Ung instruktørs debutfilm er spækket med intime scener: 'Man har ikke lyst til at være et ufølsomt røvhul'

Malthe Saxer har brugt en intimitetskoordinator i sin afgangsfilm fra Den Danske Filmskole.

(© Malthe Saxer)

For bare en uge siden stod Malthe Saxer i Den Sorte Diamant i København sammen med resten af studievennerne og modtog det diplom, der er beviset på, at han nu er uddannet filminstruktør fra Den Danske Filmskole.

Et andet bevis er hans afgangsfilm, '100 % flået kærlighed', der beskrives som "en humoristisk, anti-romantisk diskussion af parforhold anno 2021".

Filmen handler om tvivl. Om rummet mellem forelskelse og kærlighed og bevægelsen derimellem. For hvad sker der med unge mennesker, når forelskelsen stopper, spørger Malthe Saxer.

- Tvivl og overtænkning i forhold til kærlighed er noget, jeg selv og mange af mine venner har oplevet, tilføjer han.

- Det er fucking svært at navigere i. Og jeg havde behov for at lave en film om det.

Hvordan skaber man sex på film?

Men ligesom det kan være svært at navigere i de mange følelser, der opstår – eller forsvinder – i et parforhold, så kan det også være svært at vise den intimitet på film, der også er i et kærlighedsforhold.

I hvert fald uden at overskride grænser hos de medvirkende skuespillere og resten af filmsettet. Og det er måske særlig svært for en debutterende instruktør.

- Det er en stor del af et parforhold, hvordan man er intime, forklarer Saxer om filmen, der både viser scener med sex, nøgenhed og toiletbesøg.

- Men hvordan faciliterer man et kys eller sex mellem skuespillere? Det er en helt særlig disciplin at arbejde med intimscener, som det er vigtigt være opmærksom på.

Malthe Saxer var derfor ikke i tvivl om, at han gerne ville have faglig sparring på netop de nøgen- og sexscener, filmen er fyldt med.

Er det nødvendigt at vise den kvindelige hovedrolle, spillet af Maria Cordsen, gå på toilet? Ja, for hendes udvikling fra ikke at kunne kunne gå på toilettet, når kæresten er i nærheden, til demonstrativt at skide for åben dør, er en del af den proces, hun gennemgår i tabet af sine følelser for ham, mener Malthe Saxer.

Scener, der alle kan beskrives som intime, og som dermed også hører under den kategori af scener, der de seneste år har været omdrejningspunkt for nye retningslinjer og diskussioner på internationalt plan, samt en helt ny rolle på film- og teaterproduktioner; nemlig intimitetskoordinatoren.

Derfor har de sårbare, intime scener også været en fast del af pensum for den årgang af filminstruktører, der netop er blevet uddannet fra Den Danske Filmskole.

Her er de i undervisningen på instruktørlinjen blevet præsenteret for det arbejde, en intimitetskoordinator udfører både før, under og efter indspilningerne af intime scener.

Det fik flere af de studerende, heriblandt Malthe Saxer, til at vælge at arbejde sammen med netop en intimitetskoordinator på deres afgangsfilm.

- Det har været en meget lærerig oplevelse. Især at mærke, hvor rart det har været at kunne give slip på det etiske dilemma, der kan opstå, når man både vil have en potentielt grænseoverskridende scene i kassen, men samtidligt gerne vil skabe et trygt rum for hele ens hold, forklarer han.

Særligt det arbejde, som intimitetskoordinatoren lavede med skuespillerne forud for optagelserne, gjorde hans rolle som instruktør nemmere:

- Alle forberedelserne af scenerne med en intimitetskoordinator fik det hele til at glide, da vi skulle optage, hvor det ville have mudret mit fokus, hvis jeg stod alene med det hele, mener han.

Scener med lystpræget sex, men også sexscener uden lyst. Scener med nøgenhed og scener med intime samtaler.

En lederuddannelse

Det er lederen af fiktionsinstruktørlinjen på Den Danske Filmskole, Tzara Tristana, der inviterede intimitetskoordinatoren Miriam Schön Raagaard ind i undervisningen. Det gjorde hun af en ganske særlig grund:

- Vi uddanner ledere på vores skole, og de skal alle klædes på til at tage det ansvar, det er at behandle folk ordentligt og at skabe rammer, hvor folk føler sig trygge og frie, indleder hun.

Og her er arbejdet med intime scener ét af mange områder, som en instruktør skal lære at håndtere på bedste vis.

- Mit hovedbehov var at få fat i nogle, der var uddannet inden for intimitet og grænselandet, når man arbejder med nøgenhed og berøring. Én, der kunne hjælpe mine instruktører med at få et sprog til at samarbejde med skuespillerne omkring de scener.

