Dansk spil har solgt for 100 millioner kroner - og det er ikke engang færdigt endnu

Computerspillet 'Deep Rock Galactic' er blevet en enorm succes.

'Deep Rock Galactic' kan købes på verdens største spilplatform Steam. Her har spillet lige nu fået 21.494 anmeldelser og hele 95 procent af dem er positive. (© Deep Rock Galactic)

Forestil dig at blive sendt ud i rummet som en fuldskægget dansende dværg, der skal hakke sig til vigtige mineraler på fremmede planeter, mens du skal undgå at blive slået ihjel af insektagtige rumvæsner.

Det er virkeligheden i det danske computerspil 'Deep Rock Galactic'.

Og hvis det lyder fedt i dine ører, så er du langt fra den eneste, der synes det.

For spillet har lige nu indtjent over 100.000.000 kroner – og så er det ikke engang færdigudviklet.

- Vi er ret overraskede, men vi havde selvfølgelig håbet på, det kunne lade sig gøre. Vi fejrer hver eneste uge, hvor det er gået bedre, så vi har da fået fejret en del, fortæller Søren Lundgaard, der er CEO i det danske spilfirma Ghost Ship Games, der har udgivet spillet.

Spillet er et first-person skydespil, hvor du og dine to-tre medspillere vælger hver jeres dværgekarakter og bliver sendt ud i rummet. Hver dværg har deres helt egne fordele og ulemper, og ved hjælp af team-arbejde skal I ned i dybet på fremmede planeter og hakke jer til vigtige mineraler, mens I undgår at blive dræbt af blodige og slimede rumvæsner. Og selvom kombinationen af dværge og rummet måske kan virke speciel, så er der en mening bag, fortæller Søren Lundgaard.

- Vi ville gerne grave i huler, og hvem er de mest oplagte til det? Det er dværge, selvfølgelig. Og for at gøre det lidt mere magisk og mystisk, valgte vi at sende dem ud i rummet og skabe et science fiction-univers til dem.

Ghost Ship Games har designet en bar, der har givet dværgene mulighed for at drikke øl og få sig en dans, inden de bliver sendt ned i dybet. - Dværge har fede kendetegn som at have stort skæg, de elsker at drikke øl, og så holder de sammen, så de var perfekte for os, fortæller Søren Lundsgaard. (© Deep Rock Galactic)

Et halvfærdigt spil

Mens store og etablerede spil ofte arbejder i hemmelighed og derefter udkommer med et stort og færdigt produkt på én gang, så har Søren Lundgaard og resten af Ghost Ship Games valgt at gå en helt anden vej. Allerede i 2016 valgte de at udgive en forsmag på 'Deep Rock Galactic', selvom det ikke var færdigudviklet.

- Vi har fra start af været meget åbne om, hvad vi laver og ved at udgive tidlige versioner af spillet, har vi kunnet få feedback fra vores brugere, som vi har kunnet bruge til at videreudvikle spillet, fortæller Søren Lundgaard.

Men kan man godt forlange 200 kroner for et spil, der kun er halvt færdigt?

- Det er jo en del af vores aftale med brugeren. Du køber spillet, du ved det ikke er færdigt, men når du betaler penge for det, kan du selv være med til at udvikle og forme det. Hvis vi følger denne usynlige 'kontrakt', så er det forsvarligt. Vi ville kun have de engagerede brugere med i starten - dem der var sikre på, at ideen var god, så de kunne hjælpe med at udvikle spillet.

Du kan spille fire forskellige dværge-klasser, der hver især kan noget helt specielt. Du kan vælge imellem: 'Driller', 'scout', 'gunner' og 'engineer'. (© Deep Rock Galactic)

Det store fællesskab

Og brugerne har tilsyneladende været med på ideen, for 'Deep Rock Galactic' har efterfølgende taget spilverden med storm. Udover at have tjent 100.000.000 kroner på bare fire år, er spillet blevet downloadet 900.000 gange og fået over 21.000 brugeranmeldelser på verdens største spilplatform Steam.

Men det har ikke kun handlet om tal og anmeldelser, det har også været vigtigt for Søren Lundgaard og de andre i Ghost Ship Games at skabe et 'Deep Rock Galactic'-community.

For de danske spiludviklere har nemlig hele tiden haft en klar strategi om at bruge deres fans aktivt, og derfor har det store fællesskab været en vigtig brik i spillets udvikling.

- Det handler om at bygge et community og samle fans omkring spillet, for det er dem, der har drevet dets fortælling. De har blandt andet været med til at oversætte spillet til 20 forskellige sprog, og det bliver man bare glad i låget over, siger Søren Lundgaard.

De mange brugere bliver blandet andet brugt til at teste spillet, bidrage med konstruktiv feedback og ideer til videreudvikling, og så er nogle af dem blevet taget under Ghost Ship Games vinger til aktivt at hjælpe med at holde styr på det store community.

De danske spiludviklere i Ghost Ship Games er blandt andet blevet inspireret af store spil som 'Minecraft' og 'Left 4 Dead'. (Foto: Screenshot fra spil © Deep Rock Galactic)

Tro imod spillets værdier

Den store succes har betydet, at Søren og de andre i dag kan bruge alt deres energi på 'Deep Rock Galactic', men det er vigtigt for dem, at de for alt i verden bliver ved med at respektere spillets univers og ikke går på kompromis med dets værdier, fortæller Søren Lundgaard.

- Vi ønsker ikke at opjustere vores mål for 'Deep Rock Galactic', for hvis vi sigter for højt, kommer vi til at gå på kompromis med spillets dna, og den måde vi arbejder på - og det vil vi ikke. Ghost Ship Games er ikke et stort spilfirma, vi består af 21 mand, og det er også sådan vi ønsker, at det skal forblive. Vi ser en stor styrke i at være små og agile, fortæller han.

Ghost Ship Games har lovet, at spillet bliver lavet færdigt i andet kvartal af 2020, og derefter vil de danske spiludviklere blive ved med at opdatere spillet, så længe det giver mening.

- Målet er at holde det ved lige, og det ville undre mig, hvis der ikke kom opdateringer til spillet om to-tre år også. Måske skal vi også lave noget andet på et tidspunkt - men lige nu er alt fokus på 'Deep Rock Galactic', siger Søren Lundgaard.