Alt gik galt for hypet spil: 'Det var så slemt, som man overhovedet kunne forestille sig'

På trods af en katastrofal lancering for fem år siden er 'No Man's Sky' stadig aktuelt i dag.

(© Hello Games)

Det er aldrig godt at love mere, end man kan holde.

Det ved spiludvikleren bag det enormt hypede rumspil 'No Man's Sky', Sean Murray, bedre end nogen anden.

Da spillet udkom for præcis fem år siden, blev Sean Murray nemlig både kaldt for en løgner og udsat for trusler på grund af spillanceringen, der langt fra gik som forventet.

Han har blandt andet modtaget dødstrusler for at udskyde lanceringen af spillet. Hans spilfirma Hello Games er blevet udsat for bombetrusler. Og hans ansatte har oplevet chikane på gaden, inden de mødte ind på arbejde.

- Vi talte ikke om det, men det var så slemt, som man overhovedet kan forestille sig. En vred pøbel kan gøre mange grufulde ting, har Sean Murray udtalt til avisen The Guardian om spillanceringen, der i dag ligger fem år tilbage i tiden.

Én af de dødstrusler, han husker bedst, var fra én, som var vred over, at der var sommerfugle i den originale trailer til 'No Man's Sky', men ikke i det endelige spil.

- Hvis man sender en dødstrussel på grund af sommerfugle i et spil, så er det nok én selv, den er gal med, udtalte Sean Murray i den forbindelse.

Sean Murray gik I flyverskjul efter udgivelsen af 'No Man's Sky', og hans første officielle interviews kom først to år efter udgivelsen. Han har i 2020 fortalt til netmediet Gamerant, at Hello Games har lært deres lektie og derfor ikke kommer til at tale for meget om deres kommende spil. (Foto: Christian Petersen © 2015 Getty Images)

Det ultimative spil

Og historien om 'No Man's Sky' er da også noget for sig.

Visionen med spillet var, at det skulle være ligesom en rigtig rumrejse. Et besøg i det uendelige univers.

Derfor kan man i spillet rejse til mere end 18 kvintillion planeter, der er unikke og forskellige fra hinanden. Det svarer til, at alle mennesker på jorden har mere end to milliarder planeter, de kan udforske.

De potentielt endeløse muligheder generede en enorm hype blandt spillets hastigt voksende fanskare, der ikke kunne vente med at få fingre i det.

Redaktør på Gamereactor, Magnus Groth-Andersen, husker da også, hvordan 'No Man's Sky' på papiret lød som det bedste spil, der nogensinde var skabt.

- Det var det, vi alle sammen havde ventet på. 'No Man's Sky' var det ultimative åbne spil, hvor man ikke længere blot befandt sig i en "sandkasse", men derimod kunne boltre sig i hele universet. Vi behøvede ikke andre spil efter det, husker han i dag tilbage.

Spillet levede dog langt fra op til den enorme hype, der var opbygget hos fansene, hvilket ikke mindst skyldtes Sean Murray og hans udtalelser om de mange muligheder, man efter hans udsagn ville have i spillet.

Mange af de ting, han havde lovet, var nemlig slet ikke en del af spillet, da det udkom. Flere spillere var for eksempel utilfredse med, at planeterne mindede for meget om hinanden, og at man ikke kunne møde andre spillere.

- Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så har Sean Murray en stor del af skylden for, at det gik, som det gik, siger Magnus Groth-Andersen.

- På et eller andet tidspunkt må han have vidst, at de ikke kunne indfri alle de forventninger, han ellers havde lovet. De havde hverken tid eller ressourcer til at få det hele med.

Det meste i 'No Man's Sky' er tilfældigt generet. Det tæller blandt andet solsystemer, vejrforhold, fauna og de væsner, der befolker planeterne. (© Hello Games)

En del af spillets skæbne skyldes dog også, at folks forventninger til spillet løb fuldstændig løbsk, mener Magnus Groth-Andersen:

- Internettet er et stort ekkokammer, og hvis et selskab først får skabt eller oplever hype på det niveau, som 'No Man's Sky' gjorde, kan det blive så kraftfuldt, at spillet aldrig vil kunne leve op til det i sidste ende.

- Hypekulturen kan være svært at håndtere, fordi det ikke nødvendigvis kun er udviklernes skyld, at den opstår, siger Magnus Groth-Andersen.

Et andet spil i dag

Hvor de fleste nok havde kastet håndklædet i ringet og accepteret deres nederlag, valgte Sean Murray og Hello Games dog at fortsætte med at udvikle på 'No Man's Sky'.

Det gør de stadig i dag, hvilket Magnus Groth-Andersen er meget imponeret over.

- I spilbranchen er vi til dels vant til de her pengegriske og forbrugerfjendtlige tendenser, hvor de store selskaber sagtens kan droppe en spilserie, hvis den ikke bliver et hit med det samme, eller fylde spillene med mikrotransaktioner og måder, hvorpå de kan klemme flere penge ud af spillerne.

- Og der gik Hello Games en helt anden vej. De lyttede til spillerne, forklarer Magnus Groth-Andersen.

Hello Games gik nemlig tilbage til tegnebrættet med de penge, de havde tjent på spillet, for at forbedre det, og i dag er 'No Man's Sky' et helt andet spil end det, som kom på gaden for fem år siden.

Spilselskabet har tilføjet muligheden for at bygge baser og spille med andre, mens man også har fået køretøjer til landjorden, en udvidet historie og et forbedret gameplay – blot for at nævne en håndfuld af de udvidelser, der er kommet gratis siden udgivelsen.

Det har eksempelvis Twitter-brugeren Andy The Turtle været glad for, da det har givet ham mulighed for at bygge en helt unik base med udgangspunkt i hans hjemland, Japan.

Han er en af de spillere, der først er begyndt at spille 'No Man's Sky' i år.

- De arbejder ud fra en næsten filantropisk idé om, at de gerne vil fikse deres fejl og udvikle ny software og nyt indhold. Og jeg tror sagtens, at de kan blive ved med at forbedre spillet, så længe der stadig er folk, der rent faktisk spiller det. Og dem er der masser af.

- Så måske kan det en dag blive det spil, det skulle have været fra starten af, siger Magnus Groth-Andersen.

FacebookTwitter