Dansk spilfirma bag stor vikinge-satsning: Der findes intet spil som vores

Vikingefeberen raser i populærkulturen. Og den danske spiludvikler Zaxis tager nu ud på deres eget togt med deres kommende spil 'Fimbul'.

I 'Fimbul' gælder det om at forhindre Ragnarok under en farefuld færd til jættelandet Jontunheim. (© Zaxis)

Historierne om de nordiske vikinger har i de senere år opnået fornyet vitalitet i populærkulturen. Hvad enten det er på tv i 'Vikings', i film som den kommende, danske storfilm 'Valhalla' eller i Melodi Grand Prix med den danske 'viking' Rasmussen i front, så kan man ikke komme uden om den nordiske historie og mytologi.

Og det samme gør sig gældende i spillenes verden.

For ragnarok står for døren. Og én mand skal opfylde sin skæbne og forhindre verdens undergang i den sidste vinter, fimbulvinteren, før den store altødelæggelse bryder ud.

Det er den danske spiludvikler Zaxis, der står bag det kommende spil 'Fimbul'. Og Jacob Honoré, der er direktør i firmaet og producer på spillet, mener selv, ham og hans team har fundet en original vinkel på den ellers velkendte mytologi.

- Vi har ikke prøvet at hægte os på en trend i tiden. Vi synes ikke, der findes nogle spil, der stilmæssigt eller historiemæssigt lægger sig op ad det her. Men vi er da glade for, at interessen for vikingeuniverset er steget, mens vi har været i gang med at skabe det her, siger Jacob Honoré.

(© Zaxis)

Han understreger også, at 'Fimbul' ikke er blevet til med griske bagtanker om hurtige penge i en verden, der er besat af nordisk mytologi.

- Vi har ikke lavet et vikingespil for at tappe ind i tiden. Vi har gjort det, fordi vi havde en oprigtig interesse for vikingetiden og det historiske perspektiv. Vi ville se, om vi kunne gøre vores egen fascination af tiden interessant i et spil, siger han.

En årelang passion

Jacob Honoré gik sammen med sine kollegaer Søren Jepsen og Bo Daugaard i 2014 for at udvikle ’Fimbul’.

- Vi havde lavet et spil, der hed 'Angry Viking' for ti år siden, lige da iPhonen kom. Og det var da meget sjovt, men det var ikke dét vikingespil, vi virkelig havde tænkt os, siger Jacob Honoré, der i med sine to kollegaer i 2014 så kastede sig ud i det, der skulle blive til 'Fimbul.

- Det har været ekstremt vigtigt, at vi ikke havde denne der amerikaniserede tilgang til vikingegenren med store horn i hjelmene. For hvis der var noget, vikingerne ikke havde, så var det horn i deres hjelme. Så det har været vigtigt for os at skabe et spil, der holdt sig til en historisk korrekthed med udgangspunkt i en eller anden form for troværdighed, siger Jacob Honoré.

Spillet er brudt op af tegneserier, der driver historien fremad og byder på et væld af karakterer. Eksempelvis optræder nornerne, der var den nordiske mytologis skæbnegudinder. (© Zaxis)

Han har sammen med sit hold brugt lang tid på at studere våben, tøj, arkitektur i samarbejde med blandt andre Sagnlandet Lejre for at holde den faktuelt korrekte fane højt… Også selvom der er både trolde og jætter med i spillet.

- Man kan jo godt spørge, 'Hvornår var det lige, at trolde fandtes?'. Men det er så her, vi har taget os nogle friheder og inkorporeret nogle af vikingernes egne fantasifulde historier om, hvilke uhyrligheder de nedkæmpede på deres togter, siger Jacob Honoré

Om det var Saxo eller Norges Kongesagaer, så har skaberne af 'Fimbul' læst op på lektien for at gøre spillet så faktuelt korrekt som muligt. (Foto: Martin Fält © Dr)

Belønnet af EU

Det er dog ikke kun spilskaberne selv, der mener at ’Fimbul’ har en kulturel ballast med høj grad af historisk detaljerigdom.

Spillet har fået støtte fra både Det Danske Filminstitut (DFI) og EU-programmet Creative Europe, der belønner indie-spil, der er med til at formidle kultur og historie med et legat.

- Med midlerne fra DFI og Creative Europe kunne vi fordybe os i spilproduktionen og ikke bruge tid på at søge penge. Vi kunne jo se, at vi indtil da havde brugt 1/3 af vores tid på at søge penge hos investorer og på at lave præsentationsmateriale. Men pludselig kunne vi grave os ned og rent faktisk lave spillet, siger Søren Jepsen, der er Story & Lead Comic Artist på 'Fimbul'.

Om det er gigantiske trolde eller onde jætter, så er fjenderne mange i kampen om at afværge verdens undergang. (© Zaxis)

Ifølge Søren Jepsen er 'Fimbul' et eksempel på, hvordan det at lave computerspil ikke kun handler om gode idéer, kreative processer eller computertække. Det handler nemlig i høj grad om økonomisk snusfornuft.

- Jeg tror, jeg skuffer nogle, når de spørger mig, hvad det vigtigste er, hvis man overvejer at begynde at lave computerspil. For grundlæggende handler det om at have en iværksætter i maven, og at man på den måde kan prioritere sine penge i forhold til sine aftaler med investorer, siger han.

'Det var ikke længere vores spil'

Med hjælpen fra de forskellige støtteordninger fulgte også erkendelsen af, at spillet ikke længere kun tilhørte de tre idémænd bag projektet.

- I starten af udviklingen virkede det, som om vi tabte noget ved hver en beslutning, vi tog. Men da vi fik støtten, kom vi frem til, at det ikke længere var vores spil - men faktisk brugerens. Så var målet at finde ud af, hvordan man bedst nåede i mål hos brugeren, og det blev faktisk lettere at tage beslutninger om, hvad der skulle forstærkes og fremhæves, siger Søren Jepsen.

Søren Jepsen til venstre og Jacob Honoré til højre har sammen deres tredje makker Bo Daugaard stået i spidsen for arbejdet på 'Fimbul' siden 2014. (Foto: Martin Fält © Dr)

For underskoven af de små spiludviklere, vi har her til lands, opfordrer skaberne af 'Fimbul' dem til at søge alle de penge, de kan komme i nærheden af hos DFI og EU, så spildrømmen kan blive til virkelighed.

- Det er jo en kæmpe hjælp til små, nystartede spilvirksomheder med spændende idéer. De har mange forskellige puljer, man kan søge i, hvis man eksempelvis sidder i et andet job eller er ung og har en fed idé. Så det er en ordning, der virkelig giver nogle en chance, som ikke ville have det ellers, siger Jacob Honoré.

Du kan selv tage på opdagelse i vikingetiden, når 'Fimbul' udkommer til PC, PlayStation 4, Xbox One og Nintendo Switch til februar i 2019.

Facebook
Twitter