For spørger man Tzara Tristana, så er intimitetskoordinatorens rolle en form for "katalysator", der hjælper med at sætte ord på og konkretisere de intime rum, så de "skubbes væk fra det private rum" og i stedet bliver en konkret arbejdsopgave.

- Én, der hjælper med at åbne op og gøre det mindre privat. For sex er meget privat i vores samfund.

Intime scener kan være mange ting. Det behøver ikke at handle om sex og nøgenhed. Det kan også være intime snakke - eller store skænderier. (© Den Danske Filmskole)

Farligt for filmkunsten?

At inddrage en intimitetskoordinator i en filmproduktion er dog ikke helt uden forbehold fra Tzara Tristanas side.

For selvom hun synes, det er vigtigt at skabe et miljø, hvor der er trygt og sikkert for alle på filmsettet – særligt når der skal indspilles sårbare, intime scener – så forudser hun også, at den kreative proces kan blive udfordret.

- Optimalt set skal instruktøren selv kunne tale det sprog, der gør det lettere at skabe intime scener i trygge og frie rammer. Det ansvar må de ikke lægge over på en intimitetskoordinator, som dermed hurtigt bliver autoriteten på området.

For så bliver intime scener en teknisk fremfor kunstnerisk øvelse, er hendes bekymring.

Skuespiller Besir Zeciri, her i rollen som Manden, er blandet andet kendt fra filmen 'Kød & Blod' med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen, mens Maria Cordsen, her i rollen som Kvinden, har medvirket i flere kortfilm samt spillefilmen 'En, to, tresomt'. (© Den Danske Filmskole)

Og det er netop den kunstneriske vision, hun er bange for, at scenen og filmen mister, hvis instruktøren slipper styringen på de sårbare scener:

- Instruktører synes også, det er grænseoverskridende at beskæftige sig med intimitet, men de må ikke fralægge sig det ledelsesmæssige og kunstneriske ansvar for scenens indhold og udtryk eller kommunikationen omkring det.

- Heller ikke selvom det kan være fristende i en tid med stor fokus på MeToo, hvor man dermed kan tænke, at "så kommer ingen efter mig", hvis det i stedet er intimitetskoordinatoren, der står med ansvaret.

- Man risikerer nemlig at skrive sin egen stemme og sensitivitet ud af scenerne, mener hun.

'Alt nyt kan være skræmmende'

Dr.dk har tidligere talt med netop intimitetskoordinatoren Miriam Schön Raagaard, der er én af Danmarks få uddannede intimitetskoordinatorer. Her fortalte hun om sit arbejde, om behovet for større sikkerhed for skuespillerne i de intime scener og også om den modstand, hun nogle gange oplever.

- De fleste, både skuespillere og instruktører, er bange for, at den kreative proces tages fra dem eller ødelægges, når jeg bliver involveret. Og det forstår jeg godt.

- Alt nyt kan være skræmmende. Der var også engang, hvor stuntkoordinatorer ikke var en ting. Branchen skal lige mærke, at vi faktisk er der for at hjælpe, ikke det modsatte. Det kan godt tage lidt tid, siger hun.

- Men jeg ser min egen rolle som en kreativ sparringspartner for instruktøren. Som én, der er der for at få en helt specifik scene til at blive så god som mulig i forhold til den kunstneriske vision bag scenen – uden at den overskrider nogens grænser, forklarer hun.

Hvad siger fremtidens instruktører?

Tilbage står så den nye generation af filminstruktører, der skal navigere i en produktionsvirkelighed, hvor den kunstneriske vision skal balancere overfor de mentale og fysiske hensyn, der i stigende grad kræves ved indspilinger af særligt intime scener.

Spørger man Malthe Saxer, er han ikke i tvivl om, at nogle overordnede retningslinjer på området ville være gavnlige. Ligesom han heller ikke er i tvivl om, at han også i fremtiden vil gøre brug af en intimitetskoordinator, når han filmer intime scener.

- Det er vigtigt at passe på hinanden, så jeg synes kun, det er fair overfor skuespillerne, at man som minimum skal konsultere en intimitetskoordinator forud for optagelserne af intime scener.

Samtidig påpeger han, at behovet for at bruge en intimitetskoordinator afhænger af den individuelle instruktørs temperament.

Personligt har det været en stor hjælp for ham. Også for hans kunstneriske proces:

- For mig har det været befriende at have en intimitetskoordinator tilknyttet, for så skulle jeg ikke bekymre mig om, hvorvidt jeg overskred nogens grænser undervejs. I så fald ville hun (intimitetskoordinatoren) fortælle mig det med det samme.

- Havde hun ikke været der, ville jeg faktisk have følt mig langt mere begrænset. For man er først og fremmest menneske og dermed ikke interesseret i at være et ufølsomt røvhul overfor sine skuespillere.

Facebook
Twitter