Ét af de bedst sælgende nogensinde: Derfor er ikonisk spilserie - stadig - noget helt særligt

Den første udgave af 'The Sims' udkom for 20 år siden i år 2000. Men spillet er stadig relevant i dag.

'The Sims' har været populært i mere end 20 år. Spillet er udviklet af Maxis og udgivet af spilgiganten Electronic Arts.

Igennem årene har der været mange spil, som har brudt med tidens trends og leveret en ny, og forfriskende spiloplevelse.

Tilbage i år 2000 udkom 'The Sims', og for mig har det været en kilde til både underholdning, men også forundring.

For hvorfor var det egentlig, at et spil, som i bund og grund handlede om behovsstyring, kunne blive så populært?

Sådan så spillet ud tilbage i 2000. I dag er det ikke overvældende grafik, men for standarderne dengang var det mere end rigeligt til at skabe indlevelse og fascination. (© EA/Maxis)

Da dette spørgsmål krydsede mine tanker for nyligt, blev jeg nødt til at undersøge det nærmere.

Don't get me wrong, jeg har spillet 'The Sims'.

Da det udkom, var jeg fascineret af det. Man kunne ikke rigtig gennemføre det, det eneste man skulle var at skabe nogle personer, kaldet "simmere" og så ellers hjælpe dem med at leve deres liv.

Det var ikke som andre spil, jeg havde prøvet før; ud over at sørge for, at ens simmers behov, ønsker og drømme så vidt muligt blev opfyldt, så var der ikke noget endeligt mål.

Hvorfor var det så fedt?

Ja, hvorfor var 'The Sims' så fedt? Et spørgsmål, jeg har stillet mig selv flere gange i tidens løb, og nu blev jeg nødt til at få nogle input og forhåbentlig finde et svar på.

Jeg spurgte mit Facebook-netværk: "Hvem af jer har spillet det originale 'The Sims'?"

Sådan så jeg ud i starten af 00'erne, da 'The Sims' hittede. Mit profilbillede på Facebook er dog udskiftet med et mere tidsvarende foto end dette. (© PRIVATFOTO)

Jeg fik en pokkers masse henvendelser. En af dem, som skrev, var min gamle veninde Tanja Oda Sørensen. Mon hun kunne give mig et indblik i, hvad der egentlig var så fedt ved 'The Sims'?

Tanja Oda Sørensen er i dag marketingmanager, og vi er født samme dag, samme år, samme sted. Vi var begge 14 år, da 'The Sims' kom ud. Til forskel fra mig, har Tanja Oda Sørensen en meget mere klar idé om, hvad det var, spillet kunne:

Tanja Oda Sørensen i begyndelsen af 00'erne, hvor 'The Sims' flittigt blev spillet på computeren. (© PRIVATFOTO)

- Det havde et helt andet udseende end andre spil, og det føltes som noget meget stort og personaliseret, fordi man kunne bygge alt fra bunden. Så den oplevelse, man havde i spillet, var jo helt unik og ens eget univers - det var fedt, fortæller Tanja Oda Sørensen, som også spillede andre spil i tiden omkring 'The Sims'' udgivelse:

- Før 'The Sims' havde jeg spillet 'Civilization' og 'Theme Hospital', der på samme måde handler om at opbygge et mini-samfund og tjene penge, så man kan bygge endnu mere. Begge spil havde jeg gennemført flere gange, og hver gang jeg spillede dem, var oplevelsen en smule ensformig, da man skulle bygge visse ting for at vinde, og man kunne ikke pludselig lave et helt andet slags hospital, da man så ville tabe spillet.

- Med 'The Sims' kunne man give sine familier navne, bestemme hvilket job de skulle have, hvad de skulle lave og hvordan de skulle se ud. Når jeg havde bygget et flot hus med den perfekte familie samt en lækker have med swimmingpool, var det jo bare videre til naboerne, hvor jeg kunne lave en anden slags familie, som skulle blive gode venner med den første. Det virkede som noget, man kunne spille i uendelighed.

Verdens bedst-sælgende pc-spil i 2002

Cirka to år efter sin udgivelse havde det første 'The Sims'-spil solgt 6,3 millioner eksemplarer på verdensplan.

Det var nok til at gøre det til det hidtil bedst sælgende pc-spil nogensinde.

Spilserien, som siden har solgt omkring 200 millioner eksemplarer og er et af de bedst sælgende nogensinde, er stadig aktuel i dag, med flere forskellige udgivelser, udvidelser, spin-offs og mobilversioner - og det er der, ifølge spilekspert og Twitch-streamer Marie Watson, god grund til.

Marie Watson er både Twitch-streamer og youtuber. Hun er kendt for blandt andet sine 'Fortnite'-spilvideoer.

- EA Games og Maxis, som står bag spilserien, har været rigtig gode til at udvikle 'The Sims', og de har altid formået at lave nye, sjove pakker, som har gjort, at det stadig er fedt den dag i dag. Man har altid mulighed for at lave en ny "simmer" og familie, og prøve nye karrierevalg samt få en kat eller hund. Mulighederne er uendelige i 'The Sims', lyder det fra Marie Watson, som også har brugt mange timer i Sims-universet:

- Der er ingen andre spil som 'The Sims'. Det er 100 procent et unikt spil, hvor du har mulighed for at være kreativ og lave din helt egen verden. Man kan virkelig fordybe sig i spillet og udleve nogle virtuelle drømme, som ikke er muligt i mange andre spil.

Det var noget helt særligt

En ting, jeg har erfaret gennem årene, er, at spil godt kan have en kerne af fans. 'The Sims'-serien er særligt populær hos piger og kvinder.

Jeg siger ikke, at drenge og mænd ikke spiller det, men jeg bemærkede allerede dengang i 00'erne, at 'The Sims' havde en helt særlig tiltrækningskraft hos mine kvindelige medspillere.

Sådan så coveret til det første 'The Sims' ud. Mange husker måske at have set det i den lokale Fona, Merlin eller Stereo Studio-butik.

Jeg spurgte min veninde Tanja Oda Sørensen, hvorfor det mon kunne være, og hun havde i hvert fald et svar, som gjaldt for hendes vedkommende:

- Mange andre spil henvendte sig meget til drenge eller foregik i mere dystre universer, for eksempel 'Diablo' og 'Counter-Strike'. Begge var spil, som jeg kunne lide, men drengene dengang kommenterede altid på, at det var mærkeligt, at piger ville game.

- Af en eller anden årsag blev computerspil opfattet som noget drenget, og det gjorde 'The Sims' op med, da det handlede om at skabe familier, hvilket mange piger nok følte henvendte sig mere til dem, og det var på en måde et grønt kort til at købe et computerspil på lige fod med drengene.

Også Marie Watson har sin teori om, hvorfor 'The Sims' til den dag i dag er populært hos piger og kvinder:

- Jeg tror, piger altid har elsket tanken om "far, mor og børn", og derfor har det været ekstra interessant. Spillet handler generelt også om at være kreativ både med sin simmer, indretning og opgaver, hvilket jeg tror falder i god jord hos kvinder. Jeg har dog haft et par drengevenner, som har spillet 'The Sims', men årsagen til, at de ofte stoppede med at spille, var fordi, det blev for kedeligt og ensformigt.

Hvad har jeg så lært?

At få vendt spillet med Tanja Oda Sørensen har givet mig en bedre forståelse for vores oplevelser hver især. Sommetider handler det ikke om målet, men om rejsen. Om at kunne skabe noget selv og se dets livs udfolde sig.

Det er jo i virkeligheden dét, man kan med 'The Sims'. Som en almægtig skabning i et digitalt univers giver man liv til de kære små væsener og hjælper dem allernådigst med at få opfyldt deres behov og drømme.

'The Sims' har udviklet sig meget de seneste tyve år. Både i den grafiske stil, men også med indholdet i spillet. Senest markerede EA Pride ved at lave en særlig begivenhed for spillets LGBTQ+-fællesskab. (© EA/Maxis)

Vi lader dem være kreative, jagte drømmejobbet, skabe et godt familieliv og stadig have plads til selvrealisering og et flot hjem - noget som kan virke nærmest umuligt for os virkelige mennesker.

Men det er måske en meget god lektie, som vi kan tage ved lære af. For hvor mange af os er mon bedre til at opfylde simmernes behov, mens vores egne godt kan blive ignoreret, hvis andre pligter presser på?