Forsker: Ny kulturportal er ren reklame

Have Kommunikation laver ny kulturportal, der skal formidle kulturstof. Men nyhederne vil ikke have meget med journalistik at gøre, lyder kritikken.

Dansk kulturlivs største reklamebureau, Have Kommunikation, lancerer nu en hjemmeside, der skal formidle journalistiske nyheder, interview og debatartikler om kulturlivet.

Havebackstage.dk er navnet på den nye kulturportal og ifølge Have Kommunikations direktør, Michael Feder, lanceres hjemmesiden, fordi kulturen får stadig mindre plads i medierne.

-Kulturbegivenheder får generelt sværere og sværere ved at trænge igennem i medierne. Derfor skal vi som PR-bureau også være bedre til at formidle disse begivenheder. Det kan vi gøre ved at lave en portal, som laver troværdig og substantiel kulturjournalistik, siger Michael Feder.

Kan få troværdighedsproblem

Den nye kulturportal har fået fire journalister tilknyttet. Tre af dem er universitetsstuderende, mens redaktøren af portalen også er tekstforfatter for en del af Have Kommunikations egne kunder.

Direktør Michael Feder erkender, at portalen kan få et troværdighedsproblem, når de på den ene side laver kampagne for en række store kulturinstitutioner og på den anden side vil lave journalistik om selvsamme emner.

- Det er fuldstændig rigtigt, at det kan være svært at lave denne her adskillelse, men nu forsøger vi alligevel. Vi har startet det her projekt for at gå nye veje med kulturformidling, og en af de veje er journalistikken, siger Michael Feder.

- Har intet med journalistik at gøre

Men spørger man leder af journalistuddannelsen på Roskilde Universitet, Mark Ørsten, så har den nye kulturportal ikke meget med journalistik at gøre.

- Nej slet ikke. Journalistisk skal jo som udgangspunkt være uafhængig af økonomiske interesser, og når direktøren ligefrem siger, at portalen er skabt for at tilgodese bureauets kunder, så er det for mig svært at se, at den har noget med journalistik at gøre, siger Mark Ørsten.

Færdige nyhedspakker er fremtiden

Til gengæld er der tale om godt kommunikationsarbejde, påpeger Mark Ørsten.

- Det giver god mening i PR-forstand, for det vil lette arbejdet for journalister på andre medier hvis historierne er skrevet i forvejen, siger Mark Ørsten, der er sikker på, at kommunikationsarbejde forklædt som journalistik er noget vi vil se mere af i fremtiden.

- Vi ser jo det allerede fra eksempelvis fagforeningernes side, der forsøger at" sælge" nyhedspakker til journalister med kilder og cases, der er udvalgte i forvejen. I takt med at journalisterne får stadig mere travlt vil den slags tilbud blive mere og mere brugt, siger Mark Ørsten.

Facebook
Twitter