Filminstruktør Tobias Lindholm: Kongelig pris var større end Oscar-nominering

Sidste års modtager af Kronprinsparrets Kulturpris var filminstruktør og manuskriptforfatter Tobias Lindholm. Vi har talt med ham et år efter modtagelsen.

Ved Kronprinsparrets Priser i 2016 gik Kulturprisen til instruktøren Tobias Lindholm. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

- Jeg tror at det her bliver det mest uvirkelige, jeg kommer til at opleve i denne her virkelighed.

Sådan faldt de første ord, da filminstruktør og manuskriptforfatter Tobias Lindholm for et år siden stod på scenen sammen med kronprinsparret i Musikteatret i Holstebro.

Han havde lige modtaget Kulturprisen og en check på 500.000 kroner, og var tydeligt stolt – og rørt.

- Vi bor i et lillebitte kongerige, så det er svært ikke at blive meget, meget stolt over sådan en pris, fortæller Tobias Lindholm et år senere om prismodtagelsen.

Men der er også grund til at være stolt. For som med alle priserne til Kronprinsparrets Priser, skal man gøre sig fortjent til at modtage dem. Det er ikke noget, man vinder - og derfor kan man heller ikke blive nomineret.

- Jeg havde jo bare passet mit arbejde. Og så var der nogle mennesker, som så kvaliteten af det, vi har lavet, og som pegede på, at summen af det arbejde gjorde mig til en værdig modtager af prisen.

Film bedømmes normalt som en sportsgren

Derfor adskiller Kronprinsparrets Kulturprisen sig også fra prisfesterne i filmbranchen, siger Tobias Lindholm.

- Prisfester som for eksempel Oscar-festerne er jo en fornøjelse, men samtidig er det jo også en underlig form for konkurrence at kåre det bedste, fordi det at lave film jo ikke er en sportsgren, forklarer Tobias Lindholm om de mange filmprisers kåringer af eksempelvis ’årets bedste film’.

- Og ved Kronprinsparrets Kulturpris var jeg ikke i konkurrence med nogen som helst. Jeg deltog ikke i noget, og jeg havde ikke forsøgt at blive nomineret. Det gør også prisen til en langt større ære end så mange andre priser.

I 2016 var Tobias Lindholm Oscar-nomineret i kategorien Bedste udenlandske film for filmen 'Krigen'. (Foto: PHIL MCCARTEN © Scanpix)

- Så er prisen jo desuden ikke kun begrænset til filmkunsten, men hele kulturen. Så på den måde adskiller prisen sig også fuldstændigt ud fra andre priser, jeg har været heldig nok til at være nomineret til eller modtaget. De andre priser er jo bare film som en sportsgren, forklarer Tobias Lindholm over telefonen.

Da prisen netop ikke blot anerkender en modtager inden for én niche af kulturen, men derimod omfatter hele den danske kulturverden, er Tobias Lindholm nu også en del af en perlerække af tidligere prismodtagere som blandt andre tæller Tina Dickow, Bjarke Ingels og Olafur Eliasson.

- At få den anerkendelse føltes som at komme helt nede fra dybet og op til overfladen.

En lettet mor

Det var ikke kun Tobias Lindholm, der følte stoltheden og anerkendelsen den aften i Musikteatret i Holstebro. For blandt venner og familie i publikum sad også hans mor.

- Selv da jeg var 25 år gammel, var min mor stadig bekymret for, om det ville lykkes mig at komme nogen som helst steder hen i mit liv. En almindelig moderlig bekymring, vil jeg kalde det, griner Tobias Lindholm.

- Jeg tror, at for hende var prisen her en manifestation af, at jeg har klaret den.

I sin takketale takkede Tobias Lindholm familien, vennerne og alle dem, der har været en del af tilblivelsen af de film, der lå til baggrund for prismodtagelsen.

For Tobias Lindholm ser bestemt ikke prisen som sin fortjeneste alene. Heller ikke i dag:

- For mig, Pilou (Asbæk), Magnus (Nordenhof Jønck), Adam (Nielsen) og René (Ezra) var prisen også kulminationen på, at vi har lavet tre værker sammen (R, Kapringen og Krigen), der alle forsøger at beskrive virkelige ting, som vi ikke allesammen nødvendigvis har et indblik i eller ser til dagligt, men som alligevel er en stor del af den virkelighed, vi lever i.

Skuespiller Pilou Asbæk og Tobias Lindholm ved Nordisk Film i Valby. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

- Og når prismodtagelsen så ovenikøbet er på baggrund af noget arbejde, som jeg har lavet sammen med en masse mennesker, der har givet alt af sig selv - tidligere indsatte, tidligere pirater, tidligere gidsler, tidligere soldater - betød prisen bare enormt meget.

- Både for mig og for dem. For det er en anerkendelse – ikke bare af mig, men også af alle de mennesker, jeg har arbejdet sammen med.

Fra Næstved til Hollywood - måske

To dage efter prismodtagelsen sidste år satte Tobias Lindholm sig på et fly til Pittsburg, USA, for at arbejde på instruktøren David Finchers Netflix-aktuelle serie ’Mindhunter’.

Og i skrivende stund arbejder han så på manuskriptet til en ny Thomas Vinterberg-film.

Hvad der skal ske derefter, kan han ikke give et konkret bud på. Men drømmene vil han gerne dele.

- Jeg vil selvfølgelig vildt gerne fortsætte mit arbejde med hele mit hold. Også med Pilou.

- Så hvis jeg er rigtig heldig, er der vel snart nogen, der får slået ham ihjel i ’Game of Thrones’, så han kan komme hjem til Danmark igen, griner han i den anden ende af røret, og hentyder til Pilous Asbæks nuværende rolle som Euron Greyjoy i den amerikanske tv-serie ’Game of Thrones’.

For selvom han har fået foden inden for i den amerikanske filmbranche, så står Hollywood ikke nødvendigvis højest på ønskelisten.

- Lige nu bruger jeg mit liv på at lave film sammen med mine bedste venner. Der skal sgu noget godt i bytte, for at jeg ikke bare skal fortsætte med det, forklarer han.

- Det vil jeg i hvert fald langt hellere, end jeg vil lave 'Miami Vice 3'. Altså, ikke fordi det er et konkret tilbud, men bare som et eksempel, skynder Tobias Lindholm sig at tilføje, mens han ler afvæbnende.

- Man kan jo hurtigt komme til at lave en film, man ikke har lyst til at lave, bare fordi man er blændet af Hollywood. Men det bliver nødt til at komme indefra, når man laver film.