Glem de udenlandske giganter: Danske computerspil stormer frem

Interessen er massiv for danske computerspil efter stort fremstød på verdens næststørste gaming-messe.

De danske spil 'A Hat in Time' og 'Felix the Reaper' var to af de spil, der brugte den gigantiske spilmesse GamesCom til at skabe opmærksomhed blandt potentielle gamere fra hele verden. (© Gears for Breakfast / Kong Orange)

Fremtiden tegner lys for de danske computerspil.

Det står klart efter de danske udviklere har været afsted på verdens næststørste spilmesse, GamesCom i Köln, hvor mere end 350.000 spilfans lagde vejen forbi messehallerne.

For de danske udviklere var det en mulighed for, at vise deres spil frem for hundredetusindvis af spilfans samt skabe nogle gode kontakter i spilbranchen.

- Man står lidt med hjertet oppe i halsen og håber, at publikum ikke sidder fast, mens de spiller.

Sådan lyder det fra den danske udvikler Esben Kjær Ravn der i sidste uge var på GamesCom med sit spil 'Felix the Reaper'.

Her fremviste han, sammen med sine kolleger fra virksomheden Kong Orange, spillet foran tusindvis af spilfans fra hele Europa.

'Felix the Reaper' er et danske puzzle-spil. Man spiller som figuren Felix, der har lært sig selv at danse, for at imponere Betty, som han er lun på. Felix skal blive i skyggerne og derfor skal man manipulere lyset i banerne, for at komme videre i spillet. (© Kong Orange)

- Det er jo sandhedens time, når de står der. De spiller det jo ikke for at være venlige, siger Esben Kjær og fortsætter:

- Men der blev heldigvis grinet og sagt “åååårh”, “yes!” og alt sådan noget - og det er altså en stor oplevelse, når man står ved siden af, fortæller han.

'Der har været rigtig godt gang i den'

'Felix the Reaper' var ikke det eneste danske computerspil, der var afsted på GamesCom-eventyr i den tyske millionby Köln i sidste uge. Faktisk har Danmark været rigtig godt repræsenteret i år.

- Der har været rigtig godt gang i den i forhold til de danske spiludviklere, fortæller Jesper Krogh Kristiansen fra Interactive Denmark, der er en brancheorganisation for danske computerspil.

- Danmark har haft en meget stærk tilstedeværelse indenfor ‘indie-spil’ i år (spil udviklet af mindre computerspilsvirksomheder, red.) og så har vi haft én stor, kommerciel tilstedeværelse med 'Hitman 2'. Der var' flere udviklere afsted til GamesCom i år end sidste år, forklarer han.

Dansk spil følger op på succesen

Et af de andre danske spil, der brugte GamesCom som en affyringsrampe var 'A Hat in Time', der havde nogle nye annonceringer med i kufferten.

Spillet er skabt af 28-årige Jonas Kærlev, og selvom det startede som et hobby-projekt med vennerne, har det nu solgt 500.000 eksemplarer.

'A Hat in Time' annoncerede en ny udvidelse til spillet og brugte samtidig lejligheden til at fortælle, at spillet er på vej til Nintendos populære Nintendo Switch-konsol.

'A Hat in Time' er inspireret af klassiske spil som 'Super Mario 64' og 'Banjo-Kazooie'. Spillet roses især for de farverige verdener, den nostalgiske stemning og den charmerende hovedperson. (© Gears for Breakfast)

- Annonceringen er blevet taget rigtig godt imod! Vi livestreamede vores annoncering på Twitch og YouTube og over 200.000 har set med, fortæller Jonas Kærlev og fortsætter:

- Folk er rigtig glade for, at 'A Hat in Time' kommer til Nintendo Switch. Det har været en hemmelighed vi har gemt på i lang tid. Det har taget os næsten et år, så det var dejligt at annoncere. Folk der spiller Nintendo Switch er glade for den type spil som ‘A Hat in Time’ er (platformsspil, red.), så det tror jeg er derfor, at reaktionerne har været så positive.

Håbefulde udviklere tog på roadtrip

Mens udviklerne bag 'Felix the Reaper' og 'A Hat in Time' tog til GamesCom med fyldte kalendre og planlagte annonceringer, stod det anderledes til for de danske udviklere fra Tunnel Vision Games, der lige nu arbejder på spillet 'Lightmatter'.

- Vi havde oprindeligt en aftale med en virksomhed, der skulle udgive vores spil. Men det blev ikke til noget og derfor aftale vi tirsdag (da messen var startet, red.) at vi måtte køre derned. Vi havde ikke nogle møder, vi havde ikke noget som helst. Så vi ringede rundt og spurgte: Giver det mening at tage derned? fortæller Philip Nymann, der er CEO for Tunnel Vision Games.

De danske udviklere fra Tunnelvision Games arbejder på spillet 'Lightmatter'. 'Lightmatter' er ligesom 'Felix the Reaper' et puzzle-spil. Her skal man blive i lyset, for at komme videre i banerne, mens man i 'Felix the Reaper' skal søge dække i skyggerne. (© Tunnelvision Games)

Beskeden fra netværk i spilbranchen til Tunnel Vision Games var, at det ville blive rigtig svært at få en fod indenfor, hvis de ikke havde nogle aftaler på forhånd. Så de fik hjælp til at få sat det første møde op - og da det var i kalenderen startede de bilen og kørte mod Köln.

- Vi endte med at have 10-15 møder dernede - og fik udleveret vores visitkort til en række andre interessenter på to dage, fortæller Philip Nymann og fortsætter:

- Der er mange virksomheder vi mødte dernede der allerede har skrevet: “Godt at høre fra jer! Vi glæder os til at høre mere om jeres spil!”. Det har været hamrende godt for os at være afsted og hvor er jeg glad for, at vi tog den beslutning om at tage afsted i tirsdags. Vi har sendt mails ud til dem vi mødte på GamesCom, og så håber vi på at der er nogle stykker der vender tilbage og siger, at de gerne vil være med, siger Philip Nymann.

Facebook
Twitter