Dansk spilfirma skovler millioner og prisnomineringer ind: 'For mange spillere er det blevet en livsstil'

Det danske spil 'Deep Rock Galactic' er blandt andet blevet nomineret til en BAFTA.

'Deep Rock Galactic' klarer sig godt både nationalt og internationalt, og det betyder nu nomineringer til eftertragtede spilpriser. (© Deep Rock Galactic)

Det er ikke kun Thomas Vinterberg og hans film 'Druk', der får fornemme nomineringer i udlandet lige nu.

Det gør det danske computerspil 'Deep Rock Galactic' også.

Spillet, der er lavet af spilfirmaet Ghost Ship Games, klarer sig godt både nationalt og internationalt, og det har betydet salgsrekorder og nu nomineringer til eftertragtede spilpriser.

Ved den britiske prisuddeling BAFTA Games Awards er 'Deep Rock Galactic' blevet nomineret i 'Multiplayer'-kategorien.

Det danske spil er også blevet nomineret til den amerikanske prisuddeling SXSW Gaming Awards (South by Southwest) i kategorierne 'Excellence in Multiplayer' og 'Årets indiespil'.

Nomineringerne er åbenlyst noget, som glæder Søren Lundgaard, der er direktør og medstifter af Ghost Ship Games.

Specielt BAFTA-nomineringen, som han betegner som spilbranchens svar på en Oscar, vækker glæde.

- Vi er utroligt glade for nomineringerne. Både BAFTA og SXSW er nogle af de helt store priser, så nomineringerne gør os utroligt stolte, siger Søren Lundgaard og uddyber:

- Vi er nomineret i nogle kategorier, som står meget tæt på vores hjerte, nemlig 'multiplayer' og 'indiegame'. Spillet er et samarbejdsspil, og vores mål har hele tiden været at lave det bedste samarbejdsspil i verden.

'Deep Rock Galactic' er et online skydespil, hvor det gælder om at samarbejde mellem op til fire spillere. Spillet har været ude siden 2018 som et spil under udvikling og blev endeligt udgivet som et færdigt spil i 2020. (© Ghost Ship Games)

'Deep Rock Galactic' er et online skydespil, hvor op til fire spillere arbejder sammen som et hold rum-dværge, der graver efter værdifulde mineraler på en dødsensfarlig planet langt ude i rummet.

Spillet har været ude siden 2018 som et spil under udvikling og blev endeligt udgivet som et færdigt spil i 2020, og det, mener Søren Lundgaard, har været en stor fordel.

- Fordi vi har været ude meget længe, har vi fået bygget et community op, som virkelig elsker vores spil. For mange af vores spillere er det blevet en livsstil, som de mødes i virtuelt, men også i virkeligheden. De har fundet ud af, at spillet kan noget magisk.

- Vi har over to millioner spillere, og det lyder måske af meget, men i den store sammenhæng er vi stadig små. Men vi er i vækst, og vi har haft vores bedste måneder i spillet i 2021, siger Søren Lundgaard.

Dansk spilbranche i vækst

Væksten hos Ghost Ship Games og 'Deep Rock Galactic' minder meget om den vækst, som den samlede danske spilbranche har oplevet.

Nye tal fra Danske Indholdsproducenter viser, at den danske spilbranche i 2019 omsatte for 1,32 milliarder kroner. Det er en vækst på 15 procent i forhold til året før og det højeste, der nogensinde er målt for branchen herhjemme. Eksporten tog også et stort hop opad fra 524 til millioner kroner til 924 millioner kroner. En stigning på 76 procent i forhold til året før.

Søren Lundgaard håber, at nomineringerne og de eventuelle priser vil få en afledt effekt på hele den danske spilbranche.

- Det kan være, at udlandet får endnu mere øje på det danske spilmarked og vil investere i det. Og måske vil politikerne og medierne herhjemme også få mere øje på, hvad den danske spilbranche har gang i af gode ting, siger han.

Om succesen fortsætter for 'Deep Rock Galactic', finder vi ud af inden længe. BAFTA Games Awards afvikles 25. marts, mens SXSW Gaming Awards afholdes 20. marts.

Facebook
Twitter