Gittes bedste gamerven Mats døde: Familien skulle vide, hvad han betød for mig

Da norske Mats døde, efterlod han ikke bare sin familie, men også mange virtuelle venner.

Den 19. november 2014 startede egentlig som mange andre dage for skolelæreren Gitte Søe-Larsen fra Thisted.

Da hun gjorde sig klar til at tage på arbejde, fik hun dog en besked, der gjorde, at hun mest af alt havde lyst til at blive hjemme. En af hendes tætte venner var død.

Men de to havde hverken mødt hinanden i barndommen, på uddannelsen eller jobbet. De havde mødt hinanden virtuelt og aldrig givet hinanden hånden.

Derfor tog hun ikke så meget som én sygedag, som mange andre måske ville have gjort.

- Man ringer jo ikke til sin chef og siger, "hey, jeg har en gamerven i Norge, der er død, så jeg bliver hjemme", fortæller Gitte, der i dag er 38 år gammel.

Så hun tog på arbejde, hvor hun fortalte sine elever, at hun havde en hård dag, fordi hun havde mistet en god ven. En nysgerrig elev spurgte, hvem vennen var, hvilket fik Gitte til at tænke på, hvad norske Mats Steen egentlig havde betydet for hende.

Hun blev nødt til at gå hjem fra arbejde, fordi hun ikke kunne holde tårerne og sorgen tilbage.

- Men hvordan kan man tillade sig at være ked af, at en, man aldrig har mødt, er død?

En gudsbenådet gave

Gitte satte sig ned og skrev et brev til Mats' forældre Robert og Trude Steen, som hun sendte til begravelsen i Norge, som hun ikke kunne komme til grundet arbejde.

- En person, der evner at have så lyst et sind på trods af smerter. Et så varmt og stort hjerte på trods af en bitter sygdom. Og en gudsbenådet gave til at inspirere andre omkring sig ved blot at være sig selv, det er et lys i et liv, som vil blive savnet dybt, stod der blandt andet.

Mats havde sygdommen Duchennes muskeldystrofi; en sjælden sygdom, som forårsager muskelsvind hos drenge. Han blev 25 år gammel.

Mats og hans far Robert foran Operahuset i Oslo. (© Privat)

Gitte begyndte at spille World of Warcraft, eller bare Wow, helt tilbage omkring 2002, da det fortsat var en beta-version. Hun var flyttet væk fra familie og venner for at læse til lærer, så der skulle slåes nogle timer ihjel.

Hendes lillebror introducerede hende for spillet, der i 2010 havde flere end 12 millioner spillere og bedst kan beskrives som et online rollespil.

Her mødte Gittes karakter Welyana Mats's karakter Ibelin omkring 2004. De to var medlemmer af samme guild, der er en slags flok eller gruppe, man spiller med. Deres guild Starlight blev hurtigt et samlingspunkt for de to og 30-40 andre, som blev ind- og udskiftet som årene gik.

- Når man loggede på efter en lang arbejdsdag og havde brug for at koble af eller tale om noget andet, så var han altid klar til at lytte, hvilket han var virkelig god til. I vores verden var det jo vigtige problemer, men han havde jo så meget større problemer, fortæller Gitte, der stadig er en del af Starlight.

Gemte på hemmelighed

Med et krævende job og en mand og datter derhjemme bliver det i øjeblikket ikke til mere end tre-fire timers Wow-gaming om ugen for Gitte.

Men da hun var yngre og havde lidt mere tid til sin karakter, lagde hun mærke til, at Mats brugte endnu flere timer i spillet. Når Gitte og nogle af de andre guild-medlemmer spurgte ind til, hvad han lavede til daglig, svarede han aldrig helt, hvilket blev respekteret.

Derfor kom det heller ikke som den store overraskelse for Gitte, da Mats skrev, at han var syg og sad i kørestol. Og egentlig betød det heller ikke det store for deres venskab.

I spillet har hverken social status eller udseende nemlig betydning, og det er dejligt befriende, mener Gitte.

- Derinde er vi generet af en computer. Det eneste, vi har at gå og stå med, er vores fantasi og personlighed - intet andet.

Gittes karakter Welyana, som hun spillede, da hun spillede sammen med Mats. (Foto: Screenshot fra World of Warcraft © Blizzard Entertainment)

Der sker noget magisk

Gitte forstår godt, hvorfor nogle ser online-venskaber som falske, og hun lægger heller ikke skjul på, at man godt kan føle, at de er andenrangsvenskaber. Hun møder da også mange online, som hun aldrig kommer tæt på.

Der ryger også noget intimitet, fordi hun ikke kan se vennerne i øjnene eller give en krammer, når de drikker en kop kaffe. Men ifølge hende bliver initimiteten hentet så meget stærkere tilbage på andre punkter, alt efter hvor meget man har lyst til at give.

- Det er sådan noget, der vokser gennem de timevis af samtaler, vi har med hinanden. Det er jo sådan, et venskab udvikler sig - også i virkeligheden. Men på et tidspunkt sker der et eller andet magisk, forklarer Gitte.

Derfor kommer hun også til at savne samtalerne og sammenholdet, hvis ikke hun har spillet i et stykke tid, eller hvis der er en af de andre karakterer, som ikke har været logget på i lang tid.

Her ses nogle af medlemmerne af Starlight-gruppen i World of Warcraft. (Foto: Screenshot fra World of Warcraft © Blizzard Entertainment)

Barbeque og isbutik

Men hvad bruger man alle timerne på, når man spiller Wow? Ifølge Gitte kan man spille det på mange forskellige måder, men for hende er det rollespillet, der er det sjove - hvilket hun også bruger tid på i virkeligheden.

Starlight-gruppen laver mange events i Wow, hvor spillerne blandt andet mødes til barbeque på stranden, og hver vinter samler de også rollespillere uden for gruppen til et stort event.

Det er en levende fortælling, som man kan påvirke, men som også bliver styret i andre retninger af de andre karakterer. Når hun logger på efter et stykke tid, er fortællingen lige pludseligt et helt andet sted, end da hun forlod den.

Starlight-medlemmerne mødes også på talking bridge og taler. De diskuterer politik med andre guilds, og så har en af de andre karakterer et ishus, hvor de mødes.

Fælles for alle aktiviterne var Ibelin eller Mats - han var simpelthen gruppens samlingspunkt.

- Ibelin var god til at lære alle at kende. Ibelin var ligesom Mats. Han var der bare, siger Gitte.

Forståelse fremfor fordømmelse

Historien om Mats har igen fået debatten om unge og gaming til at blusse op. Men hvor den plejer at handle om firkantede øjne og manglende socialt liv, er debatten blevet perspektiveret af Mats' fars fortælling.

Det var nemlig først, efter Mats døde, at de forstod, hvor meget gamingen betød for deres søn, og hvad Mats betød for så mange andre.

Gitte håber, at hans historie får forældre til at sætte sig mere end i deres børns hobby. Om det så er gaming, fodbold eller bøger.

- Jeg siger ikke, at man skal spille computerspil med sit barn, hvis man ikke har lyst til det, eller hvis barnet ikke inviterer til det. Jeg tror, at man som forælder er bedre stillet, hvis man prøver at forstå det fremfor at fordømme det, siger Gitte.

Selvom om den store fokus på Mats og hans historie den seneste uge har revet godt og grundigt op i sorgen igen, håber og tror Gitte, at Mats igen kan skabe en mening og forandring.

Som hun skrev i sit brev til hans forældre:

- Mats levede måske et kort liv, men det havde mere mening for mange mennesker, end andre bruger et helt liv på at opnå.

Facebook
Twitter