Den danske spilbranche udsat for massiv kritik: Nu giver cheferne svar på tiltale

Flere computerspiltalenter har talt dunder mod forholdene i den danske spilbranche. Nu svarer cheferne.

De seneste uger er det kommet frem, at flere ansatte hos de internationale spilstudier - der for eksempel står bag 'Fortnite' (billedet) - er udsat for et voldsomt pres. Tendensen viser sig også i Danmark. (© Epic Games)

Obligatorisk overarbejde, midlertidige ansættelser og manglende overenskomster.

De seneste uger er kritikken væltet ned over både den danske og den internationale spilbranche.

Det er kommet frem, at højtprofilerede, internationale spilstudier ofte har en kultur med voldsomt pres og lange arbejdstimer - populært kaldet crunch.

Og dr.dk har kunnet afdække, hvordan nogle ansatte i den danske spilbranche oplever, at arbejdsforholdene også sejler her til lands.

Faktisk i så voldsom grad, at animator Pernille Hansen har valgt helt at forlade Danmark, mens animator Esben Juhl Jespersen har valgt at skifte karrierespor.

Hos The Animation Workshop i Viborg - der tidligere er blevet kåret til have Danmarks bedste studiemiljø - tager man kritikken til efterretning, mens fagforeningen FAF (Film- og tv-arbejderforeningen) har understreget, at 'det stadig er et mål for os at få forhandlet en animations-overenskomst'.

FAF har udtrykt, at man 'gerne vil tage et møde med Producentforeningen', der repræsenterer arbejdsgiversiden for tv-, animations- og spilproducenter i Danmark.

Producentforeningen: 'Vores dør er åben'

Nu bekræfter Producentforeningens konstituerede, administrerende direktør, Jan Neiiendam, overfor dr.dk, at man agter at tage et møde med FAF.

- Jeg mødes med René (Høyer Jørgensen, sekretariatschef i FAF) i næste uge, og så skal vi diskutere, hvilke muligheder der er for at forbedre forholdene i animationsbranchen.

Jan Neiiendam er konstitueret administrerende direktør i Producentforeningen, der tæller i alt 120 film-, tv-, animations- og spilproducenter. Han fortæller, at Producentforeningen 'kun er interesserede i at sikre gode forhold for alle'. (© Producentforeningen)

Er det rigtigt, I ikke arbejder aktivt på at forhandle en overenskomst?

- Vores dør er åben, og vi vil altid gerne diskutere overenskomster. Der er ikke nogen konflikt. Vi er kun interesserede i at sikre gode forhold for alle.

Jan Neiiendam understreger, at man 'er utroligt kede af' at høre om Esben Juhl Jespersen og Pernille Hansens dårlige oplevelser med at arbejde i den danske spilbranche.

- Men jeg må også blankt afvise påstanden om, at forholdene sejler, uddyber direktøren.

Han fortæller videre, at Interactive Denmark, der hører under Producentforeningen, har kontaktet forsker Emil Hammar for at komme dybere ned i, hvad det er, han har fundet frem til i sin ph.d.-afhandling, der handler om produktionsforholdene bag computerspil.

- Det gælder om at få de konkrete historier frem, så vi kan forbedre vilkårene. Det er også i arbejdsgivernes interesse. Her er der kun et stærkt ønske om at udvikle dygtige medarbejdere, for dem er der mangel på.

DFI: 'Ikke vores opgave at sikre gode forhold'

Hos Det Danske Filminstitut (DFI) varetager man en statslig støtteordning, kaldet Spilordningen. Den har til formål 'at fremme danske digitale spil som kulturbærende medie samt at styrke de kulturelle kvaliteter i digitale spil til leg og læring'.

I 2018 pumpede Spilordningen i omegnen af 12 millioner kroner ud i den danske spilbranche.

Simon Løvind, der er redaktør for spil og digitale Medier hos DFI fortæller, at man arbejder ud fra fire forskellige kriterier, når pengene skal tildeles. De handler om 'kulturel værdi, originalitet, implementering og ansvarlighed'.

Simon Løvind er redaktør for spil og digitale Medier hos DFI og står dermed i spidsen for Spilordningen. Den ordning uddelte i omegnen af 20 millioner kroner i 2018. (© DFI)

- Det er en blanding af indholdskriterier og kriterier, der handler om, hvorvidt der er de nødvendige rammer til at sikre spillets succes, siger han og fortsætter:

- Vi forholder os til, om projektet er realistisk. Men vores opgave er ikke at definere selve branchens rammer.

Simon Løvind understreger dog, at man hos DFI 'er fuldt ud klar over, at det er en branche, der er lavt organiseret og er præget af en høj grad af iværksætterånd'.

Det får dog ikke DFI til at stille krav til, at de spil, de støtter, er blevet til under overenskomstsikrede forhold.

- Det er ikke vores opgave at sikre gode forhold i spilbranchen. Det er vores opgave at sikre, om projekterne er realistisk budgetteret. Her til lands har vi en årelang tradition for, at det er arbejdsmarkedets parter, der forhandler de her ting, og det skal vi ikke lave om på, siger Simon Løvind.

Han fortæller dog, at DFI alligevel har visse ting, man ser efter, når man finder frem til de spil, man vil tildele støtte.

- Når vi tjekker budgetter, så tillader vi for eksempel ikke, at man budgetterer med overtid. Man må simpelthen ikke planlægge overarbejde, hvis man vil have del i vores midler. Det er en konkret måde, hvor vores rammer kan modvirke fænomener som ’crunch’ og urimelig udnyttelse af arbejdskraften.

Efter dr.dks afdækning af forholdene i den danske spilbranche skriver Interactive Denmark nu på Twitter, at man 'helt klart vil overveje' at se nærmere på arbejdsmiljøet i branchen, da 'behovet (for at se nærmere på arbejdsmiljøet) tydeligt er blevet påvist'.

Rettelse: I en tidligere version af denne artikel skrev vi, at Spilordningen uddelte 20 millioner i 2018. Det var en fejl. Tallet er nu rettet.