Det startede som et bachelorprojekt: Nu har Astrids spil og 'Danmarks bedste arbejdsplads' vundet fornem pris

Nul alkohol og lige løn er blandt grundstenene hos spilfirmaet Triple Topping, der blev hædret ved Spilprisen 2021.

(© Triple Topping)

Som barn drømte Astrid Refstrup om at lave tegnefilm, når hun blev stor.

Sådan gik det ikke. Men vi er ikke langt fra skiven.

I dag, som 34-årig, er hun nemlig medstifter og -ejer af spilstudiet Triple Topping, som siden sin start i 2017 har udgivet prisvindende spil.

Men der er sæligt en vigtig forskel på tegnefilm og computerspil:

- Det sjove ved at lave computerspil frem for eksempelvis tegnefilm er, at folk selv får lov til at deltage i fortællingerne, mener hun.

Det er måske derfor heller ikke overraskende, at Triple Toppings adventurespil, 'Welcome to Elk', netop er et spil styret af historiefortælling.

Spillet 'Welcome to Elk' blev udgivet i september 2020 og er Triple Toppings andet spil. Det er baseret på det spil, som Astrid udviklede som et bachelorprojekt tilbage i 2015, men som i den endelige udgave har fået en helt særligt tegnefilmsæstetik med art director Murray Somervilles tegninger. Den stil er inspireret af animationsserien 'BoJack Horseman'. (© Triple Topping)

Det er hovedsageligt historier, som Astrid Refstrups egen familie har oplevet og fortalt hende, der så er blevet omformateret til spillets bærende motor.

Det har resulteret i nomineringer og priser i udlandet - og senest nomineringer i hele fem kategorier til Spilprisen 2021 herhjemme: 'Game of the Year', 'Best Visual', 'Best Game Design', 'Best Narrative' og 'Best Audio'.

Da vi inden prisuddelingen spurgte Astrid Refstrup, hvilken nominering hun var mest stolt over, var det faktisk ikke hovedprisen, 'Game of the Year', hun nævnte:

- At være nomineret til 'Best Narrative' er dejligt, fordi det er et skulderklap til min egen familie, som har delt deres historier med mig og spillet. Og et stort skulderklap til hele holdet bag, som også har været generøse med at dele deres egne fortællinger.

- Men jeg bliver altså særligt glad, hvis Andreas' (Busk, red.) musik til spillet vinder for 'Best Audio', afslørede hun.

- Hans lydside til spillet har virkeligt gjort et stort indtryk på både mig, men også andre, der har spillet 'Welcome to Elk'. Og jeg bliver altid stolt, når jeg spiller spillet og lytter til musikken, forklarer hun.

Onsdag 28. april blev det afsløret under Spilprisen, at 'Welcome to Elk' ikke vandt for 'Best Audio', men til gengæld tog prisen for 'Best Visuals' med hjem.

Det er dog alligevel til lyden af Andreas Busks musik, at du kan læse resten af artiklen, hvis du trykker her:

0:00

Fra ungmedarbejder til spilstudieejer

Astrid Refstrups spileventyr startede egentlig med en bacheloropgave i 2015, da hun læste design og visuel kommunikation på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.

For hun havde besluttet at skabe et spil, der siden blev 'Welcome to Elk', som sit afsluttende projekt. Og det greb om sig.

- Det var på et hængende hår, at jeg overhovedet fik færdiggjort min bachelor, griner hun, da hun spørges ind til begyndelsen på Triple Topping.

For som konsekvens af arbejdet med spillet valgte hun at starte sit eget spilstudie sammen med spiludvikleren Simon Stålhandske.

De var allerede fra start enige om retningen. Ikke bare kreativt, men også som ledere af en arbejdsplads.

De havde begge haft alverdens jobs – lige fra ungarbejder i Brugsen til undertøjsafdelingen i Magasin. Og havde begge adskillige oplevelser fra arbejdspladser, der ikke værdsatte deres medarbejdere.

Derfor var et fedt arbejdsmiljø alfa og omega for de to unge iværksættere. Og det kræver faste rammer:

- Selv da det bare var Simon og jeg, havde vi en regel om kun at arbejde fra klokken ni til 17 og om ikke at skrive til hinanden, når vi havde fri.

- Og vi holdte frokostpause sammen hver dag, fortæller Astrid Refstrup, der har gjort det til sin mission at forsøge at ændrearbejdsforholdene i spilbranchen.

I hvert fald i det lille hjørne af den, som hun selv ejer.

Astrid Refstrup og Simon Stålhandske startede Triple Topping i 2017 med en drøm om at lave Danmarks bedste arbejdsplads - og nogle fede spil. (Foto: Charlotte Madelon © Triple Topping)

Det er filosofien om, at "når man gør noget, så gør man det ordentligt", der skinner igennem.

- Sjusker du med dine ansatte, så sjusker de med deres arbejdsopgaver, mener hun.

- Og man kan ikke lave et ordentligt spil, hvis det er ikke er fedt at gå på arbejde.

Da Triple Topping første gang skulle søge penge til deres spilstudie, var det i øvrigt heller ikke en spil-idé, de forsøgte at sælge. Det var i stedet deres tanker om den arbejdsplads, de gerne ville skabe, der blev pitchet, som det kaldes.

