Efter udbrud af coronavirus: Nu topper spil om dræber-virus hitlisterne

Udviklerne bag mobilspillet Plague Inc. advarer om, at spillet ikke afspejler virkeligheden.

Mobilspillet Plague Inc. fra 2012 har oplevet en markant stigning i spillere efter udbruddet af Coronavirus. (© Ndemic Creations)

Et otte år gammelt mobilspil, der i alt sin enkelthed går ud på at skabe en sygdomsfremkaldende pest, som udsletter verden, har fået en renæssance på det seneste.

Årsagen kædes sammen med udbruddet af coronavirusset i Kina.

Plague Inc., som spillet hedder, er, samtidig med den influenzalignende virus' udbredelse, kravlet helt til tops på den kinesiske version af Apples App Store, hvor det er det mest populære spil.

Spillet er også det bedst sælgende spil i Apples App Store i Danmark lige nu.

Coronavirusset har kostet mindst 80 personer livet, mens antallet af smittede er steget til over 2.700. Flere kinesiske byer er lukket ned, herunder Wuhan i Hubei-provinsen hvor gaderne mange steder er mennesketomme.

Coronavirus er også blevet konstateret i Vietnam, Japan, Taiwan, Australien, Thailand, Saudi-Arabien, Frankrig og USA.

Spredningen af det dødelige og influenzalignende virus har fået flere fans af spillet til at gøre sig morsomme på Twitter. I spillet er det blandt andet ret svært at føre sin dødbringende virus hele vejen til Grønland. Det har fået flere brugere til at joke med, at de vil rejse mod det kolde land for at undgå smitte.

Flere spillere deler også billeder af, hvordan de i spillet nu starter med at sprede deres smittende sygdom fra Kina, så det virker mere realistisk, når de spiller det.

I spillet skal man sprede sin sygdom ved vælge forskellige typer som svamp, parasit, bakterie, virus. Herefter skal man blandt andet vælge, hvor sygdommen skal starte, og om den skal være luftbåren eller spredes via for eksempelvis rotter.

Et billede fra spillet, der viser, hvordan spillerens sygdom spreder sig på tværs af grænser. (© Ndemic Creations.)

Ikke eksakt videnskab

Det gamle mobilspils pludselige popularitet har fået det britiske spilfirma Ndemic Creations, der står bag Plague Inc., til at understrege, at det kun er et spil - ikke eksakt videnskab.

- Plague Inc. har været på markedet i otte år, og hver gang, der er et større sygdomsudbrud, ser vi et øget antal spillere, da folk vil finde ud af, hvordan disse sygdomme spredes, lyder det i en udtalelse.

- Vi designede spillet til at være realistisk og informativt. Men husk, at det kun er et spil - ikke en eksakt videnskab. Coronavirusset er et ægte virus, som påvirker rigtig mange mennesker, fortsætter han.

'Pest-spil kan virke beroligende'

Ndemic Creations opfordrer i stedet folk til at finde al deres information om coronavirusset på WHO's hjemmeside.

Det er en god ide fra spilfirmaets side, hvis man spørger Ib Christian Bygbjerg, der er professor i International Sundhed og specialist i infektionssygdomme på Københavns Universitet.

- Jeg tænker, at det er meget klogt af dem at advare på den måde - men det manglede da også bare. Det handler nok også om, at spilfirmaet skal have ryggen fri i tilfælde af sagsanlæg, siger han.

Han mener også, at det giver mening, at Plague Inc. lige nu oplever en markant stigning af spillere fra Kina og resten af verden.

- Jeg tror, at det for nogen kan være beroligende at spille det. Hvis man går og har tanken om, at verden alligevel bliver udryddet, så er det rart at føle, at man i det mindste kan være i kontrol. Så jeg forstår udmærket godt, at spillet er blevet populært i Kina, siger Ib Christian Bygbjerg.

I Plague Inc. gælder det for spilleren om at skabe en dødelig sygdom, som udsletter hele verden. (© Ndemic Creations)