Dansk spil scorer millionbeløb: 'Måske bliver der plads til en lille lønforhøjelse'

Det danske spil 'First Class Trouble' har fået et økonomisk rygstød på en million dollar.

Indenfor de næste tre-fire måneder kan du formentlig spille det nye danske spil 'First Class Trouble'. (© Invisible Walls)

Hver morgen, når Niels Wetterberg og de 13 andre ansatte i spilfirmaet Invisible Walls holder morgenmøde, kan de dufte friskbagt kage.

Spilfirmaet deler nemlig baggård med et af landets mest kendte bagerier, La Glace, der ligger midt i København.

Ofte har duften fået dem til at overveje at købe en af de overpyntede kager fra butikken, og en dag efter endnu et af de velduftende morgenmøder kiggede Niels Wetterberg ind for at finde en kage.

- Den kostede 800 kroner, så jeg valgte at springe kagen over og bruge vores sparsomme penge på at udvikle vores spil i stedet. Men nu kan det da godt være, vi skal have den kage. Den er i hvert fald velfortjent, fortæller Niels Wetterberg.

Nu burde der også være penge til det.

For det danske spilfirma har netop underskrevet en aftale med den amerikanske spiludgiver Versus Evil på "lige omkring en million dollar", som Niels Wetterberg udtrykker det. Meget mere må han ikke sige om beløbet.

Niels Wetterberg (tv.) er en af folkene bag det kommende danske spil 'First Class Trouble'. (© Invisible Walls)

Spillet, de sidder og lægger sidste hånd på, mens det er i gang med at blive testet blandt en udvalgt gruppe af gamere, er 'First Class Trouble'. Kort sagt handler det om et slags krydstogtsrumskib fra 1950'erne, som kun de allerrigeste har adgang til.

Her bliver passagererne i stil med HBO-serien 'Westworld' serviceret af robotter, som i spillet kaldes personoids. Men som det også sker i tv-serien, så gør robotterne oprør mod de krævende mennesker, og den lille gruppe af dem, der har overlevet robotrevolten, skal finde vej hen til den maskine i rumskibet, der holder robotterne i live, så de kan redde sig selv.

'Det er vildt fedt'

Spillet er et onlinespil, hvor seks personer kan være med. To spillere får rollen som de såkaldte personoids, der er overlegne i forhold til menneskerne, og de resterende fire er mennesker. I løbet af de cirka 20 minutters tid, som spillet maksimalt kan vare, handler det om, at holdene internt samarbejder for at overvinde det modsatte hold.

Investeringen fra amerikanerne ser Niels Wetterberg som en blåstempling af spillet.

- Det er vildt fedt, at vi har fået denne her investering i hus. Vi har brugt omkring tre år på at udvikle det her spil, så vi føler det som en anerkendelse af alt det arbejde, vi har lavet i den periode, siger han.

Det har længe været planen, at der skulle en investor på. For spillet ville ikke kunne udkomme i samme facon, hvis det ikke var for de omkring seks millioner danske kroner, der nu er på vej til spilvirksomheden.

Men rejsen mod millionerne har ikke været let, fortæller Niels Wetterberg.

- Det har været en udfordring for os, at vi ikke har noget bagkatalog med en kontinuerlig udgivelse af spil, der foregår i samme genre. Så rejsen har været rigtig lang, og vi har fået mange nej'er. Blandt andet fra en investor, der fortalte os, at vi var de eneste, der syntes, vores spil var sjovt, fortæller han.

En af styrkerne ved spillet er ifølge Niels Wetterberg, at man kommer til at lære sine venner bedre at kende. For menneskerne og personoiderne bekriger ikke hinanden som i andre spil som eksempelvis 'Counter-Strike'.

Sigter efter PlayStation og Xbox

I stedet bevæger spillerne sig i de samme rum i rumskibet og kan bruge forskellige taktikker til at modarbejde eller snyde modstanderne. Og kun når spillere er fysisk tæt på hinanden i spillet, kan de kommunikere sammen ved hjælp af headsettet, mens de sidder foran skærmen.

- Det giver en sjov dynamik, at man kan have flere strategier og taktikker, som også gør det spændende at spille flere gange. Hvis man spiller med sine venner, kan man endda nogle gange regne ud, om ens vens figur i spillet lyver, fordi du i forvejen kender hans eller hendes personlighed, siger Niels Wetterberg.

Sådan ser et screenshot fra spillet ud. (© Invisible Walls)

Den amerikanske investering skal være med til at lancere spillet, hvilket i første omgang sker på den online spildistributør Steam og derefter til andre større platforme som PlayStation og Xbox.

Desuden skal pengene bruges til at udvikle markedet for de såkaldte popcornplayers, som ikke selv spiller spillet, men blot kigger på, mens andre spiller, som det blandt andet sker på streamingtjenesten Twitch.

Niels Wetterberg og hans kolleger er allerede i gang med at overveje et nyt spil.

- Vi er blevet ret optaget af det med, hvordan folk kan stikke hinanden i ryggen. Så vi er også begyndt at arbejde på et spil om det at være perfekt og om kærlighed og jalousi.

En lille lønforhøjelse?

'First Class Trouble' har samlet set kostet omkring ti millioner kroner at udvikle, men har også fået støtte fra Det Danske Filminstitut og fra en engelsk investor. Derfor har lønnen i firmaet heller ikke været prangende. Men her ser det også ud til, at de amerikanske dollar kan hjælpe.

- Så jeg tror godt, jeg kan love, at vi alle skal have det lidt bedre, og måske bliver der også plads til en lille lønforhøjelse, siger Niels Wetterberg.

Og kagen til 800 kroner mener han også, der er plads til i budgettet. Måske endda to af slagsen, så kapitalindstrøjtningen kan fejres i to hold på grund af corona.

'First Class Trouble' forventes at udkomme i løbet af tre til fire måneder.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter