Dansk spilfirma styrede mod afgrunden: 'Man kigger sig selv dybt i spejlet og spørger "vil vi det her?''

Det danske spilfirma Bolverk Games har stor succes med Nintendo Switch-spillet 'Glyph' efter svære år.

Bolverk Games har i dag 20 ansatte. For tre år siden var de tæt på at gå konkurs, men nægtede at give op. i dag har de succes med spillet 'Glyph'. (Foto: pressefoto © Bolverk Games)

Hop, flyv eller tril rundt som en lille skarabæ, mens du ihærdigt forsøger at indsamle sjældne, historiske genstande, der til sidst kan sammensættes og blive til en tempelby midt i ørkenen.

Det lyder måske mest af alt som en verden, der hører til i 'Indiana Jones'-filmene, men det er faktisk beskrivelsen af konsolspillet 'Glyph' - og det er en beskrivelse af succes.

I dag er danske 'Glyph' nemlig blevet en fast del af Nintendo Switch-spilmarkedet, hvor det konkurrerer med store, legendariske spil som 'Super Mario' og 'The Legend of Zelda'.

'Glyph' er udviklet af de danske spiludviklere Bolverk Games, og selvom de i dag har stor succes, så var virkeligheden en anden for bare få år tilbage, hvor de var tæt på at gå konkurs, fortæller administrerende direktør hos Bolverk Games Bo Bennekov.

- Vi havde haft blandet succes med et par tidligere spil og ledte efter investorer til en ny satsning for cirka tre år siden, som endte med at gå helt galt. Når man leder efter investorer, tænker man hele tiden, at man har bolde i luften, men til sidst blev den sidste bold ikke grebet. Pludselig var vi tæt på at gå konkurs.

Men netop da det så allerværst ud for det under seks år gamle Bolverk Games, der kun havde råd til at udbetale løn tre uger frem, valgte de at afholde krisemøde.

Og resultatet af mødet var klart: Bolverk Games nægtede at give op.

- Man kigger dybt i spejlet og spørger sig selv: "Vil vi det her, eller vil vi ikke det her?". Dér blev vi enige om, at det ville vi. Derefter var det frem med telefonen og ringe rundt til alt og alle i spilbranchen for at fremlægge idéer og låne penge. Efter rigtig mange opkald lykkedes det heldigvis at finde nogle, der troede på os, fortæller Bo Bennekov.

Bolverk Games står også bag spillet 'Kittypocalypse' og spilserien 'Dick Wilde'. (Foto: pressefoto © Bolverk Games)

Hvis du selv er vild med idéen, er andre også

Og heldigvis for Bo Bennekov, og de andre 20 ansatte i Bolverk Games, resulterede den nye tiltro til firmaet blandt andet i, at 'Glyph' senere kunne lanceres til spilkonsollen Nintendo Switch.

'Glyph' foregår i en 3D-verden, hvor man styrer en lille mekanisk skarabæ, der kaldes 'Glyph'. Dit job er at genopbygge gamle templer, og det gør du ved at klare dig gennem en masse baner, hvor du samler forskellige byggedele og historiske værker. Billen 'Glyph' kan trille, hoppe, baske med vingerne og smaske ned i jorden i dens jagt på de forskellige genstande, der indsamles gennem 80 baner på tid.

Bolverk Games har brugt to år på at udvikle 'Glyph', og det er noget helt specielt at se sit eget værk folde sig ud på Nintendo Switch, forklarer Bo Bennekov.

- Det er vildt fedt at se det i funktion. Det er lidt en drøm, der går i opfyldelse. Både for mig, men også de andre på holdet. Når vi hører musikken, vi selv har komponeret, eller ser de baner, vi selv har designet, bliver det pludselig meget virkeligt.

Normalt finder man først ud af, om et konsolspil har succes-potentiale, når fanbasen vokser, men Bo Bennekov og kollegaerne var fra en tidlig fase allerede klar over, at de havde fat i noget specielt. De begyndte nemlig at konkurrere internt om, hvem der kunne klare banerne hurtigst og bedst i 'Glyph'.

- Hvis man må tillade sig at sige det, så er vi faktisk ikke så overrasket over, at der er stor interesse for 'Glyph'. For to år siden havde vi en masse idéer til forskellige spil, men hver gang vores fokus udeblev fra 'Glyph', vendte vi tilbage til det igen. Det endte altid med, at en kollega havde lavet en ny bane og ville vise, hvor god han var. Det er sådan en ting, man ikke må overse. Når der opstår interne kontor-konkurrencer, har man fat i noget. Så ved man, det fungerer, fortæller Bo Bennekov og tilføjer:

- Grundkonceptet i 'Glyph' er meget simpelt. Det er nemt at lære, men til gengæld kan man virkelig dygtiggøre sig. Når du har lært det basale, kan du bruge resten af dit liv på at blive god til det, og det er bare vildt sjovt.

'Glyph' var i første omgang tænkt som et virtual reality-spil, men Bolverk Games vurderede senere hen, at det ville passe bedre til Nintendo Switchs ofte farverige univers. (Foto: pressefoto © Bolverk Games)

Spilbranchen er en lottokupon

Men heldigvis er det ikke kun Bolverk Games, der synes, 'Glyph' er sjovt. Spillet har nemlig allerede en stor, voksende fanbase og et godt brugerfællesskab, der konkurrerer med hinanden på livet løs.

Og selvom Bolverk Games har flere tidligere projekter i bagagen, er det først nu, de føler, at de har skabt et spil, der har enormt potentiale. Når Bo Bennekov tænker tilbage på de svære år i branchen, er der særligt én ting, Bolverk Games har lært: Spilbranchen er en lottokupon.

- Vores vigtigste lektion er nok, at det kan gøre rigtig ondt at satse alt på ét bræt. Det kan godt være, at du har det rigtige spil på det rigtige tidspunkt, men der er så mange forskellige variabler i branchen, at det ikke er garanteret, at dit spil sælger. Det gælder om at holde sig i live længst muligt, fortæller han.

Og i dag kan man i den grad konstatere, at Bolverk Games er i live. Og lige så benhård, branchen kan være, lige så fantastisk er den også, fortæller Bo Bennekov.

- Man føler ikke rigtig, at man er konkurrenter med de andre, og det er fedt. Det er ikke ligesom i en tøjbutik, hvor man konkurrerer med en anden, der sælger samme produkt. Hvert spil er sit eget, og der er generelt en vildt fed stemning blandt folk i branchen.

Men selvom Bolverk Games nu har fået foden indenfor i Nintendo Switchs til tider svære spilmarked, så rækker ambitionen endnu længere. Bolverk Games har nemlig fået blod på tanden, og de sigter højt. Rigtig højt, slår Bo Bennekov fast.

- I februar åbner vi for markedet i hele Amerika, og senere udvider vi også til Asien. Hvis verden tager imod 'Glyph', som vi håber og tror på, så bliver det noget, vi kommer til at bruge de næste mange år på at udvikle, fortæller Bo Bennekov og afslutter:

- Vi drømmer om at leve i en 'Glyph'-verden og lave et 'Glyph' nummer et, to, tre og fire. Vi vil skabe en franchise, som spillerne elsker, og det er 'Glyph' et godt bud på. Vi har allerede utrolig engagerede brugere, og det elsker vi.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter