For nylig udspillede der sig en pinlig affære i et New York Times-interview med alle skuespillerne fra kultkomedien ’Arrested Development’.
Egentlig skulle de lave reklame for den nye femte sæson, der lige har fået premiere på streamingtjenesten Netflix.
Men skuespilleren Jeffrey Tambor bliver konfronteret med en gammel sag om et gigantisk raserianfald under optagelserne på en af de andre hovedroller, Jessica Walter, der spiller hans kone, Lucille.
Optrinnet ville nok ikke have været det store problem for andre end de involverede, hvis ikke det var fordi selvsamme Tambor lige har forladt en anden serie, ’Transparent’ på Amazon, på grund af anklager om seksuelt grænseoverskridende opførsel på arbejdet.
Nu er der spekulationer om, hvorvidt den legendariske komedieseries videre liv er i fare.
Det skyldes ikke mindst fordi Netflix efterhånden har en historie med meget varierede reaktioner og en del rysten på hånden i forhold til, hvem de skal bakke op - deres kreative kræfter eller ofrene.
Vi har samlet en række eksempler her:
Jeffrey Tambor i ’Arrested Development’
Tilbage til New York Times-interviewet og den tåkrummende ubehagelige snak om Jeffrey Tambors aggressive opførsel.
Egentlig lader det til, at alle gerne vil lægge det bag sig. Men sagen får #MeToo-implikationer og offentlighedens interesse, fordi alle mændene i gruppen (fem ud af syv skuespillere) springer lidt for hurtigt til Tambors forsvar og ignorerer Walters ret voldsomme reaktion på at tale om det verbale overgreb.
Hun siger, at hun vil lægge det bag sig nu, men græder mens hun siger det. Og Jason Bateman tromler med en lang bedrevidende, bortforklarende passage om, hvordan arbejdet med fiktion er en 'amorf proces, hvor vi opfinder opdigtet liv. Det giver grobund for atypisk opførsel'.
Den eneste anden kvindelige hovedskuespiller, Alia Shawkat, får lige pippet, at det ikke betyder, at vi skal acceptere overgreb, inden de andre mandlige skuespillere får travlt med at bekræfte hinanden i, at 'de jo alle sammen har haft deres svage øjeblikke'.
Indtil videre har Netflix bakket Tambor op og sagt, at i modsætning til på ’Transparent’-optagelserne, har han været 'totalt professionel' på ’Arrested Development’.
Men kombineret med halvdårlige anmeldelser af den nye sæson kan det betyde dødsstødet til den engang så banebrydende komedieserie.
Kevin Spacey i ‘House of Cards’
En ny amerikansk undersøgelse viser, at der er to sager, der direkte påvirker Netflix-seernes valg af serier. Komikeren Louis CK's og skuespilleren Kevin Spaceys.
Den største stjerne, der indtil videre er kommet i problemer efter #MeToo, er uden tvivl Oscar-vindende Spacey fra ’House of Cards’. Det startede med, at den unge skuespiller Anthony Rapp stod frem med anklager om, at Kevin Spacey havde prøvet at lægge sig oven på ham til en fest, da Rapp var 14.
Siden er der kommet over tredive andre anklager om seksuelt aggressiv og upassende opførsel, oftest i forbindelse med arbejde på film eller teater. Sagen startede et par uger efter New York Times og The New Yorker havde afsløret de utallige voldtægtsanklager mod Harvey Weinstein.
Netflix og Spaceys egen PR-agent skyndte sig at tage afstand fra ham, og 6. sæson af House of Cards bliver uden Spacey i hovedrollen.
De fjernede også hans ansigt fra coverbillederne til serien på streamingtjenesten.
Louis CK i ‘Comedians in Cars Getting Coffee’
En af de absolut mest omdiskuterede #MeToo-sager er den om Louis CK. Det er den sag, der oftest har fået 'han-er-jo-ikke-nogen-Weinstein'-reaktionen frem i folk, fordi hans anklager ikke involverer fysisk kontakt eller konkrete trusler.
De handler om, at han onanerer foran kollegaer, under telefonsamtaler om arbejde og backstage til comedyshows.
I et nyt interview siger hans tidligere kollega, Tig Notaro, hvis serie ’One Mississippi’ Louis CK har produceret:
'Hvis det handlede om en vicevært, der var vildt god til at gøre rent, men som løb rundt og onanerede foran folk, så er der jo ikke nogen, der ville være i tvivl om, at man ikke skulle ansætte ham igen. Folk bliver forblændet af hans magt og berømmelse.'
Hun siger også, at hun sidder tilbage med følelsen af, at han måske kun støttede hende for at dække over sin latente misogyni og sine perverse tendenser.
Netflix reagerede på anklagerne ved at droppe aftalen om at producere hans næste show og ved at udelade afsnittet af ’Seinfeld’-serien ’Comedians in Cars Getting Coffee’, hvor han er gæst.
Afsnittet kom dog på igen efter nogle dage og er et eksempel på, hvor svært vi lader til at have ved at tage stilling til hans sag, på trods af (eller måske netop fordi), det er en af de få tilståelsessager.
Aziz Ansari i ‘Master of None’
Denne her sag var lidt en udfordring for #MeToo-bølgens popularitet tilbage i januar.
Ansari er erklæret feminist og hans serie ’Master of None’ bliver hyldet for at integrere minoritetsperspektiver i en hidtil uset grad i en populær komedieserie. Hans medforfatter og -stjerne Lena Waithe vandt en manusforfatter-Emmy som den første afroamerikanske kvinde i comedy-genren.
Så chokket var stort, da en anonym kvinde beskrev en ikke-arbejdsrelateret date, hvor han havde været aggressiv og ufølsom over for hende. I de følgende uger blev der skrevet og talt meget om frygten for hans (og andre mediemænds) karriere skulle vælte på grund af en dårlig date beskrevet anonymt på en hjemmeside.
Ansari selv har anerkendt episoden men har sagt, at han opfattede situationen, som om der var klart samtykke til alt, hvad der foregik.
Netflix har ikke reageret på sagen, men der er heller ikke officielt nogle planer om flere sæsoner af ’Master of None’ eller Ansari-shows på streamingtjenesten.