Blev beskyldt for at stjæle idé: Nu er dansk spil blevet et hit

Fem nordjyske venner har fået stor succes med computerspillet 'Lightmatter'.

Holdet bag 'Lightmatter' udgøres i dag af (fra venstre), Benjamin Overgaard, 27, Programmer & Narrative Designer, Austeja Vaicyte, 29, Graphical Artist, Lasse Sostack, 30, Level Designer, Ulrik Christensen, 45, Sound Designer Philip H. Nymann, 29, adm. direktør og Gustav Dahl, 28, Producer & Programmer. (© Ulrik Slot Christensen - www.nordjyskfoto.dk)

Det har været syv år undervejs, men nu er det danske computerspil 'Lightmatter' endelig blevet udgivet til stor tilfredsstillelse for anmeldere og brugere.

Spillet vælter sig nemlig i rosende ord på spil-platformen Steam, og det kan godt virke en anelse uvirkeligt for de fem nordjydske spilentusiaster, der står bag spillet, fortæller Philip H. Nymann, direktør i Tunnel Vision Games.

- Det er gået bedre, end hvad vi har turdet håbe på. Da de første positive anmeldelser kom ind, var det lettere uvirkeligt. Nu er jeg jo selvfølgelig jyde og sådan, men vi vidste alligevel godt, at vi havde et stærkt produkt, selvom det er vores første spil af den slags.

Som barn har du sikkert altid fået at vide, at du ikke må lege med lyset, men det er netop det, du skal i 'Lightmatter'.

Spillet er et first-person puzzle-spil, der foregår inde i et bjerg. På bedste 'jorden er giftig'-manér gælder det om at klare sig ud af bjerget ved at undgå skyggerne – for træder du på dem, så dør du. Skyggerne undgår du ved at bevæge dig i lyset, og du kan bane din vej med lamper og orakler.

Og selvom spillet nu oplever stor succes, så har listen af udfordringer været lang for de fem nordjyder, der står bag spillet. De har nemlig skullet lære alt fra bunden.

- Vi havde aldrig lavet et så stort spil før, og derfor har udviklingen på mange måder været ét stort skud fra hoften, fortæller Philip H. Nymann.

Skyggerne i spillet sluger alt organisk materiale, og derfor gælder det om at undgå at træde på dem. (Foto: Screenshot fra spil © Tunnel Vision Games)

Fra studieprojekt til firma

Egentligt var 'Lightmatter' kun tænkt som et simpelt studieprojekt, men da de fem venner vandt prisen for det mest innovative spil til spil-eventet Casual Connect i Amsterdam i 2014, blev det med ét til et seriøst projekt.

- Pludselig stod vi med et prisvindende spil mellem hænderne, og det var jo sjovt som studerende. Problemet var bare, at vi ikke havde nogen ambitioner eller forventninger til noget. Men prisen gav os blod på tanden, og det gik op for os, at vi ikke længere kun var studerende, nu var vi også spiludviklere, siger Philip H. Nymann.

Efter prisen i Amsterdam blev 'Lightmatter' en mindre sensation på debatforumet 'Reddit', og det kastede hurtigt 10.000 downloads af sig på 'Lightmatter's hjemmeside, men de fornuftige jyder valgte efterfølgende at begrave projektet, indtil de var blevet færdige med deres uddannelser.

Da de to år efter vendte tilbage til spillet, opdagede de, at det var noget helt andet at skulle lave et kommercielt spil end et studieprojekt.

- Den udgave, vi havde lavet på studiet, var lidt som en lille klump plastik, som vi ikke kunne modellere. Vi kunne ikke skalere det op til noget større, så vi måtte flere gange pille det hele fra hinanden og bygge det op igen fra bunden. Derfor føles det lidt, som om vi har lavet tre spil, selvom det kun er vores første, fortæller Philip H. Nymann.

For at gøre det nemmere for dem selv, gjorde de brug af noget, som alle danskere kender – nemlig Lego. De fem nordjyder opdagede, at det var nemmere for dem at bygge deres baner med hjælp af legetøjet end at gøre det alene på deres computere.

- Med Lego kan du tilføje og fjerne ting, som det passer dig. Det er et enormt godt værktøj til at bygge vores ideer med, og så er det også visuelt overskueligt. Vi overførte ideerne til vores programmer, og så kunne vi nå at lave tre baner på en dag frem for én, hvis vi startede fra bunden i vores programmer på computeren, fortæller Philip H. Nymann.

Prototypen af 'Lightmatter' blev nomineret til bedste Show Case ved Spilprisen i Danmark, bedste Student Game ved spil-eventet Unity Awards og vandt prisen for mest innovative spil ved spil-eventet Casual Connect, fortæller Philip H. Nymann. (Foto: Screenshot fra spil © Tunnel Vision Games)

Beskyldt for snyderi

Men da de fem nordjyder endeligt havde lært at lægge de grundlæggende sten, der kræves for lave et puzzle-spil, blev de beskyldt af brugerne for at kopiere andre puzzle-spil som giganten Portal.

- Til konferencer fik vi hele tiden af vide, at vores spil var en Portal-klon, men det var, fordi vores spil ikke havde sin egen identitet endnu, og når et spil ikke har det, sammenligner folk det bare med noget, de kender, fortæller Philip H. Nymann.

Men efter at de fem venner har opbygget spillets egen story-line og finpudset dets udseende, går beskyldningerne ikke længere på, at spillet er en klon af Portal - men at det minder om det.

Og det er helt fint, fortæller Philip H. Nymann, der understreger, at der ikke er nogen tvivl om, at brugerne har ret.

- 'Lightmatter' er et kærlighedsbrev til genren, men vi har givet spillet vores eget touch. Vi vidste, folk ville lave de her referencer, så i stedet for at lade dem spinne det op til noget stort, griber vi det og viser, at vi er kommet dem i forkøbet. Derfor har vi med vilje tilføjet direkte referencer til Portal, og vi har efterfølgende snakket med dem, og de synes kun, det er vildt fedt, fortæller han.

Der er blevet lagt mange kræfter i lave de perfekte farver: - Fra start af ville vi gerne have nogle mystik-elementer med, så du i spillet tænker ''hvad filan sker der her''. Derfor har vi valgt at skabe et farve-univers, der på mange måder minder om det, der bliver brugt i Fifty Shades of Grey-filmen, fortæller Philip H. Nymann. (Foto: Screenshot fra spil © Tunnel Vision Games)

Og nu er det hårde arbejde så endelig ved at bære frugt.

'Lightmatter' får omkring 20 reviews om dagen på spil-platformen Steam, og kommentarerne er stort set kun positive. Et af de eneste kritikpunkter går dog på, at spillet er for hurtigt at gennemføre.

Det er de fem venner selvfølgelig rigtig glade for, men det er samtidig også en svær kritik at imødekomme på nuværende tidspunkt, fortæller Philip H. Nymann.

- Hvis vi skal videreudvikle det, så kræver det rigtig meget tid og penge, fortæller han og tilføjer:

- Der er mulighed for at lave en udvidelse, en to’er eller noget helt andet. Dørene står åbne, men vi har ikke valgt at gå ind ad en endnu, og vi kan også ende med at lukke, for i sidste ende er vi jo en virksomhed - 'It's the name of the game' bogstaveligt talt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk