17 gange Danmarks befolkning: Nu har verdens største youtuber rundet 100 millioner følgere

PewDiePie begyndte at uploade gaming-videoer på Youtube i 2010. I dag er han - ifølge ham selv - god for 130 millioner kroner.

Hvis alle PewDiePies subscribers udgjorde et land, så ville det være verdens 13. mest befolkede – lige efter lande som Japan og Filippinerne. (© Grafik: Oliver Seppo)

Det er umuligt at vide, om svenske Felix Kjellberg selv havde forestillet sig, at han en dag ville blive verdens største youtuber, da han i 2010 begyndte at uploade spilvideoer fra sit hjem i Gøteborg.

Snart ti år efter hersker der dog ingen tvivl om hans status.

Overhovedet.

PewDiePie - som han kalder sig på nettet - er nemlig den enkeltperson på Youtube med absolut flest abonnenter i verden. Han har netop rundet 100 millioner følgere.

For at forstå præcis hvor stor den følgerskare rent faktisk er, så svarer 100 millioner rundt regnet til 17 gange Danmarks befolkning.

Eller sagt på en anden måde: Hvis alle PewDiePies subscribers udgjorde et land, så ville det være verdens 13. mest befolkede, lige efter lande som Japan og Filippinerne.

Og så er han i øvrigt - ifølge ham selv - god for mindst 20 millioner dollar, eller omkring 130 millioner danske kroner.

Men hvordan er det lykkes en helt almindelig dreng fra Gøteborg at blive verdens største på Youtube? Det har vi spurgt tre eksperter om.

Rasmus Kolbe, der måske er bedst kendt under sit Snapchat-alias Lakserytteren, peger på PewDiePies strategiske sans som en afgørende faktor for hans Youtube-herredømme.

- For at være god på Youtube skal man også være strategisk i forhold til det indhold, man laver. Og der er ingen tvivl om, at han har fuldstændig styr på, hvad han laver.

Rasmus Kolbe har noget at have sin påstand i. Han er nemlig selv både medstifter og kreativ direktør i Hippo Talent Management og kreativ direktør og partner i WeAreCube.

- Jeg er helt sikker på, at PewDiePie kigger på Google Trends og andre steder for at kunne snakke med om det, andre snakker om på nettet. Bag den sjove, ironiske facade gemmer der sig uden tvivl en velovervejet forretningsmand, men det mærker man ikke, mener Rasmus Kolbe.

Er med til at ændre mediebilledet

PewDiePie startede sin rejse mod de 100 millioner følgere ved at lægge videoer på Youtube, hvor han reagerede kraftfuldt på de spil, han spillede.

Siden da har han udviklet sig til at blive én af de store personligheder på Youtube, der også udforsker og dyrker sin egen rolle som megabrand.

Det mener Espen Aarseth, professor og leder for Center for Computer Games Research på IT-Universitet i København.

- Han er et klassisk eksempel på, hvor vigtig spilkulturen er blevet for mainstream-kulturen – på både godt og ondt, lyder det fra professoren.

- Han har så mange abonnenter, at han er med til at ændre mediebilledet, som vi har forstået det indtil for få år siden. Han har direkte adgang til 100 millioner følgere på Youtube i forhold til eksempelvis Donald Trump, der 'kun' har 63 millioner følgere på Twitter.

Aarseth understreger – ligesom Rasmus Kolbe – at PewDiePie er en meget intelligent person, 'der forstår og udnytter sin rolle til fulde'.

- Det er meget specielt at have været verdens største youtuber så længe, som han har været.

Det frie individ mod den store megakoncern

Netop rollen som verdens største på Youtube – som PewDiePie har haft siden 2013 – er dog blevet mere og mere usikker i løbet af de seneste måneder.

PewDiePie har siden marts i år kæmpet frem og tilbage med Indiens største musik- og filmselskab T-Series om det største antal følgere. I skrivende stund har T-Series' Youtube-konto omkring ti millioner flere følgere end PewDiePie.

Og den blotte udsigt til, at PewDiePie kunne blive vippet af tronen, fik allerede sidste år flere af hans fans til at sætte alle kræfter ind på at sikre, at svenskeren kunne forblive kongen af Youtube.

For eksempel hackede brugeren 'The Hacker Giraffe' 50.000 printere, der efterfølgende udskrev papirer med instrukser om at abonnere på PewDiePies kanal og opfordringer til at stoppe med at følge T-Series.

Kampen ser dog – indtil videre – ud til at have været forgæves.

Det ændrer imidlertid ikke på PewDiePies betydning, understreger Espen Aarseth.

- Han er blevet symbolet på Youtube og på det individuelle internet, der går op imod kapitalismen. Det er også derfor, kampen mod T-Series har fyldt så meget. Kampen mellem PewDiePie og T-Series er blevet et billede på kampen mellem det frie individ og den store megakoncern.

Leger med ilden

Kampen mod T-Series er dog ikke den eneste kamp, Felix Kjellberg har måttet kæmpe i sine år på Youtube.

Han har nemlig også været ramt af kontroverser, som blandt andet har handlet om, hvorvidt han er racist.

I begyndelsen af 2017 kom PewDiePie i unåde hos alverdens internetbrugere, da Wall Street Journal udgav en artikel, der viste, hvordan PewDiePie i ni videoer havde lavet jokes om jøder og anvendt nazistiske symboler.

- Han spiller på nogle farlige strenge i forhold til eksempelvis racisme. Han leger med ilden, hvilket man også ser i hans ironiske sviner-video mod T-Series, siger Espen Aarseth.

- Som en hvid, priviligeret mand indtager han automatisk en speciel position, som gør, at nogle af hans videoer kan ses som kontroversielle. Det er noget, han spiller helt bevidst på - om det så er klogt eller ej, skal jeg ikke kunne sige.

Spørger man den danske gaming-stjerne Marie Watson, har racisme-spekulationerne dog intet på sig.

- Det er måske ikke alle, der forstår hans humor, og den har måske også taget overhånd indimellem, men for mig at se er han ikke spor racistisk. Det er alt sammen ment i sjov.

'The sky is the limit'

Hun mener tværtimod, at han har en personlighed, som er 'super sjov og humoristisk'.

- Han var faktisk den, der inspirerede mig til at starte min egen Youtube-kanal og komme i gang med at uploade og lave indhold.

Marie Watson understreger, at PewDiePie ikke har ændret sig, efter han har fået succes.

Det er der ellers mange youtubere, der gør, mener hun.

- Det har han ikke gjort. Han ved, hvem han er som person, og han er stadig den samme, efter han har fået succes og er begyndt at tjene mange penge. Han kører den samme stil, som han altid har gjort og er lidt hele Youtubes 'far'.

Nu har han så rundet 100 millioner følgere på Youtube. Men hvad kan man egentlig bruge det til?

En hel del, hvis man spørger Rasmus Kolbe.

- Hvis man har 100 millioner abonnenter, kan man starte en hvilken som helst virksomhed, lyder det fra den kreative direktør.

- The sky is the limit, når man er så stor som ham.