Det bliver den afghanskfødte instruktør Manyar Parwani, der står bag kameraet på spillefilmen ’Lukkede Øjne’, der skal skildre terrorangrebet i København i februar måned 2015.
Og det er netop Manyar Parwanis indvandrerbaggrund, der gør, at filmen vakte Peter Aalbæks interesse.
Det fortæller han til DR Kultur.
- Det var, da jeg blev kontaktet af en gruppe kunstnere af brun observans, at min nysgerrighed for projektet blev vakt. Havde det været nogle grisefarvede danskere, der ville lave denne her film, så ville jeg have afvist det blankt, siger Peter Aalbæk til DR Kultur.
Adgang til indvandrermiljø
Hvorfor er Manyar Parwani mere egnet som instruktør til denne her film, blot fordi han er indvandrer?
Jeg kender ham og har lavet film med ham i flere år, og jeg synes, det kunne være interessant at se en film fra en person, der har adgang til de miljøer, som Omar (Omar Abdel Hamid El-Hussein, red.) kom i. Det formoder jeg, at Manyar Parwani har, siger Peter Aalbæk.
Det er kun et halvt år siden, terrorangrebet i København fandt sted. Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til at vise ofrene og deres efterladte respekt?
- Et af ofrene for terrorangrebet var min gamle praktikant. Han var en nysgerrig mand. Så jeg tror, han vil bifalde denne her film og undersøgelse.
Instruktøren bestemmer selv
Filmen skal skildre terrorangrebet med Omar Abdel Hamid El-Hussein som hovedperson. Er du ikke bange for, at filmen kan stille ham i et meget positivt lys?
- Jeg aner ikke, hvilket lys han vil blive fremstillet i, men det er sjovt, i journalister er så forudindtagede. Jeg ved slet ikke, hvilken retning filmen kommer til at gå i. Det vil jeg lade være op til kunstnerne bag.
Filmen ’Lukkede Øjne’ bliver støttet af Det Danske Filminstitut og er Manyar Parwanis første spillefilm siden filmen 'Himlen falder' fra 2009, der handlede om Tønder-sagen.
Terrorangrebet i København fandt sted den 14. februar. Det kostede tre mennesker livet og sårede fem politibetjente.