- Vores første slide af præsentationen var vores forretningsplan: "Vi vil være Danmarks bedste arbejdsplads."

- Det er vi måske også i dag – men den bare ikke så stor, griner hun om den i øjeblikket ni personer store virksomhed, mens hun tilføjer: "Men den er hyggelig!".

Her er hele Triple Topping-holdet - inklusiv en hotdogspisende og højgravid Astrid Refstrup - i en version tegnet af Murray Somerville. Fra venstre ses Andreas Busk, Mikkel Anttila, Ida Lønborg, Conrad Mampe, Astrid Refstrup, Anne Louise Laugesen, Simon Stålhandske, Karina Posborg og Murray Somerville. (© Triple Topping)

Den "hyggelige" arbejdsplads har allerede fået udlandet til at stille skarpt på det lille danske spilstudie.

I december 2020 blev Astrid Refstrup endda udvalgt som en "game changer" af branchens førende nyhedsmedie, GamesIndustry.biz, som én blandt i alt 100 spilstudie-ejere verden over. Det blev hun netop på grund af fokusset på at skabe en anderledes arbejdsplads i spilbranchen.

- (…) hendes løbende anstrengelser for at skabe en transparent, klimavenlig, crunchfri og familiestøttende arbejdsplads, men også for hendes velvilje til at dele sin erfaring og viden med andre.

Selv lægger hun vægt på, at titlen og anerkendelsen som "game changer" er et tegn på en større forandring i branchen:

- Først og fremmest bliver man glad for, at det, man selv tænker er vigtigt, også vinder gehør andre steder. For det betyder, at de selv går og tænker over det.

Nul alkohol - og bonus for børn

Men hvordan har de så forsøgt at ændre branchen, spørger du måske?

Først og fremmest har de udarbejdet en medarbejderhåndbog, der beskriver alle de retningslinjer, der er med til at skabe deres drømmearbejdsplads.

Hvor det måske er nemt nok at bede sine ansatte om at udvise respekt for hinanden ved at hilse pænt hver dag, så berør både deres alkoholpolitik og barnevognen nogle af de facetter af branchen, som de særligt forsøger at ændre.

- Danmark har en virkelig dejlig festkultur. Men i en branche, der har problemer med repræsentation, er der mange særligt mænd, der er i en magtposition.

- Og når der så kommer alkohol på bordet, opstår der nemt dårlige situationer, hvor det kan være svært at sige fra, forklarer Astrid Refstrup, mens hun understreger, at hun er sikker på, at hendes medarbejdere godt kan styre en brandert, men at når man ser på de MeToo-sager, der er kommet frem i lyset, så spiller alkohol ofte en rolle.

Hvad gør man, når man bruger så meget energi på at skabe den bedste arbejdsplads, men alle medarbejderne bliver sendt hjem på grund af en pandemi? - Hver morgen laver vi en "inspirational talk" på Zoom, hvor en af os præsenterer noget, man interesserer sig for. Én har talt om køb af aktier, og jeg har selv undervist i origami, fortæller Astrid Refstrup. - Om onsdagen ser vi film "sammen" og snakker om den bagefter på Zoom. Og nogle gange laver vi altså også spil, tilføjer hun med et grin. (Foto: Astrid Refstrup © Triple Topping Games)

- Som leder af en virksomhed er det ikke mit ansvar at drikke mine medarbejdere fulde. Og så glemmer vi i øvrigt også ofte dem, der slet ikke drikker alkohol af den ene eller anden grund, og som derfor ender med at stå uden for festen.

Undrer du dig over den lidt skøre detalje om barnevognen, så er den tænkt som en gulerod i missionen om at skabe mere ligestilling:

- Jeg gad godt, at der var lige barselsforhold i Danmark. Det er noget pis, at mænd ikke tager barsel, for det gør det sværere at hyre kvinder. Særligt for en lille virksomhed som vores, hvor det ville kunne mærkes, hvis alle vores kvindelige ansatte ikke delte deres barsel med en partner.

Derfor hyrede hun en advokat til at hjælpe med at udforme en ansættelseskontrakt, der skulle gøre barselsvilkårene så lige som muligt.

- Min drøm var, at man kunne tvinge mænd på barsel. Men det må man ikke ifølge loven.

I stedet fandt hun på idéen om barnevognen som en gulerod til de mandlige ansatte – eller måske nærmere som et vink med en vognstang.

- Det er min egen lille samfundskommentar. Og så er det også bare lidt sjovt.

Selv har hun i øvrigt delt begge sine barsler 50/50 med sin partner. Det betyder, at hun kun er på arbejde hver anden dag i øjeblikket.

- Jeg føler mig meget mere lige med min kæreste. Og så har jeg desuden bevaret kontakten med mit arbejde og netværk i stedet for at blive ensom derhjemme.

Og der er i øvrigt også nok at se til på det lille spilstudie. Udover at kunne sole sig i nomineringer og priser, så arbejder de også på deres næste spil.

Men hvad det handler om, vil hun ikke løfte sløret for.

- Det kan man finde ud af, hvis man er rigtig dygtig til at spille 'Welcome to Elk', siger hun gådefuldt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk