Velkommen til kvalmeland: Ny film om forbudt kærlighed er alt for meget

'Summerland' er smukt iscenesat, men har en let kvalmende fortælling, mener anmelder.

Der udspiller sig en - på handlingens tidspunkt i 1940'ernes England - forbudt kærlighedshistorie i 'Summerland', mellem de to kvinder Alice Lamb (Gemma Arterton) og Vera Wilbond (Gugu Mbatha-Raw). (Foto: Michael Wharley © Michael Wharley)

Velkommen til kvalmeland.

Kvalmeland er den verden, du havner i, når nogen virkelig gør alt, hvad de kan for at gøre dig glad og tilfreds.

Måske er det en god idé lige at slå fast, at udtrykket kvalme nok er lidt overdrevet. Man kan jo også bare få et ubehag eller en fornemmelse af, at det hele bare er blevet for meget, men 'ubehagland' eller 'nej-nu-er-det-altså-blevet-for-meget-land' lyder ligesom ikke helt rigtigt.

Det skal nok i almindelighed indrømmes, at 'kvalmeland' er et lidt mærkeligt begreb at hive op af skuffen, men på den anden side giver det betydeligt bedre mening som beskrivelse af nej-nu-er-det-altså-blevet-for-meget-tilstanden end 'Summerland' gør som titel på den film, der har sendt den her anmelder til kvalmeland.

Religion, verdenskrig og venskab

'Summerland' er en fællesbetegnelse for de verdener, som døde forfædre og slægtninge havnede i, før kristendommen kom marcherende. Altså Paradis - bare for andre slags mennesker.

Den verden har forfatteren – og filmens hovedperson - Alice Lamb opfundet, dels fordi hun ikke synes kristendommen giver mening, dels fordi hun forsker i gamle myter og sagn.

Hun kæder 'Summerland' sammen med en teori om, at mange sagn om svævende øer skyldes luftspejlinger, som man kan opleve dem ved blandt andet Calabrien, Youghal på den irske kyst og ved de hvide klinter ved Dover i Sydengland.

Gemma Arterton er kendt fra den 22. film om Agent 007, 'Quantum of Solace', fra 2008. Siden har hun skabt sit eget produktionsselskab, som stræber efter at skabe flere kvindelige hovedroller og kvindelige fortællinger på film. (Foto: Michael Wharley © Michael Wharley)

Den teori lufter Alice, da hun en dag i begyndelsen af 2. Verdenskrig får besked på at tage sig af en London-dreng, Frank, hvis forældre er dybt engageret i kampen mod Nazityskland.

Det gider Alice overhovedet ikke.

Hun er tvær og asocial, hvilket – erfarer vi – skyldes et kærlighedsforhold til Vera, der frygtelig gerne ville have familie og børn, hvilket ikke var muligt for et lesbisk par i 1940'ernes England. Men efterhånden bliver Alice naturligvis gode venner med Frank, der er en sød og kvik dreng.

På det tidspunkt har den debuterende instruktør Jessica Swale allerede sendt den her anmelder halvvejs til kvalmeland. Der er ganske enkelt for meget, der er presset ned i en lækker følelsespakke i 'Summerland'.

Betagende setting - overdrevet fortælling

Alice bor et helt ubegribeligt fantastisk sted. I et idyllisk landhus med udsigt direkte til de hvide klipper ved Dover, endda på et særligt dramatisk postkort-agtigt hjørne og tilmed med konstant solgennemskinnet havgus hængende omkring huset.

Uagtet den utrolige udsigt er Alice en sur sveske, der bliver grundigt overspillet af Gemma Arterton, som skriver på sit sagn-speciale døgnet rundt, og i øvrigt mukker og brokker sig til højre og venstre.

Gemma Arterton var Bond-skuespillerinde - nu spiller hun sammen med den unge Lucas Bond, som indtager rollen som Frank fra London, der må evakueres og flytte ind hos Alice Lamb under 2. Verdenskrig. (Foto: Michael Wharley © Michael Wharley)

Men selvfølgelig lærer sure Alice at elske søde Frank.

Selvfølgelig er der en årsag til, at Frank skal have et trygt hjem hos netop hende. Selvfølgelig skal det tyndt udtænkte sagnland 'Summerland' bruges til noget midt i den store verdenskrig, og selvfølgelig skal alle ender spindes sammen til sidst.

Det er for meget, for kalkuleret, for lækkert, alt for godt til bare at være i nærheden af at være sandfærdigt og for sammenstrikket af elementer, der har virket før i andre film.

Det er nok lige i overkanten at tale om en egentlig kvalme over 'Summerland'. Dertil er fotografen Laurie Roses billeder simpelthen for betagende.

Men 'Summerland's feelgood-pakkeløsning er helt klart på vej mod Nej-nu-er-det-altså-blevet-for-meget-land.

(© IFC Films)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk