'Det tegner rigtig godt': Dansk spilfirma tager utraditionel metode i brug i jagten på flere penge

Det danske spilfirma Invisible Walls, der står bag spillet 'First Class Trouble', vil forsøge at få fans til at købe aktier.

- Vi satser på at få bredt spillet ud på konsol det næste halve år, lyder det fra administrerende direktør Niels Wetterberg fra firmaet Invisible Walls, der står bag 'First Class Trouble'. Han vil nu have fans af spilstudiet til at købe aktier i firmaet. (© Invisible Walls)

Er du vild med et bestemt computerspil?

Okay. Men er du så vild med det, at du ville være villig til at kaste dine egne penge efter firmaet, der står bag spillet? Få en anpart i firmaet, simpelthen. Men dermed også løbe en risiko.

Det danske spilfirma Invisible Walls, der står bag det sociale strategispil 'First Class Trouble' vil nemlig have deres fans til at investere i dem, lyder det fra administrerende direktør Niels Wetterberg.

Det er ikke usædvanligt, at nye spil forsøger at rejse penge fra fans og gaminginteresserede. For eksempel har det danske spil 'Vokabulantis' rejst 500.000 kroner via platformen Kickstarter, der ofte bruges til at rejse midler.

Men Invisible Walls vil prøve en anderledes tilgang.

- Idéen om, at vi tilbyder fans at købe aktier i vores firma, er en forlængelse af, hvordan vi kører hele vores måde at lave spil på. Vi lytter rigtig meget til vores community, som giver os feedback og som fortæller om os til andre, siger han og uddyber:

- På den måde er de endt med at blive en slags ambassadører for vores spil og laver faktisk et stykke arbejde for os. Og når man laver et stykke arbejde for os, synes vi også, det skal belønnes. Derfor tilbyder vi nu, at man simpelthen kan få en anpart i vores firma.

Niels Wetterberg (tv.) er en af folkene bag det kommende danske spil 'First Class Trouble'. (© Invisible Walls)

Men er det ikke risikabelt for både jer og jeres fans? I får nogle aktionærer, der stiller krav til jer, og de risikerer at tabe penge?

- Alle investeringer indebærer en risiko. Hvis man smider aktier i det her, og det går dårligt, så kan man trække sig ud og få pengene ud igen. Måske ikke så mange, som man regnede med, men man kan stadig trække sig. Hvis man derimod smider penge i en Kickstarter-kampagne, har man ingen garanti overhovedet.

- Så vi synes faktisk, at muligheden med at købe aktier er den mindst risikofyldte måde at investere i os på. Hvis det går godt for os, går det også godt for dem, der har aktier i os. Vi ville ikke gøre det, hvis vi ikke synes, det gik godt.

Rumskib infiltreret af robotter

'First Class Trouble' er blevet solgt i 100.000 kopier på to måneder, der er 20 millioner views på spillet på YouTube, og så er det i øvrigt blevet streamet over tre millioner timer på Twitch.

Spillet handler kort sagt om et slags krydstogtsrumskib fra 1950'erne, som kun de allerrigeste har adgang til. Her bliver passagererne serviceret af robotter, som i spillet kaldes personoids.

Men robotterne gør snart oprør mod de krævende mennesker, og den lille gruppe af dem, der har overlevet robotrevolten, skal nu finde vej hen til den maskine i rumskibet, der holder robotterne i live, så de kan redde sig selv.

Sådan ser et screenshot fra spillet ud. (© Invisible Walls)

Udover de succesfulde salgs- og visningstal scorede Invisible Walls sidste år "lige omkring en million dollar", da de underskrev en aftale med den amerikanske spiludgiver Versus Evil.

Og den succes, som 'First Class Trouble' indtil videre har oplevet, kommer efter al sandsynlighed kun til at vokse i den kommende tid, spår Niels Wetterberg:

- Vi har indgået aftaler med nogle af de største spillere i markedet, så vi ved, vi kommer til at have rigtig mange brugere i slutningen af året. Det tegner rigtig godt.

FacebookTwitter