Dansk spil er et af de bedste nogensinde: 'Det er både super irriterende og super fedt på samme tid'

'Limbo' revolutionerede spilindustrien, da det så dagens lys for ti år siden, mener gamer.

(© Playdead)

Et sort-hvidt univers. En dreng, der søger efter sin forsvundne søster. Og masser af potentielt dødelige forhindringer undervejs.

Det lyder måske mest af alt som noget fra en gyserfilm, men det er faktisk opskriften på én af de største danske spilsucceser nogensinde.

Det på overfladen simple, danske 2D-spil 'Limbo' er over en bred kam blevet udråbt som ét af de bedste spil nogensinde, siden det udkom for ti år siden.

Og mens 'Hitman' måske placerede Danmark på det internationale gaming-landkort i starten af årtusindskiftet, så var det 'Limbo', der cementerede vores position som en stor spil-nation, da det kom på gaden i 2010.

Det mener den danske gamer Sara Miller, der også streamer på Twitch, YouTube, TikTok og Twitter.

- 'Limbo' har været med til at få udlandets øjne op for Danmark. Det har vist, at det godt kan lade sig gøre at lave et megafedt spil, selv om vi er et lille land, siger Sara Miller og uddyber:

- Det ændrede gamingindustrien helt vildt. Siden 'Limbo' har mange andre spil prøvet at tage mange af de elementer fra 'Limbo', der virkede, og gøre dem til deres egne.

De elementer er – som allerede nævnt – ellers ikke nogen, der umiddelbart rimer på et internationalt succesfuldt spil.

Den lille dreng støder på masser af frygtindgydende forhindringer i løbet af 'Limbo' - blandt andet en kæmpe stor edderkop. (© Playdead)

'Har betydet meget for den danske spilindustri'

For mens mange nok forbinder computerspil med knivskarp grafik, stort anlagte universer og masser af muligheder for udforskning, kampe og tilføjelsespakker, så er 'Limbo' nærmest demonstrativt minimalistisk i sin stil.

Spillet er sort-hvidt, grynet, skabt i 2D, og man aner ifølge Sara Miller ikke, hvad der foregår, før man – forklædt som den lille dreng – står midt i det dystre univers.

- For ti år siden var det ret vildt, at man kunne få så stor succes med et spil, der i virkeligheden er lidt gammeldags bygget op.

- Der er ikke rigtig noget tidspunkt, hvor du ved, hvad du skal. Det gør det både til et super irriterende og super fedt spil på samme tid.

Spillet tager omkring tre-seks timer at spille sig igennem og handler ifølge Sara Miller om kvalitet fremfor kvantitet. Og på trods af dets klejne størrelse, må man ikke undervurdere dets vigtighed, pointerer hun:

- 'Limbo' har betydet meget for den danske spilindustri.

Snor dig om sin lillefinger

'Limbo's signifikans understreges også af de mange roser, det er blevet mødt med siden sin udgivelse for et årti siden.

Det optræder blandt andet på Polygons liste over de bedste spil nogensinde, hvor det får følgende skudsmål med på vejen:

- Så snart samtalen kommer til at handle om spil som en kunstform, bliver navnet 'Limbo' hurtigt nævnt (…) 'Limbo' var én af pionererne i den seneste eksplosion af indie-spil.

Også GamesRadar har spillet med på sin liste over de bedste spil nogensinde.

- Dette rene og uhyggelige spil eksekverer ethvert skridt perfekt, og snor dig om sin lillefinger for at fortælle en historie, der er både dyb og utroligt direkte, lyder det i GamesRadars bedømmelse.

- Det tilbyder en tidløs oplevelse med masser af plads til, at din fantasi kan udfylde hullerne med det, der skræmmer dig mest.

Limbo er udkommet til en lang række platforme de seneste år. Alt fra PlayStation til iPhone har fået fornøjelsen af spillet. (© Playdead)

'Limbo' er ifølge Sara Miller med til at sætte en tyk streg under det, vi er gode til med spil i Danmark, nemlig de på overfladen små, men samtidig dybe og betydningsfulde indie-spil:

- De her små finurlige spil er vi bare virkelig gode til i Danmark, og spillene formår at sætte sit præg på spilindustrien både herhjemme og i udlandet.

Og så er 'Limbo' oven i hatten virkelig uhyggeligt, fortæller Sara Miller.

- Du har virkelig en fornemmelse af, at den verden, du bevæger dig i, virkelig er farlig. Det er et spil med mange gyseragtige elementer, hvor adrenalinen kører i kroppen hele tiden, så du får virkelig en belønning, når du lykkes med at få din karakter levende igennem spillet.

Og det er faktisk lettere sagt end gjort i 'Limbo'. Den lille dreng, man spiller, bliver nemlig ofte slået ihjel på sin vej gennem spillet. Der er ingen begrænsning på, hvor mange gange man kan dø.

- Man bliver sindssygt lettet hver eneste gang, man ikke dør.

Den lille dreng i 'Limbo' dør ofte - og på ganske grusomme måder. Der er ingen begrænsninger på, hvor mange gange han kan dø i spillet. Playdead, spilstudiet bag 'Limbo', har siden udgivet ’Inside’, som også blev en stor succes. (© Playdead)

Stadig værd at spille

Det gør Sara Miller også den dag i dag, når hun genspiller det ti år gamle spil.

- Jeg er begyndt at spille det igen og har lige siddet og bandet af min computer her til formiddag, fordi det er så super irriterende og fedt på én og samme tid.

- Så hvis du har tid og lyst, er 'Limbo' stadig værd at spille, selv om det er ti år gammelt.

Når det gælder fremtidens danske spil, mener hun også, det er værd at skele til de styrker, 'Limbo' besidder.

- 'Limbo' er et af de spil, man virkelig kender til udenfor Danmarks grænser. Derfor tror jeg, det er godt givet ud, hvis vi danskere også fremadrettet bliver ved med at nørde ned i indie-genren, som vi er så gode til.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk