Tredje del af filmtrilogi er en åbenbaring

Ethan Hawke og Julie Delpy er tilbage i tredie film om den store - og svære - romance

Du kender det selvfølgelig. Pludselig er det som om en eller anden filminstruktør eller forfatter eller musiker fra den anden ende af verden har set hvor du er i dit liv og har skruet en film eller roman eller sang sammen til dig. Måske gennemskuede Kim Fupz og Susanne Bier præcis hvor fortumlet dit kærlighedsliv havde været med 'Den eneste ene'. Måske forstod Jeff Buckley fuldstændig hvor mange usorterede følelser der rumsterede i dig med hans album, 'Grace'. Måske forstod Ang Lee nøjagtig hvordan du havde det med 'Brokeback Mountain'. Og måske mindede 'Terminator 3' just om en oplevelse, du lige havde haft.

Spejle vores liv

Sådan har historiefortællingen en vidunderlig evne til at spejle vores liv og sætte noget i relief - eller bare give en fornemmelse af at føle os set. Og når det sker, kan det være en ekstatisk og berusende fornemmelse, som da den her anmelder så 'Before Midnight', tredje del af Richard Linklaters meget underspillede serie af film om franskmanden Celine og amerikaneren Jesse.

Logistiske rammer

Sjældent har en film ramt så præcist ned i en fornemmelse, de fleste moderne småbørnsforældre må kende til, følelsen af at den store højt besungne kærlighed bare ikke KAN være inde i de logistiske rammer og kasser, der skal få hverdagen til at løbe rundt. Det er ikke tilfældigt. Linklaters tre film er netop bygget på følelsen af den magi, der opstår spontant i vores almindelige trummerum. Det er meningen, at vi skal se os spejlet i de tre film, 'Before Sunrise', 'Before Sunset' og 'Before Midnight'.

Det højkulturelle Wien

'Before Sunrise' var en lillebitte film om den store oplevelse i et tilfældigt møde med en sjælefrænde, en mulig 'den eneste ene'. Det kan ske hvor som helst, men det bliver noget mere storslået når det sker mellem en ung franskmandinde og en ung amerikaner, i det højkulturelle Wien. Her bumler Celine og Jesse ind i hinanden og tilbringer halvanden times tid i begavet samtale, nysgerrige på livet og eventyret. Den store kærlighed ligger foran dem, men Jesse vælger den sikre grund under fødderne og smutter af sted for at nå sit tog hjemad mod USA.

Ni år senere

Ni år senere, i Linklaters opfølger 'Before Sunset', er spejlbilledet ligeså spændende, men mere komplekst. Nu genser de to hinanden da Jesse er blevet en succesrig forfatter, der signerer bøger i Paris. Pludselig dukker pariserinden Celine op og sammen drysser de rundt i Paris og diskuterer hvorfor Jesse stak af ni år tidligere. I film nummer to handler det ikke længere om den mulige store romance i et tilfældigt møde, men om hvorfor den eventyrlige romance er uendelig kompleks.

Filmperle nummer tre

Inden dagen er omme har Jesse valgt at se højt på konen og barnet hjemme i USA for i stedet at tilbringe en nat hos Celine. Dermed hopper vi ni år frem til filmperle nummer tre, 'Before Midnight', hvor Celine og Jesse er på ferie på den græske halvø Peloponnes med deres fælles tvillinger. Jesse er stadig en succesrig forfatter, der er inviteret til et ophold på et refugium for skrivere. Celine, derimod, har gearet karrieren ned pga tvillingerne. Nu overvejer hun et nyt job mens Jesse er fuld at dårlig samvittighed over at have efterladt sin efterhånden 12-13-årige søn i USA mens han selv er flyttet til Paris.

Kimen til en konflikt

I begyndelsen af 'Before Midnight' tager Jesse afsked med sønnen, der skal flyve hjem til USA, og da Jesse lufter tankerne om evt at flytte til Chicago for at være mere sammen med sønnen, sår han kimen til en konflikt. Celine vil ikke til USA. Hun synes i forvejen, hun har ofret sig for hans forfatterskab, og inden 'Before Midnight' er forbi, har Celine og Jesse været gennem en halv time lang scene, der egentlig skulle lægge op til den store romantiske aften uden børn, men i stedet bliver ét stort skænderi, der lufter frustrationer og lig i lasten fra 9 års samliv.

Gnister og gnidninger

Ægteskabelige gnister og gnidninger er bestemt blevet luftet før på film, og hvis 'Before Midnight' havde været en selvstændig film, uden sine to forløbere, havde den været endnu en af slagsen, om end en god én. Men den er netop IKKE selvstændig, den har en spændende og grundig forhistorie, hvor vi lærer de to hovedpersoner at kende mens de er helt andre steder i deres liv, da de som unge mennesker tager på det store eventyr, da de har rundet de 30 og har fået forpligtelser og ansvar og alligevel vælger eventyret, og da de nærmer sig de 40 og indser at eventyret også lugter fælt af sved og snavsede bleer.

Fortræffelige skuespillere

Det er enestående i sig selv, men det gør kun Before-trilogien mere overbevisende at de to fortræffelige skuespillere, Julie Delpy og Ethan Hawke, tydeligvis også er blevet 9 år ældre for hver film. Hawkes drengede all american fjæs er fuget og hans stemme ru, mens Delpy er blevet rund og lårene sidder 30-40 centimeter lavere.

Labre referencer

Men skidt med om der ikke findes en tilsvarende trilogi i filmhistorien. Det fantastiske og vidunderlige ved Linklaters trilogi er at den tager os med på en rejse ind i to mennesker, som vi uden problemer kan spejle os i. Vi kan muligvis ikke slynge om os med labre referencer og one-liners som 'før vi kan lære hinanden bedre at kende, må vi lære os selv at kende' eller 'den eneste fordel ved at være blevet 35 er at man ikke bliver voldtaget så tit', men vi kender drømmen om at møde et tilfældigt menneske og gribe øjeblikket og tage på eventyr sammen. Vi kender behovet for at reflektere over den drøm og gribe den igen da vi tabte den. Og nogen af os, dem der fulgte eventyrets sære logik og har omskabt det til en børnefamilie, ved at den eventyrlige romance er umulig at pakke ned i samme kasse som bleer, flyverdragter, familiært vraggods og diverse karrierer.

En åbenbaring

Har man ingen børn vil 'Before Midnight' muligvis bare være en god film. Men kan man spejle sig i Celine og Jesse, sådan som den her anmelder, er 'Before Midnight' ganske enkelt en åbenbaring, et skatkammer af genkendelige dilemmaer og overvejelser. Selvfølgelig er Celine og Jesse filmpersoner, og deres samtaler er gjort ekstra filmisk lækre, men de føles som naturlige, ægte mennesker og deres dialog, der med små historier og refleksioner kommer grundigt omkring samlivets mange facetter, er forbavsende levende. Delpy og Hawke har en fascinerende kemi og en naturlighed, der uden problemer kan bære en film gennem halvanden times ren samtale. Og det er mildt sagt ikke noget man bare lige gør på film.Scener fra et enestående filmægteskabDet er scener fra et enestående filmægteskab, film så enkelt og alligevel nuanceret som Ingmar Bergman og Woody Allen lavede dem, men med sin helt egen ubesværede tone.

'Before Midnight' har dansk premiere den 22. august

FacebookTwitter