Fornuftigt eller vanvittigt? Louds navneskifte skiller vandene hos eksperterne

Brandingekspert mener, det vil være klogt af Radio Loud at droppe 24syv som sit kommende navn.

Radio Loud gik i luften i 2020. Men navnet ser kun ud til at holde frem til 3. januar, hvor kanalen skifter navn til 24syv. (Foto: Oscar Scott Carl © Ritzau Scanpix)

Den skulle have været hele Danmarks tale- og kulturradio til unge, men allerede fra starten var lyttertallene stort set ikke-eksisterende.

Nu forsøger Radio Loud at relancere hele kanalen – blandt andet ved at skifte navn til 24syv, som de meldte ud i går. Men allerede nu får navneændringen, som forventes at træde i kraft til januar 2022, massiv kritik fra flere sider. Navnet kritiseres for at ligge for tæt op ad den tidligere radiokanal Radio24syv, som i 2019 tabte kampen om sendetilladelsen på DAB til netop Radio Loud.

Heller ikke brandingeksperten Jacob Holst Mouritzen, der rådgiver virksomheder og organisationer inden for marketing og branding, er fan.

Han er fuldstændig uforstående overfor, at Radio Loud har valgt at genbruge så meget af navnet fra den nu lukkede radiokanal.

- Det er det mest vanvittige, jeg nogensinde har hørt. Jeg har forståelse for, at Radio Loud skal rebrande sig og vil skifte navn, men det giver ingen mening at bruge navnet 24syv, siger Jacob Holst Mouritzen.

Han fortæller, at navnet Radio24syv rummer en stor arv, og at brandet stadig har en stor fanskare, som, siden Radio Loud kom til, har brugt enhver lejlighed til at fortælle om Louds forfærdeligheder.

Derfor vil navneændringen virke som en rød klud i ansigtet på de mest hardcore Radio24syv-fans. Det kan betyde, at idéen om, at radiokanalen skal have en ny chance, drukner, fordi historien i stedet vil være, at Radio Loud stjæler navnet fra Radio24syv.

- Det svarer til, at FC København går konkurs, og Brøndby beslutter at kalde sig selv for FC København for at tage de gamle FCK-fans med sig. Men sådan fungerer det ikke. Det er amatørarbejde på topniveau, siger Jacob Holst Mouritzen.

Burde relancere Radio24syv senere

I stedet mener han, at Radio24syv burde relanceres på en helt anden måde.

Han vurderer, at Radio Louds problem er, at det er en dab-kanal, og at lyttertallene ligger lavt på grund af det. Derfor tror han heller ikke, at Radio Loud har store chancer for at fortsætte under navnet 24syv ved et kommende medieudbud.

Simon Andersen er chefredaktør på Radio Loud. (Foto: Linda Kastrup © Ritzau Scanpix)

Af den grund synes han, at Berlingske Media, som er en del af ejerkredsen af Radio Loud, men også var blandt ejerne af Radio24syv, skulle have ventet til næste medieudbud og foretaget en egentlig relancering af Radio24syv dér.

- I stedet kan det ende med, at Radio Loud og det nye 24syv lukker, og brandet efter Radio24syv går til grunde. Det vil være dobbelt selvmål. Jeg kan simpelthen ikke se fordelene i det, lyder vurderingen fra Jacob Holst Mouritzen.

Navneændring kan hive lyttere tilbage

Frederik Preisler, der er partner i kommunikationsbureauet Mensch, har dog lidt lettere ved at se fordelene.

Selvom han kalder navneændringen for paradoksal, så vurderer han, at flere godt kan finde på at vende tilbage, når "selvsvinget blandt mediefolkene" over navneændringen er drevet over.

- Det kunne jo godt ske, at omkring 20 procent af Radio24syvs lyttere, som ikke følger med i alle kommentarsporene på Twitter, vil lytte med igen, når der står 24syv i stedet for Radio Loud. Dermed kan Radio Loud få en kritisk masse af lyttere og oppebære støttekroner nogle år endnu, siger han.

DR har forsøgt at få en kommentar fra Simon Andersen, programdirektør og chefredaktør på Loud. Han skriver i en sms, at han indtil videre "holder mund" om navneændringen.

Anders Krab-Johansen, der er koncernchef i Berlingske Media, skriver i en sms, at han ikke har nogen kommentarer.

Anders Krab-Johansen kalder dog ifølge Weekendavisen navneskiftet for "det smukkeste signal" om, at der er en ambition om at skabe en normbrydende taleradio, hvor der er direkte kontakt med lytterne og henviser til Radio24syv.

Desuden skriver Simon Andersen ifølge en pressemeddelelse, at Loud-navnet var så medtaget, at det stod i vejen for Radio Louds "fremragende programmer".

Foruden navneændringen har Berlingske Media også planer om at købe en større andel af selskabet bag radiokanalen. Det er i sidste ende op til Radio- og tv-nævnet at beslutte, om det kan ske.

FacebookTwitter