Vinder af Nordisk Råds filmpris: Film skal stille spørgsmål, ikke give svar

Den norske instruktør Joachim Trier mener, at film skal være åbne og inviterende. Han blev her til aften hædret med Nordisk Råds filmpris for familiedramaet ’Louder Than Bombs’.

Den norske instruktør Joachim Trier belønnes for filmen 'Louder Than Bombs', der ifølge Nordisk Råds filmjury er en kunstnerisk bedrift og et udtryk for "fortællekunst på et helt nyt plan". (Foto: Sara Gangsted © Scanpix)

Joachim Trier har en forkærlighed for tragedien. For det melankolske, for det særlige skandinaviske lys.

I hans film undersøger han ofte det menneskelige sind. Om det så er præstationsangst, depression, ensomhed eller sorg, er den norsk-danske filminstruktør interesseret i at lave film, som kan illustrere, hvordan vi har det indeni.

- Jeg vil lave en visuel rejse med tanker og minder. De kommer og går. Mor er der som et minde, så er hun borte igen, har han sagt til den norske avis Aftenposten om det, der driver ham, når han laver film.

Udtryk for fortællekunst på helt nyt plan

Hans seneste film ’Louder Than Bombs’ handler netop om mindet om en afdød mor.

Filmen, der er instruktørens første engelsksprogede film, vandt her til aften Nordisk Råds filmpris for det, juryen i sin indstilling kalder ”en kunstnerisk bedrift, som er et udtryk for fortællekunst på et helt nyt plan".

- Den komplekse opbygning, den følelsesmæssige dybde og evnen til at splitte klichéer ad burde gøre dette værk til fast pensum på filmskoler over hele verden, skriver juryen videre i sin motivation.

Helt centralt i filmen står mindet, længslen og savnet efter den afdøde kvinde, som efterlader sig en mand og to sønner. De står tilbage efter tabet, ude af stand til i fællesskab at bearbejde sorgen – med det resultatet, at familien langsomt går i opløsning.

- 'Louder Than Bombs' er en film om ensomhed i en familie. Det er et familiedrama med afstand mellem de, som er nære. Jeg tænker på filmen som et prisme, at den er åben som fortælling, sådan at hver enkelt kan se det på sin måde, og at de bliver grebet. Publikum kommer ud af biografmørket og har set forskellige film. Hvis de da gider, tilføjede han.

Beundrer Lars von Trier

Og for Joachim Trier skal film ikke give svar, men stille spørgsmål.

- Film skal være åbne og inviterende. Da bliver det spændende, lyder det fra instruktøren.

Et sted langt ude i familietræets forgreninger er han i familie med Lars von Trier. Og hans kunstneriske tilgang til filmmediet har også et slægtskab med den danske instruktørs måde at lave film på.

- Jeg beundrer hans autonomi som instruktør. Han laver altid originale film; han arbejder på en personlig måde. Det er det, man har lyst til at gå i biografen og se, har han sagt om sin fjerne danske slægtning.

Roses for originalt filmsprog

Joachim Trier spillefilmsdebuterede for ti år siden med det på samme tid legende og alvorstunge drama ’Reprise’, der blev rost af anmelderne.

Men det var med det smukke og melankolske drama ’Oslo, 31. august’ om en ung mands forsøg på at finde tilbage til livet efter et stofmisbrug, at Trier i 2011 for alvor manifesterede sig på den internationale filmscene.

Han prises ofte for sit flydende, organiske og originale filmsprog og sin særlige evne til med nænsomhed at beskrive sine karakterers følelsesmæssige tilstande.

Med ’Louder Than Bombs’ rykkede han for første gang filmproduktionen til USA og skabte det stjernespækkede drama, der nu har fået nordisk hæder.

Læs mere om filmen og de øvrige nominerede på Nordisk Råds hjemmeside.