Danske spilfirmaer skovler millioner ind: 'Vi er selv ret overvældede'

Ghost Ship Games og IO Interactive indtjener hundredvis af millioner kroner for tiden.

Det danske spil 'Deep Rock Galactic' er blevet et vaskeægte guldæg for Ghost Ship Games. Et andet dansk spil, 'Hitman 3', nyder også stor succes. (© Deep Rock Galactic)

Januar er ikke kun lig med kulde, coronapandemi og hjemmearbejde.

I hvert fald ikke for de danske spilfirmaer Ghost Ship Games og IO Interactive. De høster for tiden en nærmest overrumplende succes med spillene 'Deep Rock Galactic' og 'Hitman 3'.

Faktisk i en sådan grad, at 'Deep Rock Galactic' allerede har omsat for mere end 300 millioner kroner, mens 'Hitman 3' i øjeblikket tjener mere end dobbelt så meget, som man havde budgetteret med.

Det vækker forståelig glæde hos Søren Lundgaard, der er administrerende direktør for Ghost Ship Games, som står bag 'Deep Rock Galactic'.

- Det har været en jævn kurve, hvor det bare er steget og steget. Det er bygget op over tid – og tilsyneladende er det bare ustoppeligt. Vi er alle sammen meget glade og stolte, siger Søren Lundgaard og uddyber:

- Vi er selv ret overvældede, men det er sket over lang tid. Jeg kalder det selv for en snigende succes. Vi har ikke haft en enkelt måned, hvor vi bare har solgt en masse.

Udover den imponerende indtjening indtager 'Deep Rock Galactic' i øjeblikket en flot 8. plads over de spil, der har fået bedst anmeldelser på spilplatformen Steam i 2020, fremgår det af en pressemeddelelse.

- Vi har prøvet at planlægge releaseparty i forbindelse med spillet flere gange, og hver gang har vi måttet aflyse på grund af pandemien. Vi har ikke kunnet fejre det ordentligt, men når først vi får lov, så skal det dæleme fejres! Indtil nu er det blevet til nogle videocalls med champagne og flødeboller.

'Det rigtige spil på det rigtige tidspunkt'

I 'Deep Rock Galactic' spiller du en dværg, der skal hakke sig til vigtige mineraler på fremmede planeter, mens du forsøger at undgå at blive slået ihjel af insektagtige rumvæsner.

Og den fortælling er tilsyneladende opskriften på succes: I hvert fald havde spillet 46.000 daglige aktive spillere i 2020, og det har tredoblet sine salgstal i 2020 sammenlignet med 2019.

- Det var det rigtige spil på det rigtige tidspunkt. Nu er vores næste store udfordring at lave et nyt, godt spil, lyder det hemmelighedsfuldt fra Søren Lundgaard.

- Vi ved ikke, hvad vores næste satsning bliver. Det kan godt være, det bliver i 'Deep Rock Galactic'-universet, men det kan også være, det bliver noget helt andet. Det ved vi ikke endnu. Vi planlægger kun et par måneder frem – det mener vi selv er en del af vores succes.

'Hitman 3', der netop er udkommet - og er udviklet af danske IO Interactive - bliver også taget overvældende godt imod af både anmeldere og gamere. (Foto: (Screenshot) © IO Interactive)

En lang rejse, der slutter på toppen

Spilfirmaet IO Interactive oplever også overrumplende succes med historien om den skaldede hævner Agent 47 – eller Hitman.

Spillet 'Hitman 3' bliver kaldt alt fra "en triumf fra start til slut" og en "fremragende finale på én af spilverdenens bedste trilogier" og sælger meget mere, end IO Interactives administrerende direktør, Hakan Abrak, har turdet håbe på.

- Vi er simpelthen så stolte. Vi har puttet masser af blod, sved og tårer i det her. Der har været meget på spil, så det er uvurderligt, når der kommer sådan en forløsning for og anerkendelse af alle de tre spil. Det er en lang rejse, der slutter på toppen, så det er vi rigtig, rigtig glade for, siger han og uddyber:

- Det giver os selvtillid og troen på, at vores bedste spil stadigvæk er foran os.

I 'Hitman 3' skal du igennem seks missioner, som foregår i vidt forskellige miljøer over hele verden. Du skal blandt andet på opgave i en storslået skyskraber i Dubai, besøge de neonoplyste gader i Chongqing i Kina og på natklub i festhovedstaden Berlin.

Og de missioner har begejstrede gamere verden over kastet sig frydefuldt over. Selvom Hakan Abrak ikke vil røbe konkrete tal for, hvor godt det går med spillets indtjening, så afslører han dog, at det snart har indtjent alle udviklingsomkostninger.

- Vi tjener i øjeblikket mere end dobbelt så meget, som vi havde budgetteret med, og den trend ser ud til at fortsætte, siger han og slutter af med at dele IO Interactives opskrift på den dundrende spilsucces:

- Vores succes er en blanding af tre ting: Den består af en tredjedel held, en tredjedel strategisk forståelse for markedet og timing, og den sidste tredjedel er vores evner og talent som udviklere.

Penge skal ikke gå til dyre biler

Søren Lundgaard afslører ikke, hvordan Ghost Ship Games har skabt deres succes med 'Deep Rock Galactic', men fortæller i stedet, at man ikke vil bruge succesen til en ekspansiv udvidelse af firmaet.

Snarere tværtimod, fristes man til at sige.

- Vi er 25 mand, og vi kommer til at vokse lige så stille, men ikke eksplosivt. Vi er ikke helt klar over, hvad pengene skal bruges til endnu. Det kan godt være, vi vil bruge dem til nye projekter, men det kan også være, de skal spares op. Det er ikke afgjort endnu, siger han og slutter:

- Men der er ingen af os, der kører rundt i Ferrari'er og Tesla'er. Vi vil bare gerne lave flere spil.

FacebookTwitter