Dansk spil vinder stor international pris: 'Vi hoppede rundt og kunne slet ikke forstå det'

Tanja og Mira kan kalde sig vindere af en Google Play Award.

Tanja Tankred (tv.) og Mira Dorthé (th.) er glade. Sammen står de nemlig bag 'Tick Tock: A Tale for Two', der netop har modtaget en Google Play Award for mest innovative spil. (Foto: Tanja Tankred © Other Tales Interactive)

Det startede egentlig som et specialeprojekt, men har vist sig at blive et sandt eventyr for danske Tanja Tankred og svenske Mira Dorthé.

Sammen har de skabt spillet 'Tick Tock: A Tale for Two', og nu har de vundet prisen for 'Mest innovative spil' ved Google Play Awards 2019 i San Francisco, USA.

Og selv på en skrantende telefonforbindelse og iført en god portion jet-lag er lykken tydelig i den prisvindende lejr.

- Vi hoppede rundt og kunne slet ikke forstå det. Vi er rigtig glade! Også fordi det er så nervepirrende. Selvfølgelig håber man på at vinde. Så det er en kæmpe lettelse og glæde, lyder det fra Tanja Tankred, der bliver bakket op af sin svenske kollega.

'Tick Tock: A Tale for Two' er udviklet i et lille spilstudie på Vesterbro i København. (Foto: Kasper Månsson © dr)

- Det betyder meget for os, fordi det er en pris, folk uden for spilindustrien forstår. Alle kender jo Google. Det viser, at vi kan. Det er en anerkendelse på en meget stor skala, siger Mira Dorthé og tilføjer:

- Vi er særligt glade for, at vi vandt prisen for 'Mest innovative spil', når det er det, vi har arbejdet hen imod.

Startede som et skoleprojekt

'Tick Tock: A Tale for Two' er intet almindeligt spil, som Mira Dorthé pointerer.

Tanja Tankred og Mira Dorthé mødtes på IT-Universitetet i København, hvor de begge studerede spildesign. De startede med at arbejde på 'Tick Tock' i forbindelse med deres specialeprojekt.

Og allerede dengang var der ambitioner om at forny måden, man spiller på.

- Vores udgangspunkt for vores speciale, og dermed også vores spil, var: 'Hvordan skaber du en historie, der engagerer to mennesker?'. For når du læser en bog eller spiller historiebaserede computerspil, så er det ofte en aktivitet, som du foretager dig alene, har Tanja Tankred tidligere fortalt til dr.dk.

Det nytter ingenting at spille for sig selv. I 'Tick Tock: A Tale for Two' skal du nemlig snakke sammen med en medspiller, hvis du vil vinde spillet. (© Other Tales Interactive)

'Tick Tock: A Tale for Two' er altså et såkaldt co-op-spil, hvor to spillere skal løse en række mysterier i fællesskab.

Spillet er derfor designet til at skabe en samtale mellem to spillere, da man skal tale om spillets udfordringer for at knække gåderne.

'Tick Tock: A Tale for Two' findes foreløbig på engelsk, dansk, tysk, kinesisk og fransk, men de to udviklere har planer om at udgive spillet på endnu flere sprog lige om lidt.

- Vi udgiver snart spillet på koreansk, japansk, spansk og brasiliansk portugisisk, og så arbejder vi også på at få spillet portet, så det kan udkomme på Nintendo Switch til sommer, lyder det begejstret fra de to prismodtagere.

Tanja Tankred (tv.) og Mira Dorthé (th.) mødte hinanden på IT-Universitetet i København, hvor de begge studerede spildesign. (Foto: Kasper Månsson © dr)

'Tick Tock: A Tale for Two' udkom 7. marts og kan spilles på både smartphone og PC.

Facebook
Twitter