag og sjældent har en western givet så klar en fornemmelse af at man må klare sig selv når en ond skurk stikker en pistol op under næsen på én.

Sidder tilbage i chok

I det hele taget lykkes det den første halve time af 'The Salvation' at åbne den klassiske western og folde den ud på en ny måde. Vi har en dansker, der slæber sit nationale krigstraume med sig til USA og håber på bedre tider da hans smukke kone og barn endelig dukker op i USA, 7 år efter hans egen landgang.

Men inden der er gået et døgn har vildskaben under den spinkle civilisation slået sin klo i den lille familie. Det viser Kristian Levring i en fantastisk vellykket scene, hvor to skumle typer tiltvinger sig plads i familiens diligence og derefter sender vores hovedperson Jon, spillet af Mads Mikkelsen, ud i et helvede, selv ikke hans vildeste fantasi kunne forberede ham på.

Og som publikum sidder man tilbage i chok. Pludselig kan vi se, nej mærke, hvor meget et menneske kunne komme i håbløse problemer i Det vilde Vesten, uden politi, uden et retsvæsen, uden en fælles moral at hente hjælp hos.

En universel beretning

I løbet af de tre kvarter, hvor den udvandrende danske krigsveteran møder Den vilde Westernmytologi, har Levring fat i noget helt særligt, en universel beretning om den fremmede, der flytter ind i USA, sådan som millioner af mennesker gjorde i de foregående tre århundreder.

Vi er vant til at se skandinaver eller tyskere som bønder, der bliver overfaldet af indianere i westerns, men vi har aldrig set dem i hovedrollerne, som forvildede høns med et ben i to forskellige kulturer.

Hævnen og dens uheldige følger

Desværre vælger Kristian Levring at forlade indvandrerbaggrunden i den sidste del af filmen, til fordel for en leg med den klassiske westernmytologi, hvor Jon bliver hængt ud som den skyldige og må tage kampen op med en brutal oberst, der holder Jons hjemby i et jerngreb.

'The Salvation' holder op med at være en historie om en fremmed, der forsøger at finde fodfæste i de enorme vilde vidder. Den smider krogen til den danske fortid, og bliver i stedet til en klassisk fortælling om hævnen og dens uheldige følger.

Mister den originale tone

Det er der intet forkert i, men det betyder samtidig at 'The Salvation' mister den originale tone, der er så utroligt effektiv i begyndelsen af filmen, og i stedet bliver en mere anonym leg med western-genren og dens klassiske elementer.

Den serverer alt det, der virkede så irrelevant i begyndelsen af filmen, den klassiske skurk, det klassiske shoot-out, den klassiske lilleby befolket af kujoner osv.

Skider på hvad man må og ikke kan

Men i den første halvdel af får Kristian Levring vist hvad man kan bruge vores fælles historie til hvis man tænker kreativt og skider på hvad man må og ikke kan i filmverdenen.

'The Salvation' giver absolut lyst til flere film, der kombinerer vores fortid med velkendte genrer - og gerne flere film om danske udvandrere, der søger lykken og freden, og må forbi dæmonerne i Det store Vilde for at nå målet.

'The Salvation' får dansk premiere torsdag den 23. maj

Facebook
Twitter