96 procent af alle teenagedrenge spiller computerspil

Teenagedrenge er storforbrugere af computerspil, der efterhånden har overtaget tv’s rolle som deres primære underholdningsplatform.

Drenge og helt unge mænd er vilde med gaming. Her ses en ung fyr ved skærmen under Esport-festivalen Geeks Gone Wild i Aalborg. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det kan være svært at slippe et godt spil, når man først er i gang. Det vil især de fleste teenagedrenge kunne tale med om.

Hele 96 procent af danske teenagedrenge spiller nemlig computerspil og næsten halvdelen af dem – 49 procent – gør det hver eneste dag.

Det viser en ny rapport om danskernes medievaner lavet af DR Medieforskning med titlen ’Medieudviklingen 2017’, der offentliggøres i næste uge. Det skriver DR Presse.

Både mænd og kvinder i alle aldre spiller computerspil, men hos teenagedrengene er omfanget i en liga for sig, konkluderer rapporten

Nærstudiet af vores spilvaner er lavet af medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Allan Lyngsie Nilausen fra DR Medieforskning.

- Blandt teenagedrengene er der tilmed en rigtig stor gruppe, som er deciderede storforbrugere, siger Jakob Vikær Hansen.

FIFA med vennerne – sammen eller hver for sig

Og hvis du tror gaming isolerer de unge inde på teenageværelset, så kan du godt tro om igen. Teenagedrengene fortæller i hvert fald selv i rapporten, at hobbyen deles med vennerne.

- Det er en god måde at have det sjovt med venerne på, både hvis man er introvert og ekstrovert. Gaming har lært mig at tale flydende engelsk, udtaler en 15-årig dreng blandt andet i rapporten.

Det bekræftes af de to medieforskere.

- At kunne tale med vennerne samtidig med, at man spiller mod dem, uanset om de sidder i sofaen eller i den anden ende af landet, og uanset om det er ’FIFA’ eller ’CounterStrike’, er, ifølge drengene, sjovt og hyggeligt – og en vigtig faktor for lysten til at spille, siger Jakob Vikær Hansen.

Andre nyder at komme lidt på afstand af diverse problemer og bekymringer.

- Det giver dig en mulighed for at slippe væk fra alle problemerne i verden og bare slappe af og nyde et spil. Jeg siger ikke, at jeg har det dårligt. Det er bare fedt kun at skulle koncentrere dig om noget andet, lyder det fra en dreng på 14 år.

Computerspil som konkurrencesport er mere populært end nogensinde før. Her ses medlemmer af Team Nip til turneringen Blast Pro Series i Royal Arena i november – det var den største esport-event på dansk grund nogensinde. (Foto: Martin sylvest © Scanpix)

Hellere spil end flow-tv

Rapporten viser også, at de 13-19-årige efterhånden tilbringer færre timer foran de traditionelle tv-kanaler.

For fem år siden så 84 procent af teenagedrengene i løbet af en uge noget på en af de traditionelle tv-kanaler, men nu ligger det tal på 57 procent.

- For mange drenges vedkommende har computerspil efterhånden overtaget tv’s rolle som den primære underholdningsplatform, og blandt teenagedrengene, vi har spurgt, er det kun fritidsaktiviteter, YouTube og lektier, de vurderer, at de bruger mere tid på end gaming, siger Jakob Vikær Hansen.

Når teenagedrengene – og alle andre gamere for den sags skyld – spiller computerspil, så er de i øvrigt koncentrerede om spillet og ikke alt muligt andet.

Computerspil er det medie, hvor brugerne mindst laver andet ved siden af sammenlignet med, når vi for eksempel ser tv, hører musik eller fedter rundt på telefonens mange apps.

Teenagedrenge og voksne kvinder spiller mest

Men hvad så med kvinderne?

Her konkluderer rapporten – måske lidt overraskende – at det er kvinder over 50 år, der hyppigst kaster sig over computerspil i deres fritid.

10 procent af alle kvinder over 50 år spiller dagligt, mens det samme kun gælder for fem procent af de 13-19-årige piger.

Her vurderer medieforskerne dog, at de voksne kvinder – når de angiver deres spilaktivitet – også medregner deres tid med spil-apps som 'Sudoku' og Candy Crush'.

DR har i øvrigt også mærket danskernes begejstring for gaming.

Da DR3 sendte direkte fra ’Counter-Strike’-turneringen Blast Pro Series i Royal Arena i København, opnåede tv-kanalen den bedste dag nogensinde, når det gælder om at ramme DR3’s unge målgruppe.

14 procent af alle 15-39-årige, der havde tændt for fjernsynet under finalen, så nemlig med på DR3, og det er første gang, at kanalen rammer målgruppen så pænt.

Mest populære spilgenrer blandt teenagedrenge i 2017

  1. 1

    First-person shooter-spil som 'CounterStrike' (55 procent)-

  2. 2

    Action-adventurespil som 'GTA' (39 procent)

  3. 3

    Sportsspil, for eksempel 'FIFA' (29 procent)

  4. 4

    Strategispil som 'Civilization' (25 procent)

  5. 5

    Platformsspil som 'Super Mario' (14 procent)

  6. 6

    Simulationsspil som 'Sims City' (14 procent)

  7. 7

    Arkadespil som 'Street Fighter' (10 procent)

  8. 8

    Bilspil som 'Need for Speed' 1 (7 procent).Kilde: Kantar Gallup for DR Medieforskning