Flere unge går på museum

Især Statens Museum for Kunst i København har flere unge besøgende. Men unge er stadig den mest underrepræsenterede gruppe, og der er lang vej, siger professor.

Statens Museum for Kunst har mange unge gæster, blandt andet på grund af gratis entré.

For første gang får danske museer flere unge gæster.

Det viser en brugerundersøgelse for 188 danske museer og udstillingssteder, som Kulturstyrelsen har lavet.

Sidste år var 15 procent af de besøgende på museerne mellem 14 og 29 år, hvorimod det kun var 12 procent fra 2009 til 2011.

Lille ændring med stor betydning

Selv om tallet ikke er steget voldsomt, er det tegn på, at museerne gør det rigtige, mener direktør Nils M. Jensen fra Organisationen Danske Museer. Til Politiken siger han:

- Ændringen er måske ikke voldsom, men den viser, at strategien med at få nye brugergrupper ind på museerne ser ud til at virke. Det er positivt, at vi over en så kort periode kan konstatere, at der sker noget, for ændringen kommer jo i en tid, hvor der ikke ligefrem bliver færre tilbud til de unge.

Unge stadig mest underrepræsenteret

Men der er stadig lang vej at gå, understreger Kirsten Drotner, professor og centerleder på Dansk Center for Museumsforskning.

De unge er nemlig stadig den mest underrepræsenterede gruppe på museerne i forhold til deres andel af befolkningen.

Derudover er Kulturstyrelsens undersøgelse lavet blandt dem, der rent faktisk kommer på museerne:

- Mere end en tredjedel af unge fra 13-23 år sætter aldrig deres ben på museerne. Der ligger et stort demokratisk udviklingspotentiale i at vores kulturkroner bliver fordelt sådan, at dem der er mest museumsfremmede kan få lidt mere lyst til at komme på museerne. Man må gøre mere for at vide hvad der rører sig i denne gruppe, sådan at man rækker blikket ud over dem, der faktisk kommer på museerne, fortæller Kirsten Drotner til Kulturnyt på P1.

Gratis entré trækker unge til

Et af de museer, som rigtig mange unge har besøgt, er Statens Museum for Kunst. Fra september til december udgjorde de unge hele 40 procent af gæsterne.

Museet bruger da også både sociale medier og partnerskaber med for eksempel Roskilde Festivalen og dokumentarfilmfestivalen Cph:Dox for at fange de unge - men gratis entré spiller formentlig også ind, forklarer museets kommunikationschef, Lise Korsgaard til Politiken:

- Vi er selv faldet over det markante tal for de sidste måneder af året. En af forklaringerne kunne være, at der i den periode var en bred debat i medierne om, hvorvidt gratis entré skulle afskaffes. Måske har nogen af samme grund opdaget, at vi faktisk har gratis entré. Vi har foretaget undersøgelser, som viser, at prisen har stor betydning for netop de unge.

Mange studerende på museer

Også professor Kirsten Drotner peger på gratis entré som en del af forklaringen på, at flere unge går på museum.

I 2006 gjorde Folketinget det nemlig gratis for børn og unge under 18 at komme på museum.

Derudover blev det gratis at komme på de permanente samlinger på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet.

- Pengene betyder noget, for mange af dem der kommer på museerne i den unge aldersgruppe er studerende, siger Kirsten Drotner til Kulturnyt.

Fremtid i dialog

Udstillingerne på museet er det, der betyder allermest i brugernes samlede vurdering af museet, viser Kulturstyrelsen undersøgelse. Og det er netop hér, udviklingspotentialet ligger, mener Kirsten Drotner:

- Museerne bruger nye moderne teknologier, inddrager de unge mere ved hjælp af ipads, mobiltelefoner og så videre. De er meget opmærksomme på, at man ikke kun taler til brugerne, men med brugerne: Den der mere dialogiske form, som vi jo ved, at unge prioriterer, er meget vigtig. Det er helt sikkert noget, som museerne kan udvikle videre, hvis de vil inddrage endnu flere.

Hør mere i Kulturnyt på P1 klokken 18.10.

Facebook
Twitter