Midt i mellem Strøget og Kongens Have i Indre København ligger indgangen til det danske spilstudie IO Interactive, eller som de kalder det i udlandet: "The Hitman Studio".
På gadeplan adskiller kontorbygningen sig ikke fra de andre bygninger, men det ændrer sig straks, når dørene på 2. sal bliver slået op.
Her får man med det samme en Silicon Valley-vibe med farverige og moderne møbler, en bred, sort trappe med puder og en kæmpe voksfigur af manden, der er årsagen til, at IO Interactive kan betale sin helt sikkert høje husleje – nemlig agent 47 aka. Hitman.
Normalt ville kontorlandskabet i tre etager summe af aktivitet, men i disse corona-tider er det kun en brøkdel af de små 200 ansatte, der fysisk er på arbejde for at færdiggøre det nyeste Hitman-spil.
Den skaldede hævner var det danske spilfirmas første spil nogensinde, da 'Hitman: Codename 47' udkom i år 2000. 21 år senere er agenten stadig hovedpersonen i det nye spil 'Hitman 3', der netop er udkommet.
Manden med ansvaret for det hele er IO Interactives direktør Hakan Abrak, og han er både lettet og stolt over, at firmaet er nået i mål med 'Hitman 3', der samtidig er afslutningen på en trilogi.
- Det er altid en stor bedrift at komme i mål med så stort et spil. Der er instruktører, teknikere, animatorer, historiefortællere, komponister, kunstnere - alle mulige, som arbejder sammen på et fælles projekt.
- Så det er altid et klap på skulderen, når så mange forskellige mennesker leverer et projekt, der tager flere år at lave, siger IO Interactives direktør.
Massevis af fyringer og truende konkurs
44-årige Hakan Abrak med tyrkiske rødder lægger ikke skjul på, at lige netop 'Hitman'-serien har givet ham en hel del glæder, men også massevis af bekymringer, siden han overtog direktørstolen i IO Interactive i 2017.
Året forinden var første del af den rebootede 'Hitman'-trilogi udkommet, og den var mildest talt ikke en salgsmæssig succes til at begynde med.
Det fik IO Interactives daværende ejer, Square Enix, til at sætte den danske spilgigant til salg, hvilket gjorde fremtiden yderst usikker.
- Vi blev nærmest smidt ud som en våd klud på gaden af vores tidligere ejer. Og for mig personligt var det en vild tid, fordi jeg netop havde taget over som direktør - jeg havde ikke en gang været på posten i 90 dage, siger Hakan Abrak.
Solgt blev IO Interactive dog ikke. I stedet fik topledelsen købt sig fri af sin nu tidligere japanske ejer, men det var ikke uden omkostninger.
Der var nærmest ingen likviditet tilbage i virksomheden, og Hakan Abrak havde med egne ord "tre måneder til at få vendt skuden, ellers var vi gået bankerot".
- Det krævede en del hårde beslutninger. En af dem var at fyre halvdelen af vores medarbejdere. Det var en virkelig hård og mørk tid, lyder det i dag fra Hakan Abrak.
Men skuden blev stille og roligt vendt.
I 2018 udkom 'Hitman 2' i samarbejde med Warner Bros. med stor succes, og nu er 'Hitman 3' netop udkommet, hvilket er noget helt særligt, fordi det er første gang, at et spil både er udviklet og udgivet af IO Interactive selv.
- Vi startede på denne rejse for otte år siden, hvor målet var, at vi skulle lave en Hitman-trilogi. Nu er vi her, hvor vi kan sætte det sidste punktum, og det er sindssygt tilfredsstillende. Det er en rejse, der har budt på latter, håb, glæde og succes, men som også har givet masser af sår undervejs, siger Hakan Abrak.
Altafgørende spilserie
Med 'Hitman 3' bliver der nu sat et foreløbigt punktum for historien om Agent 47, som næsten ene mand har drevet IO Interactive fra et ukendt startup til en international magtfaktor i spilindutrien, der bare vokser og vokser globalt.
Det bliver dog ikke et endegyldigt farvel til franchisen, lover Hakan Abrak.
- Det er så stærk en trilogi, at den kommer til at stå ret bombastisk i et godt stykke tid. Og jeg er særligt stolt af, at de tre spil hænger sammen rent teknisk, som gør det muligt at spille alle banerne i de tre spil i samme menu.
- Men Agent 47 trækker sig nok lidt i baggrunden det næste stykke tid. Men man kunne sagtens forestille sig, at der kommer til at ske nogle andre ting. Vi er ikke færdige med universet, lyder det hemmelighedsfuldt fra Hakan Abrak.
IO Interactive har været - og er - synonym med 'Hitman'-franchisen, hvilket man er stolt af.
Men for Hakan Abrak er det vigtigt, at IO Interactive ikke kun forbliver kendt som "The Hitman Studio".
- Hitman vil altid være et kærlighedsbarn for os, men IO Interactive er klar til at få flere børn, som vi kommer til at elske lige så højt.
Et af de "børn", kender vi allerede navnet på. Barnets navn er nemlig Bond. James Bond.
Det skabte international genklang, da nyheden om at det danske spilstudio havde sikret sig rettighederne til at lave én af verdens største og mest populære film-franchises om til et spil-franchise.
Hakan Abrak er ikke i tvivl om, at det succesfulde 'Hitman'-univers var en af årsagerne til, at det lykkedes at få fat i den eftertragtede spillicens.
- Det er et job, vi har trænet til gennem de sidste 20 år, så det var helt fantastisk at få licensen til at udvikle Bond, som er notorisk svært at få fingre i, siger han med stolthed i stemmen.
Står stærkere end nogensinde
Han lægger heller ikke skjul på, at James Bond-kontrakten er vital for IO Interactives fremtid.
- Vi var 174 mennesker ansat, inden vi blev selvstændige tilbage i 2017. Da vi blev selvtændige var vi lige under 100 mennesker, fordi vi var nødt til at fyre, så vi kunne klare os igennem de mørke dage.
- I dag er vi 200 ansatte, og jeg forventer, at vi bliver over 400 ansatte over de næste par år. Så der er ingen tvivl om, at Bond-aftalen betyder sindssygt meget for os.
Successen for IO Interactive har blandt andet gjort, at man i 2019 åbnede sit første spilstudie udenfor Danmarks grænser, nemlig i Malmø i Sverige.
Her skal en stor del af de kommende ansatte sidde og udvikle det helt nye Bond-univers. Men det stopper ikke her.
Hakan Abrak og IO Interactive har nemlig planer om at opbygge endnu et spilstudie i udlandet.
- Vi er super glade for at være i Danmark, og vi er stolte over at være en dansk virksomhed. Når det så er sagt, er det med vores ambitioner nødvendigt at udvide internationalt for at tiltrække talenter, hvor de er, siger Hakan Abrak, der dog ikke kan løfte sløret for, hvor et kommende spilstudie skal ligge.
I det hele taget har Hakan Abrak en stålfast "tyrkertro" på, at fremtiden for den danske spilgigant ser lys ud.
- Jeg tror på at vores mål for 2024 – som er at være den mest attraktive spiludvikler i Europa – er opnåelig. Vi vil fortsætte med at lave spil på højt niveau som Hitman og James Bond samtidig med, at vi kreerer nogle helt nye spiluniverser fra bunden.
- Vi er et af de få studier i verden, som laver spil i 'Hitman 3'-størrelsen, som samtidig er selvstændige. Det er noget, jeg er utrolig stolt af, lyder det fra Hakan Abrak.