Dansk ekspert modsiger Trumps forklaring på masseskyderier: 'Det er en myte'

Den amerikanske præsident siger, at computerspil kan føre til vold i virkeligheden. Men dén holder ikke, mener dansk lektor.

Gennem de seneste tyve år er voldelige computerspil blevet beskyldt for at være en del af årsagerne til skoleskyderier i USA, selvom forskning har vist, at der ikke findes en sammenhæng. (Foto: WIN MCNAMEE © Getty Images)

Hvis man har spillet spil som 'Grand Theft Auto', 'Counter-Strike' eller 'Doom', har man nok trukket sit våben og skudt en skurk en gang eller to.

Men den amerikanske præsident Donald Trump mener også, at drabelige spil kan være en medvirkende årsag til, at folk slår sig løs med våben og skyder folk i den virkelige verden.

Det er i hvert fald hans melding, der kommer i kølvandet på sidste uges to masseskyderier i Texas og Ohio, der samlet resulterede i 31 dræbte og 51 sårede:

- Vi må stoppe glorificeringen af vold i vores samfund. Og det inkluderer de grusomme og uhyggelige computerspil, der nu er hverdagskost, siger han og fortsætter:

- Det er for nemt for utilpassede unge at omgive sig med en kultur, der hylder vold. Vi er nødt til at stoppe eller betydeligt reducere det. Og det skal ske med det samme, lyder det fra den amerikanske præsident.

Blodet flyder i rigelige mængder, når man som spiller giver sig i kast med 'Counter-Strike'. Men det betyder altså ikke nødvendigvis, at man bagefter griber ud efter sit håndvåben i den virkelige verden. (© Valve Software)

Ekspert: Det er en myte

Men det holder ikke at give computerspil skylden for masseskyderier.

Det siger Lars Konzack, der er lektor ved Institut for Informationsstudier på Københavns Universitet.

Han mener ikke, der findes en kobling mellem voldelige spil og masseskyderier.

- Med den forskning, vi har på området i dag, så har det ingen gang på jorden. Det må siges at være en myte, siger han og fortsætter:

- Det virkede engang oplagt at sige, at hvis man spiller computerspil, så får man lyst til selv at skyde nogen. Det brugte man mange år på at undersøge, og det er blevet pure afvist, siger Lars Konzack.

Han påpeger også, at forklaringen på de mange masseskyderier, der hærger USA, i stedet skal findes i landets våbenlovgivning.

- Hvis man har lyst til at skyde nogen i USA, så har man meget nem adgang til våben.

- Og så ved vi også, at gerningsmændene bag de her masseskyderier oftest er socialt udsatte mennesker, der har været udsat for traumatiserende oplevelser gennem store dele af livet.

'Doom'-serien er fuld af bombastiske våben og drabelige monstre, der skal nedlægges på stribe. Og det vil den amerikanske præsident nu slå ned på. (© id software)

Svært at ændre på

Det er ikke første gang, computerspil får skylden for masseskyderier i USA.

Da Columbine-skoleskyderiet fandt sted for 20 år siden, var mange optaget af, at de to gerningsmænd havde spillet det populære skydespil 'Doom'.

Og efter Virginia Tech-massakren i 2007 blev der fokuseret på, at gerningsmanden var en dedikeret 'Counter-Strike'-spiller.

Men selvom en sammenhæng mellem computerspil og masseskyderier er blevet afvist af videnskaben, så mener Lars Konzack, at det er en myte, der er svær af få aflivet.

- Rent mytisk virker det jo sandsynligt for folk, at der er en sammenhæng. Det virker som en naturlig forklaring, så det sidder i folk som en myte, og det er meget svært at kæmpe imod, siger han og forklarer også, at det er en nem løsning for republikanere at ty til, når de skal håndtere sager om masseskyderier:

- Republikanerne er pressede på det her område, hvis de ikke skal gå imod den amerikanske våbenlobby. Og Trump er ikke interesseret i at ændre våbenlovgivningen. Så vil det klart være lettere at give andre skylden.