'Det er stadig svært at forstå': Skæbnemøde bragte James Bond-satsning til Danmark

Det danske spilfirma IO Interactive vil gøre James Bond til en magtfaktor i spilindustrien.

I november måned sidste år meddelte det danske spilfirma, at havde man havde vundet rettighederne til at lave James Bond-spil. (Foto: Sean Gallup © 2015 Getty Images)

- Det er meget, meget specielt - en drengedrøm. Nogle gange er det stadig lidt svært at forstå, at det er os, der skal lave James Bond.

Ordene kommer fra direktør i IO Interactive Hakan Abrak, der for få måneder siden var manden, der annoncerede, at det danske spilfirma skal gøre den britiske agent James Bond til en magtfaktor i den internationale spilverden.

Og det københavnerbaserede spilstudie er allerede i fuld gang med at udvikle på det kommende James Bond-univers til pc'ere og konsoller verden over.

Det er dog først år ude i fremtiden, at du kan spille rollen som James Bond - med alt hvad det indebærer af livsfarlige missioner, hæsblæsende biljagter og onde skurke, der vil overtage verdensherredømmet.

Sikkert er det dog, at det kommende James Bond-spil ikke kommer til at bygge på nogen af de 24 film, der gennem de sidste knap 60 år er udkommet med den britiske charmør og agent i hovedrollen.

IO Interactive vil nemlig opbygge et James Bond-univers op helt fra bunden.

- Vi har fået lov til at lave vores egen digitale Bond, som ikke kommer til at læne sig op af en Bond-skuespiller. Vi laver også en helt original historie, og man kunne sagtens forestille sig, at der kunne komme en trilogi ud af det, siger IO Interactives direktør, Hakan Abrak.

Men hvordan gik det egentlig til, at et dansk spilfirma fik nøglerne til det milliardindtjenende James Bond-franchise?

Hidtil har IO Interactive holdt kortene tæt til kroppen, men nu løfter Hakan Abrak lidt af sløret for, hvad der gik forud for den historiske aftale.

Mødet med matriarken

Hvis man har et ønske om at lave et hvilket som helst James Bond-produkt, skal man overbevise ejerne af licensen - filmselskabet MGM og det britiske produktionsselskabet EON Productions - om, at det er en god idé.

Bag EON Productions står Broccoli-familien, der holder et jerngreb om alt, hvad der handler om den britiske agent. Det gælder både filmmanuskripter, casting til de forskellige roller, og hvem der skal lave James Bond i et spilunivers.

Broccoli-familiens magt over Bond-universet skyldes, at filmproducenten Albert R. Broccoli og hans kompagnon Harry Saltzman i 1961 købte filmrettighederne til James Bond af Ian Fleming, der er forfatter til bøgerne om den britiske efterretningsagent.

I dag er det hans datter, 60-årige Barbara Broccoli, der sammen med sin stedbror, Michael G. Wilson, har det øverste ansvar for Bond-franchisen via EON Productions.

Barbara Broccoli og Michael G. Wilson styrer alt, hvad der har med James Bond-franchisen at gøre. Her ses de til premieren på 'Skyfall' i 2012. (Foto: Eamonn M. McCormack © Getty Images)

Mødet med Barbara Broccoli - matriarken - og resten af EON Productions, var kulminationen på næsten to års arbejde og forberedelse for Hakan Abrak og hans team, og det var en ærefrygtindgydende oplevelse, indrømmer han.

- Historien og magten er ikke til at tage fejl af, når man ankommer til kontorbygningen, som er en stor victoriansk bygning ud til Hyde Park i London.

- Og når man bliver mødt af Barbara Broccoli, Michael G. Wilson og den yngre generation af Broccoli-familien, der en dag skal overtage styringen, krævede det et par dybe indåndinger, siger Hakan Abrak.

Han og resten af teamet vidste, at den endelige beslutning om, hvorvidt James Bond-universet overhovedet skulle blive til en spil-franchise, lå i hænderne på Barbara Broccoli.

- I begyndelsen af mødet havde hun et meget udtryksløst ansigt, men jo længere hen i mødet, vi kom, blødte hun op og begyndte at smile. Man kunne se, at de yngre medlemmer af familien lyste op, når de så, at hun reagerede.

- Vores historie, vores baggrund med Hitman-universet og vores vision for, hvad Bond er i et spilformat, gik lige ind i hjertet på selveste Barbara Broccoli, fortæller Hakan Abrak med stolthed i stemmen.

Vokser til dobbelt størrelse

Det succesfulde møde i London var et stort vendepunkt for IO Interactive i forhold til at få rettighederne til James Bond-licensen. For når først Broccoli-familien var overbevist, var det en formsag også at få overbevist filmselskabet MGM.

Udover at de havde lavet god præsentation af deres vision for James Bond som spilfranchise, tror Hakan Abrak også på, at deres skandinaviske væsen var med til at få aftalen i hus.

- Med god skandinavisk charme kommer man langt. Vi kom med en nede-på-jorden-attitude, og det er langt fra de store amerikanske armbevægelser, som EON Productions sikkert er vant til. Det, tror jeg, gik rent ind hos dem, siger Hakan Abrak.

- Jeg kommer fra et tyrkisk hjem, hvor man ikke så så mange udenlandske film, men James Bond – dét så man. Det var så stort og så internationalt. Personligt bliver det ikke meget større for mig, siger IO Interactives direktør, 44-årige Hakan Abrak, om James Bond-aftalen. (Foto: Martin Fält © dr)

Aftalen med MGM og EON Productions blev meldt ud af IO Interactive i slutningen af november måned sidste år, og det er en aftale, der får stor betydning for det danske spilfirma i det kommende år.

- I dag er vi 200 ansatte, og jeg forventer, at vi bliver over 400 ansatte over de næste par år. Så der er ingen tvivl om, at Bond-aftalen betyder sindssygt meget for os.

IO Interactives succes - også med Hitman-franchisen - har blandt andet betydet, at man i 2019 åbnede sit første spilstudie udenfor Danmarks grænser, nemlig i Malmø i Sverige.

Her skal en stor del af de kommende ansatte sidde og udvikle det helt nye Bond-univers, ligesom man også skal arbejde med det på kontoret i København.

- Vi er meget opsatte på at lave et spil af meget høj kvalitet, som unge over hele verden forelsker sig i. Og det er jeg sikker på, at vi kommer til, lyder det selvsikkert fra Hakan Abrak.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk