Bliver beskyldt for at kopiere 'verdens bedste spil': 'Vi er også blevet inspireret af mange andre'

'Immortals Fenyx Rising', der udkommer i denne uge, sammenlignes med det populære 'Zelda: Breath of the Wild'.

'Immortals Fenyx Rising' foregår i oldtidens Grækenland, hvor guderne har brug for hjælp for at bekæmpe Typhon. (© Ubisoft)

Forestil dig, at du er soldat i oldtidens Grækenland, hvor fremtiden alene afhænger af dig.

For du er den eneste, der kan redde de græske guder mod en af den græske mytologis mest dødelige skabninger, Typhon, som er blevet forvist til det mørkeste sted i underverden.

Sådan begynder spillet 'Immortals Fenyx Rising', som den franske spilgigant Ubisoft udgiver i denne uge.

'Immortal Fenyx Rising' er baseret på fortællingerne om de græske guder, som man skal hjælpe ved at bekæmpe monstre. (© Ubisoft)

I det såkaldte open world-spil, hvor man som spiller bevæger sig rundt i et åbent univers, skal man føre figuren Fenyx gennem forskellige områder, som er styret af hver sin græske gud.

Her skal man løse forskellige gåder inspireret af den græske mytologi for at udvikle figuren, mens man smadrer dæmoniske skabninger ved hjælp af vilde våben og magi.

Ideen kom fra 'Assassin's Creed'

En af dem, der har lavet spillet, er franskmanden Julien Galloudec.

Han har i godt to år, som det har taget at udvikle spillet, haft en del af ansvaret for at styre de cirka 400 personer, der i Ubisofts mange studier rundt i hele verden har skabt 'Immortals Fenyx Rising'.

Men faktisk begyndte arbejdet længe før, at Julien Galloudec egentlig var klar over det.

Julien Galloudec er såkaldt associated game director på spillet. Han er i øjeblikket i gang med at lave tillægspakker til spillet fra Ubisofts studie i Québec i Canada. (© Ubisoft)

- Da vi lavede vores tidligere spil 'Assassin's Creed Odyssey', der handlede om græsk mytologi, fandt vi ud af, at der var en masse potentiale i det tema, fortæller Julien Galloudec, der også er en af spildirektørerne i Ubisoft.

- Vi ville rigtig gerne lave et spil, der kunne omfavne alt det, som den græske mytologi rummer med guder, helte og storslået spænding, og det ville vi i et nyt spil.

Julien Galloudec var både med til at styre spiludviklingen på 'Assassin's Creed Odyssey' og det nye 'Immortals Fenyx Rising', og for ham var den største udfordring for holdet bag det nye spil, at de skulle lave et helt anderledes spil, end de er vant til.

Det gælder både fortællingen i spillet, gameplayet og den kunstneriske retning, fortæller han.

Man kan selv skabe hovedpersonen i spillet - både som mand og kvinde. Derefter bevæger man sig rundt, hvor man blandt andet nedkæmper monstre. (© Ubisoft)

Bliver sammenlignet med kæmpespil

På nettet har flere fans og anmeldere allerede rost spillet, mens andre sammenligner - og beskylder det for at kopiere - Nintendo-spillet 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild'.

Et spil, der af flere er blevet vurderet som 'et af verdens bedste spil'.

Spiljournalist hos blandt andet The Guardian, Jordan Oloman, kalder eksempelvis 'Immortals Fenyx Rising' for "en dårlig kopi" af 'Zelda'-spillet:

- Selvfølgelig er det altid rart at blive sammenlignet med et spil, der anses for at være det bedste i verden. 'Breath of the Wild' har været en inspiration for os, men vi er også blevet inspireret af mange andre spil. Spillet har faktisk også mange fælles træk med spil som 'Mario' og 'Jak and Daxter', som er actionpacked og et open world-spil, siger Julien Galloudec.

Tilbage til 00'erne farverige spil

Han fortæller også, at en af de store inspirationskilder har været 00'ernes spil. For ham kendetegner mange af dem nemlig det farverige univers, hvor man kæmper sig gennem et adventureunivers.

- Vi havde en nostalgisk følelse med de spil, som ikke eksisterer så meget mere, og det er dem, vi ville genbesøge i 'Immortals Fenyx Rising', men på en moderne måde.

Men er der ikke en risiko for, at det vil virke gammeldags, hvis I er så inspirerede af 00'ernes spil?

- Faktisk tværtimod. De spil rummer rigtig mange gode ideer. Det handler om at mikse de rigtige ingredienser sammen, så det er underholdende for spilleren, men giver også en ny oplevelse og spændende fortællinger. For 'Immortals Fenyx Rising' er også meget anderledes end de spil, vi er blevet inspireret af, siger Julien Galloudec.

'Immortals Fenyx Rising' udkommer den 3. december.

Flere medier har allerede spillet 'Immortal Fenyx Rising'. Forbes beskriver spillet, som hvis spillene 'Zelda' og 'Assassin's Creed Odyssey' fik et barn sammen. (© Ubisoft)

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter