'Grand Theft Auto Online' er på mange måder en actionpacked oplevelse.
Du røver banker, springer i faldskærm, deltager i skuddueller og jerner igennem den fiktive by Los Santos i lynhurtige slæder.
Men midt i det hæsblæsende adrenalinorgie gemmer sig en laaangsom slagside. Et "pinligt" problem, der sandsynligvis har fået mange gamere til at hive sig i håret, siden spillet udkom til PC i 2013.
For de såkaldte load times - den tid, det tager at indlæse spilverdenen - har siden begyndelsen været langsom. Alt for langsom, hvis man spørger gamere på online-fora.
Men selv med mere end 2.000 ansatte og en omsætning på cirka fem milliarder kroner i 2020 alene i indtægter for 'Grand Theft Auto V', har det legendariske spilfirma Rockstar ikke kunnet knække koden.
Til gengæld er det lykkedes for en anonym programmør, der går under navnet 't0st'. Og nu får han belønning og anerkendelse af spilgiganten.
Som chefredaktør på gamereactor.dk Magnus Groth-Andersen formulerer det:
- Det er så sindssygt weird. Der er ikke andet at sige.
"Sejt" og "pinligt" på samme tid
I starten af marts offentliggjorde "t0st" sine fund i et blogindlæg. Han skrev:
- GTA Online er notorisk kendt for sine langsomme læsetider. Jeg samlede det op igen for at prøve nogle af de nye missioner og var chokeret over, at det stadig loader lige så langsomt, som da det blev udgivet for syv år siden. Tiden var inde til at komme til bunds i det her.
Han forklarede videre, at han havde fundet flere "flaskehalse" i spillets opbygning. Og at han havde lavet en modificering af spillet, der nedbragte load-tiden med op til 70 procent.
Nu har Rockstar bekræftet, at 't0st's modificering af spillet holder vand - og at spilmastodonten vil implementere rettelsen i en kommende opdatering.
Og oven i hatten har det respekterede spilfirma besluttet at belønne 't0st' med 10.000 dollars svarende til omtrent 60.000 danske kroner.
- Det er chokerende, at der kommer en enkelt dude og giver dem et gyldent løsingsgrundlang som det her, siger Magnus Groth-Andersen, der dog har delte meninger om belønningen.
På den ene side synes han, det er "sejt", at Rockstar lægger kortene på bordet og indrømmer, at 't0st' har løst det problem, de ikke selv formåede.
På den anden side mener han, at 10.000 dollars er en anelse nærigt taget i betragtning, hvor stor en forbedring af spillet der er tale om.
- Det er svært for mig at vurdere, men jeg vil mene, den her modificering er millioner værd, siger han.
Og i det store hele er der ingen tvivl om, at det er "pinligt" for Rockstar, mener Magnus Groth-Andersen.
- Vi snakker om et af de spil, der har solgt flest millioner eksemplarer nogensinde. Så at de skal købe et fix af en person, der har lavet det i sin fritid? Det er pinligt.
Hyldes som en helt
Mens der måske er røde ører blandt nogle af Rockstars ansatte, kan den mystiske 't0st', der nærmest Batman-agtigt gemmer sin identitet bag sit internet-alias, nyde at blive hyldet som en helt.
Folk udtrykker deres taknemmelighed i forum-tråde. Nogle går ligefrem så langt som til at kalde det "guddommeligt arbejde".
Og faktisk er det ikke kun spilfirmaet Rockstar, der har besluttet at belønne programmøren. For 't0st' er registreret på hjemmesiden buymeacoffee.com, hvor man kan donere ham beløb svarende til en kop kaffe. Det er der i skrivende stund 216 taknemmelige gamere, der har gjort.
Som en af dem skriver:
- Jeg har brugt timer af mit liv, hvis ikke dage, på at kigge på den forbandede loading-skærm. Du, herre, er en helt.
Magnus Groth-Andersen deler begejstringen for 't0st's arbejde.
- Han er et glimrende bevis på, at ligegyldigt hvor dygtige Rockstars folk er, vil der altid sidde et geni derude, som ser tingene på en anden måde. Det er fandeme sejt, mand.
- Nu er det noget, alle kan få gavn af. Det er sgu lidt heltemodigt.